73 313 läst ·
170 svar
73k läst
170 svar
Solceller från Otovo. Installerat och klart. Någon med erfarenheter?
Tack. Intressant. Lite för ungt företag för att det ska kännas riktigt bra i magen. Imponerade dock att bli marknadsledande så snabbt. Kanske måste vända blicken mot Norge för att hitta någon som kan lämna referenser.L lat skrev:
Det jag inte gillar är deras motvilja att göra fysiska besök. Visst är det modernt att sälja via webben men en investering av denna storleken vill jag nog bolla med någon på plats i ett klassiskt säljsamtal.
Kolla även med ex Svea solar och Energiengagemang, vet flera som varit riktigt nöjda med dessa!
Ett hembesök förutsätts för att kunna göra en anläggning designad just efter de aktuella förutsättningar då varje installation är unik!
Ett hembesök förutsätts för att kunna göra en anläggning designad just efter de aktuella förutsättningar då varje installation är unik!
Svea Solar är de ENDA som har bemödat sig med att komma ut på plats för att mäta taket och kolla förutsättningarna. Helt otroligt. Tyvärr ligger de lite för högt i pris(ca 10.000M magnetens skrev:
En av anledningen till att dem är dyrare är självklart att de kör ett platsbesök. Marginalerna är hårt pressade på mindre system och därför väljer många företag att avstå platsbesök.Fredrick Arvidsson skrev:
Besöket minskar dock risken för problem och förseningar vid installation.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Du har väl husritning samt väderstreck, gör jobbet själv! Detta klarar alla, helst om man är husägare...
10.000:- för att åka från Sollentuna till Täby och spendera 30 minuter på plats? Skulle inte tro det...D Doktor Sol skrev:
Jag har precis tagit in offerter från Otovo, nordensolar, svea mfl. Alla (utom otovo som inte specar upp vad man får) har i princip samma utrustning, det som skiljer är panelerna. Men googlar man priset på panelerna om man köper separat så ligger de i samma prisklassFredrick Arvidsson skrev:
Klart jag klarar och har redan gjort. Installation av solceller handlar dock om mer än att kolla väderstreck och mäta taket. Jag vill att en fackman kollar förutsättningar för installation och montage för att tidigt fånga upp ev. problem.H Husqvarna220Ac skrev:
Har också fått offert från Otovo. Stör mig mycket att man varken får svar på exakt vad det är för utrustning eller vem som installerar den.N noone70 skrev:
Jag hävdade också att jag eventuellt har skugga på en del av taket pga av en hög tall och av den anledningen kanske behövde optimerare och om det då är med i offerten. Svaret jag fick var att det var ingen skugga på sattelitbilderna på hitta.se
Jag väljer nog nån annan som orkar titta på plats eller så gör jag det själv.
Norden Solar hade jag missat. Tack för tipset!N noone70 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 289 inlägg
Svenska sol i Danderyd?