Hej,

En liten fråga gällande celler och batteri.

Är det en rimlig och vettig investering?

Vi har ett nytt hus (3år gammalt) grönt bidrag olikt Rot kan man ju ta nu.
Så tänker ta lån på säg 100k för celler och batteri, har bra vinkel och riktning på ena sidan av taket, detta konstaterades när jag tog in offerter för ett tag sedan.

Lån på hus ca 4 miljoner huset är värderat till 10.
Vi har således amorteringsfritt (nuläget amorteras inget)
2 elbilar så KW som Ellevio tar trots billigt elpris stör mig.
Ellevio per år ca 20k Tibber ca 10k
2 pers 1 barn i hushållet

Jag funderade på solceller i vintras/våras, blev inget av det då. Största skälen för mig:
Svårt att få till ödrift, är nätet borta ger solcellerna 0. Ingen möjlighet att ladda (eller använda) batteriet eller en eventuell bil.

Uppkopplat till "okända"nät och tjänster med osäkerhet vad som händer om 5-10-15 år, även om säljarna är väldigt tydliga med att det inte ska vara några risker eller problem, jag är inte lika övertygad. Dessutom väldigt stor del kinesiska prylar, om/hur det nu kan påverka hur datan hanteras.

Skrymmande, jag hittade inte direkt någon uppenbar yta att offra för batterier och celler (och kanske viss brandanalys bör vägas in)

Upp och rota borra och skruva i ett tätt tak innebär en risk att något blir fel, förhoppningsvis liten.

Med min förbrukning blir det lång återbetalningstid och ganska liten förtjänst på såld el (då man bara får avdrag för motsvarande energi som man själv köper)

Med alla batteriparker som byggs nu kan jag även tänka priserna blir i alla fall något mer jämna och kanske minskad möjlighet att köpa billig el en timme och sälja dyrt timmen efter, men inget jag forskat närmare i, min känsla kanske är helt fel.

Hade det inneburit bättre personlig beredskap mot ett strömavbrott hade det varit något annat, men de jag pratade med hade inga såna lösningar alls.

• Gilla
Hhallden och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Celler utan batteri skulle jag valt. Man måste inte heller ha överdrivet många paneler.

Elöverföring per kwh kommer minska framöver (är högre prissatt idag än marginalkostnad, vilket inte är tillåtet efter jan 2027). Enerskiskatten frysas och fasta och effektavgift öka.

Hur länge finns 60öring kvar?

Du har två batterier på hjul som iaf 2/7 dagar kan ta emot laddning. Batterier man skruvar på väggen är väl dyra ännu.

Väntar du lite så kommer det inverters med V2L stöd så att du kan ladda ur bilen på vintern kl17-19 innan den laddas upp igen 00-06.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.