891 läst ·
14 svar
891 läst
14 svar
Solceller med batteri minea krypto
Hej
Jag funderar på att utnyttja ett solcellssystem på 10 kw genom att köpa en kryptominer. Läste det över hälften av all krypto som mineas idag, gör det på solel. Den ökade svårigheten gör ju priset på elbtill den viktigaste faktorn i kalkylen för att minea krypto. Hushållet i fråga förbrukar ca 11000 kwh/år, så det är ett stort överskott på sommaren som säljs på nätet till låga priser. Ingen elbil eller batteri finns i hushållet. Genom att minea krypto verkar man kunna få i alla fall 1-1,5 kr/kwh.
Jag tänker att kryptoMinern matas med el från solcellerna på sommardagar. Säg att det blir en miner på 2,5 kw. Det ger även effekt över till att ladda upp ett hembatteri på säg 10-13 kwh. På kvällen går minern på batteri, på natten på nätdrift eller inte alls, beroende på om vad elpriset är. Finns det något system som kan lösa denna styrning, exv genom att slå av på en stickpropp till minern? Minern har autostart vid power-up, men man vill ju inte ha många av/påslag i systemet utan om den väl startat får den ju gärna gå några timmar. Så funktion att prognosticera kommande timmars elpris behövs.
På vintern mineas det inget, men då får väl batteriet laddas när det är billig el och tömmas när det är dyrt. Sådana funktioner finns ju färdiga vet jag, men vilken besparing de verkligen gett till riktiga användare är en annan femma, har inte läst om någon som kommit upp i tillverkarnas kalkyler.
Kalkylerna som man möts av på hemsidorna är oftast inte alls transparanta, man ser inte hur de har räknat. Det är ju också väldigt komplexa beräkningar, så att det inte lättare att redovisa för företagen som säljer batterier och styrsystem…
Det behöver vara ett enkelt system, som inte kräver mer dagar handpåläggning än några tryck på en app…
Om det är någon som har en bättre idé om vart man skulle kunna göra av överskottselen på sommaren, så hojta gärna till. Att köpa elbil var inte aktuellt i det aktuella hushållet…
Jag funderar på att utnyttja ett solcellssystem på 10 kw genom att köpa en kryptominer. Läste det över hälften av all krypto som mineas idag, gör det på solel. Den ökade svårigheten gör ju priset på elbtill den viktigaste faktorn i kalkylen för att minea krypto. Hushållet i fråga förbrukar ca 11000 kwh/år, så det är ett stort överskott på sommaren som säljs på nätet till låga priser. Ingen elbil eller batteri finns i hushållet. Genom att minea krypto verkar man kunna få i alla fall 1-1,5 kr/kwh.
Jag tänker att kryptoMinern matas med el från solcellerna på sommardagar. Säg att det blir en miner på 2,5 kw. Det ger även effekt över till att ladda upp ett hembatteri på säg 10-13 kwh. På kvällen går minern på batteri, på natten på nätdrift eller inte alls, beroende på om vad elpriset är. Finns det något system som kan lösa denna styrning, exv genom att slå av på en stickpropp till minern? Minern har autostart vid power-up, men man vill ju inte ha många av/påslag i systemet utan om den väl startat får den ju gärna gå några timmar. Så funktion att prognosticera kommande timmars elpris behövs.
På vintern mineas det inget, men då får väl batteriet laddas när det är billig el och tömmas när det är dyrt. Sådana funktioner finns ju färdiga vet jag, men vilken besparing de verkligen gett till riktiga användare är en annan femma, har inte läst om någon som kommit upp i tillverkarnas kalkyler.
Kalkylerna som man möts av på hemsidorna är oftast inte alls transparanta, man ser inte hur de har räknat. Det är ju också väldigt komplexa beräkningar, så att det inte lättare att redovisa för företagen som säljer batterier och styrsystem…
Det behöver vara ett enkelt system, som inte kräver mer dagar handpåläggning än några tryck på en app…
Om det är någon som har en bättre idé om vart man skulle kunna göra av överskottselen på sommaren, så hojta gärna till. Att köpa elbil var inte aktuellt i det aktuella hushållet…
Redigerat:
Minern kan ses som en värmekälla. Så kan man använda den genererade värmen till att värma huset får man en extra nytta av elenergin.
Ett värmeelement som inte kostar utan ger inkomst när man värmer huset.
Det fungerar året om. Oavsett varifrån man får billig el att driva med.
Ett värmeelement som inte kostar utan ger inkomst när man värmer huset.
Det fungerar året om. Oavsett varifrån man får billig el att driva med.
Ja, allt blir väl värme i stort sett. Värme och oljud 😂På sommaren gör det här hushållet inte av med en bråkdel av värmen från minern. På vintern är det mer som skulle kunna utnyttjas, men det kräver ombyggnation av värmesystem på ett vis som inte är planerat nu..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
När du väl äger minern så är driften väldigt enkel; kör den när faktiska elkostnaden understiger värdet av output (krypto + värme), annars inte.
Det svåra blir att räkna ut om det är en lönsam investering att köpa minern.
Det svåra blir att räkna ut om det är en lönsam investering att köpa minern.
Ja, och sen se till att den startar när villkoren är uppfyllda. Vilka system kan man använda för att styra den med, jag har dålig koll på sånt?
Att göra en kalkyl på att bara köra minern på solel är ju enkelt göra, men jag vet inte om det gåratt styra den så
Jag tycker även kalkylen på batteri är svår, utan miner
Att göra en kalkyl på att bara köra minern på solel är ju enkelt göra, men jag vet inte om det gåratt styra den så
Jag tycker även kalkylen på batteri är svår, utan miner
Av 21 miljoner bitcoins är cirka 20 miljoner utvunna i dag. De enda miljonen som återstår ska utvinnas fram till år 2140 och kräver hela tiden mer datakraft. Jag misstänker att det blir svårt att nå ett plusresultat men jag har inte räknat närmare på det. Misstänker att tåget har gått. Var väl Lars Wilderäng som kallade bitcoin en bluff och gav bort ett par då den inte hade något värde eller framtid men det talar han tyst om idag.😆
Ja det är inte lätt att veta nåt om framtiden för bitcoin, den ena tror det ena och den andra något annat. Jag vill inte att tråden ska handla om bitcoins framtid utan om vilka möjligheter att styra enligt min beskrivning i trådstart som finnsB Bitterhetsakademin skrev:Av 21 miljoner bitcoins är cirka 20 miljoner utvunna i dag. De enda miljonen som återstår ska utvinnas fram till år 2140 och kräver hela tiden mer datakraft. Jag misstänker att det blir svårt att nå ett plusresultat men jag har inte räknat närmare på det. Misstänker att tåget har gått. Var väl Lars Wilderäng som kallade bitcoin en bluff och gav bort ett par då den inte hade något värde eller framtid men det talar han tyst om idag.😆
Redigerat:
Vill inte vara pessimist, men jag tror det kan vara svårt att räkna hem.
Nu kanske du är värsta krypto experten och i så fall kan du bortse från det jag har att säga.
Men det finns lite att fundera över,
För det första är en bra miner väldigt högljudd och du kommer inte kunna vara i samma rum.
Det finns så kallade home miners men dessa är mer en kul hobby grej, och man ska se dem som dyra värmeelement med chans till jackpot.
Det är mycket scamming när det kommer till försäljning av miners, vissa sidor ser precis ut som tillverkarens men det är bluffare som kopierat rakt av.
Det går oftast inte att köpa miners med kreditkort/betalkort om man inte vänder sig till Europeiska försäljare med 20-40% påslag på redan en dyr produkt.
Dom billiga leverantörerna tar oftast bara betalt i crypto eller wire transfer så hela affären bli en leap of faith.
Mining räknas som kapitalvinst om jag fattat det rätt med skatteverket, så har du inte företag och kan skriva av din utrustning kan det vara riktigt motigt att gå plus.
En miner har oftast endast 6 månaders garanti, och tillverkarna är inte alls lika hjälpsamma som när du köper annan utrustning.
Min erfarenhet är att en miner sällan betalar sig själv om man inte har väldig tur, den kommer vara ekonomisk tills dessa att fabrikanten släpper version 2 och dessa miners kommer köra om och göra ens egen miner värdelös (ju fler som minar ju mer späds marknaden ut, så om en speciell miner är lukrativ köper alla den tills den inte längre är det, och då kommer nästa version)
Det är väldigt många som dessutom spec minar, dvs minar coins med förlust i förhoppning om att dom kommer gå upp.
Vill inte förstöra någons enthusiasm, men jag vill bars varna för att det är ganska tufft att komma till +
Nu kanske du är värsta krypto experten och i så fall kan du bortse från det jag har att säga.
Men det finns lite att fundera över,
För det första är en bra miner väldigt högljudd och du kommer inte kunna vara i samma rum.
Det finns så kallade home miners men dessa är mer en kul hobby grej, och man ska se dem som dyra värmeelement med chans till jackpot.
Det är mycket scamming när det kommer till försäljning av miners, vissa sidor ser precis ut som tillverkarens men det är bluffare som kopierat rakt av.
Det går oftast inte att köpa miners med kreditkort/betalkort om man inte vänder sig till Europeiska försäljare med 20-40% påslag på redan en dyr produkt.
Dom billiga leverantörerna tar oftast bara betalt i crypto eller wire transfer så hela affären bli en leap of faith.
Mining räknas som kapitalvinst om jag fattat det rätt med skatteverket, så har du inte företag och kan skriva av din utrustning kan det vara riktigt motigt att gå plus.
En miner har oftast endast 6 månaders garanti, och tillverkarna är inte alls lika hjälpsamma som när du köper annan utrustning.
Min erfarenhet är att en miner sällan betalar sig själv om man inte har väldig tur, den kommer vara ekonomisk tills dessa att fabrikanten släpper version 2 och dessa miners kommer köra om och göra ens egen miner värdelös (ju fler som minar ju mer späds marknaden ut, så om en speciell miner är lukrativ köper alla den tills den inte längre är det, och då kommer nästa version)
Det är väldigt många som dessutom spec minar, dvs minar coins med förlust i förhoppning om att dom kommer gå upp.
Vill inte förstöra någons enthusiasm, men jag vill bars varna för att det är ganska tufft att komma till +
Ja, det är inte bara… tack för heads up. Ja det låter en del men huset är stort och det finns plats att stuva undan dom. Men ägaren var inte så intresserad av att minea. Så han får väl fortsätta att sälja elen på spotpris plus några ören… tror hans rörliga kostnader för köpt el var ungefär 1,60 kr inkl skatter avgifter. Den sålda elen fick han väl som mest 0,40 kr/kwh för, oftast mindre…
Vill inte avråda någon från att tjäna pengar, me jag har sett lite för många bli besvinka för att jag ska tycka det vara en bra ide.C Calle666 skrev:Ja, det är inte bara… tack för heads up. Ja det låter en del men huset är stort och det finns plats att stuva undan dom. Men ägaren var inte så intresserad av att minea. Så han får väl fortsätta att sälja elen på spotpris plus några ören… tror hans rörliga kostnader för köpt el var ungefär 1,60 kr inkl skatter avgifter. Den sålda elen fick han väl som mest 0,40 kr/kwh för, oftast mindre…
Ja, det finns några fällor…K KenNo skrev:Vill inte avråda någon från att tjäna pengar, me jag har sett lite för många bli besvinka för att jag ska tycka det vara en bra ide.C Calle666 skrev:Ja, det är inte bara… tack för heads up. Ja det låter en del men huset är stort och det finns plats att stuva undan dom. Men ägaren var inte så intresserad av att minea. Så han får väl fortsätta att sälja elen på spotpris plus några ören… tror hans rörliga kostnader för köpt el var ungefär 1,60 kr inkl skatter avgifter. Den sålda elen fick han väl som mest 0,40 kr/kwh för, oftast mindre…
Om man kunde återvinna värmen in på ett vätskeburet system skulle man ju kunna shunta ut den på elementen, då skulle det kunna bli en bättre affär, när man har värmebehov… men det blir ett antal timmar som ska läggas dels på installationen, dinns ju inga ”färdiga grejer” för det - och på styrning…
Han borde kanske köpa en elbil istället
Det finns bitcoin miners som är vattenkylda nu... men jag skulle gissa på att det blir korrosion om man kopplar in det i elementen... bygger vattenkylda datorer och tillverkarna är supernoga men att man inte ska blanda in andra metaller och fabrikat och bara använda deras biocider.. kan vara en sälj grej men jag vågar inte chansaC Calle666 skrev:Ja, det finns några fällor…
Om man kunde återvinna värmen in på ett vätskeburet system skulle man ju kunna shunta ut den på elementen, då skulle det kunna bli en bättre affär, när man har värmebehov… men det blir ett antal timmar som ska läggas dels på installationen, dinns ju inga ”färdiga grejer” för det - och på styrning…
Han borde kanske köpa en elbil istället
Klicka här för att svara