Jag har också en Huawei växelriktare med deras batteri. Jag har kopplat dessa mot min Home Assistant via modbus/tcp och det funkar jättebra att styra batteriet och växelriktaren exakt vad som ska ske. Tex sätter jag igång laddningen av batteriet automatiskt på natten från HA när priset är lågt. Sedan kan jag styra exakt hur mycket ström batteriet ska släppa under dagen.Walle85 skrev:
Kör med Huawei växelriktare och batteri. Har en gammal IVT Greenline HT plus E9 värmepump.
Huawei kan man via t.ex. Home Assistant eller Homey Pro läsa ut värden ifrån, men inte styra (ändra värden) via automation. Men via Huawei appen så kan man med installatörskonto sätta upp schema för ladda/ladda ur batteriet. Har som rutin att varje kväll lägga 1-2 min på att sätta schemat för kommande dygn. Går väldigt snabbt.
Sett till bergvärmepumpen så kan den antingen automatiseras via en Ngenic Tune eller om man vill vara lite mer hands-on (och budgetvänligt) via en Shelly Uni där man kopplar in sig på ext ingången för att styra varmvatten och sedan kopplar via en output på Shelly med ett motstånd som lurar yttertemperaturgivaren (på samma sätt som Ngenic Tune) för att styra när den producerar värme.
Ok, får ta en titt på detta igen och se vad som låter sig göras.J JohanLan skrev:Jag har också en Huawei växelriktare med deras batteri. Jag har kopplat dessa mot min Home Assistant via modbus/tcp och det funkar jättebra att styra batteriet och växelriktaren exakt vad som ska ske. Tex sätter jag igång laddningen av batteriet automatiskt på natten från HA när priset är lågt. Sedan kan jag styra exakt hur mycket ström batteriet ska släppa under dagen.
@JohanLan jag har idag en wifi dongle i ena växelriktaren, ska man kunna koppla upp sig och styra grejer via denna över wifi eller saknar jag något?
Redigerat:
Tjena! Hur har det sett ut för dig de senaste månaderna? Verkar investeringen räknas hem? Står i valet och kvalet om jag ska skaffa batteri eller inte och i sådana fall Homevolt eller annat..B buffyin skrev:Vi har 57kwh med elbil och 48kwh utan elbil i snitt nu i December och kör med 13,3kwh batteri (Homevolt).
Kollar vi på 10 dec (innan pris topparna) så ladda batteriet ca 8kwh och tömde allt på ca 13kwh och täckte 1/4 av hela dagens behov.
Rekommendation på minst 10kwh och kanske lite större (får så klart räknas på). Under sommaren har vi 5-6kwh när solcellerna inte tar så frågan var sweet spot ligger.
[bild][bild]
En update från min sida. Beslutade att sätta sätta upp en listen anläggning med 6kW solceller samt ett 16kW batteri från SIGEnergy. Det blir mer av en året runt lösning och jag räknar med relativ hög egenanvändning. Systemet verkar ha en smart mjukvara som kan sköta sig själv och potentiellt hjälpa till att minimera kommande kostnader för effekttariffer.
Enligt kalkyl som är relativt blygsam så skall det återbetala sig på ca 6 år. Vi får väl se hur det blir med den saken men det krävs nog extremt låga elpriser om kalkylen skall klappa ihop.
Eventuellt bygger jag ut anläggningen senare med 4 paneler (växlaren är på 8kw) i det fall jag skulle bli med elbil så jag har nån plats att ”dumpa” överskottet. Då finns även potential för en V2H lösning som utökar batterilagret med sådär 90-100kwh
Enligt kalkyl som är relativt blygsam så skall det återbetala sig på ca 6 år. Vi får väl se hur det blir med den saken men det krävs nog extremt låga elpriser om kalkylen skall klappa ihop.
Eventuellt bygger jag ut anläggningen senare med 4 paneler (växlaren är på 8kw) i det fall jag skulle bli med elbil så jag har nån plats att ”dumpa” överskottet. Då finns även potential för en V2H lösning som utökar batterilagret med sådär 90-100kwh
Kalkylen borde väl bero på hur stor skillnad det är mellan topparna?New_project skrev:
En update från min sida. Beslutade att sätta sätta upp en listen anläggning med 6kW solceller samt ett 16kW batteri från SIGEnergy. Det blir mer av en året runt lösning och jag räknar med relativ hög egenanvändning. Systemet verkar ha en smart mjukvara som kan sköta sig själv och potentiellt hjälpa till att minimera kommande kostnader för effekttariffer.
Enligt kalkyl som är relativt blygsam så skall det återbetala sig på ca 6 år. Vi får väl se hur det blir med den saken men det krävs nog extremt låga elpriser om kalkylen skall klappa ihop.
Eventuellt bygger jag ut anläggningen senare med 4 paneler (växlaren är på 8kw) i det fall jag skulle bli med elbil så jag har nån plats att ”dumpa” överskottet. Då finns även potential för en V2H lösning som utökar batterilagret med sådär 90-100kwh
Redigerat:
Ja precis, kalkylen bygger på en ganska flat utveckling så uppsidan är stor om det är volatilt mellan dag/ natt eller mellan timmar över dygnet. Facit får vi som sagt i framtiden. Det som är säkert är att egenanvändning ger besparing av energiskatt, moms, överföringsavgifter oavsett elpris finns det inget del att spara på det.MastrUsr skrev:
Unde Dec o Januari blev det ca 1250kr/månad besparing (uppskattning) och hitils i Febuari 1400kr. Just nu får man ca 600kr i månaden i grid awards men de är inte ”riktig” ännu. Avbetalning 5år kräver besparing på 1167kr så får se hur vår/hösten blir. Dock ej räknat in elnätet som börjar bli intressant nu.MastrUsr skrev:
Vad jag har sätt så har Homevolt fått till styrningen väldigt bra som inte andra har (läst mäta klagomål) så det är jag väldig nöjd med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såå... Ska vi eller ska vi inte investera i ett är frågan.. Hade du gjort det igen? Ni får alltså 1200-1400 I besparing + 600 i rewards... Det är ju riktigt bra!B buffyin skrev:Unde Dec o Januari blev det ca 1250kr/månad besparing (uppskattning) och hitils i Febuari 1400kr. Just nu får man ca 600kr i månaden i grid awards men de är inte ”riktig” ännu. Avbetalning 5år kräver besparing på 1167kr så får se hur vår/hösten blir. Dock ej räknat in elnätet som börjar bli intressant nu.
Vad jag har sätt så har Homevolt fått till styrningen väldigt bra som inte andra har (läst mäta klagomål) så det är jag väldig nöjd med.
[bild][bild]
Jag dissade igår andra leverantörer som var på som f*n med riktigt bra priser.. Känner dock mer förtroende för Tibber...
Vill du ha ett enkelt svar så Nej.MastrUsr skrev:
Batterier kan vara lönsamma men framtiden är lite osäker och är väldig många det beror på.
Så stor risk att bli besviken (har grannar som var ej pålästa och är riktigt missnöjda med sina solceller t.e.x)
Jag får de siffrorna nu men vet ej hur Grid awarded kommer se ut fram över. Samt besparingen kommer bli mindre på sommaren. För 5års återbetalning utan kalkyl ränta krävs det 1167kr varje månad. Och vi i SE4 men högst elpriser och vet ej hur vår effekt avgift kommer se ut ännu.
Har haft solceller många år och är nöjd med de. Avvaktar nog lite till med batteri då, fast att det är kul med teknik! Får se vart grid rewards och effektavgiften barkar hän först..B buffyin skrev:Vill du ha ett enkelt svar så Nej.
Batterier kan vara lönsamma men framtiden är lite osäker och är väldig många det beror på.
Så stor risk att bli besviken (har grannar som var ej pålästa och är riktigt missnöjda med sina solceller t.e.x)
Jag får de siffrorna nu men vet ej hur Grid awarded kommer se ut fram över. Samt besparingen kommer bli mindre på sommaren. För 5års återbetalning utan kalkyl ränta krävs det 1167kr varje månad. Och vi i SE4 men högst elpriser och vet ej hur vår effekt avgift kommer se ut ännu.
Tack för åsikterna
Ja den är inte dumt att göra då många faktorer som spelar in. Och olika förväntningar.MastrUsr skrev:
Vi hade energieffektiviserat och satt solceller som gjorde vårt hus till Energiklass B. Så fick lite extra rabatt med grönt bolån
Batteriet här en en del teknisk intresse och en del riskspridning från börsen, samt hade lite extra cash över. Men var själv osäker när det väl var dags (väntat 1år sen de släppte Homevolt).
Dock en sak som är lite ovärderlig är att frugan inte bryr sig om timpris, så behöver inte stressa lika mycket om det nu haha.
Klicka här för att svara