Vi tvingas byta bredbandsleverantör och då får vi skicka tillbaka nuvarande router och köpa en egen. Det finns ju miljoner routers att välja på, så jag tänkte höra om någon har en välfungerande router att tipsa om.

Förutsättningar:
- Lägenhet
- Några eheter ansluts med kabel: Två datorer samt TV
- Telefoner + surfplattor via WiFi
- Ingen gaming eller likande
- Vill ha något som funkar direkt utan en massa konfigurering
- Tillverkare som har bra support och som supportar sina enheter länge

Lär nog få många alternativ men jag har kört med Asus sedan 2006 och alltid varit nöjd.

Kör just nu en RT-AX82U som huvudrouter samt en AX55 som mesh-punkt i garaget.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Dede77 Dede77 skrev:
Lär nog få många alternativ men jag har kört med Asus sedan 2006 och alltid varit nöjd.

Kör just nu en RT-AX82U som huvudrouter samt en AX55 som mesh-punkt i garaget.
Många verkar nöjda med denna. Nackdelar är att den är minst 2 år gammal och ser ut som ett rymdskepp.

Händer inte supermycket på routerfronten så att den är två år gammal är ett mindre problem.
Skulle väl vara om man vill framtidssäkra och köpa en med WiFi7.

Finns ju andra med ungefär samma spec som inte ser ut som rymdskepp.
Det jag hade kollat på (om ni väljer Asus) är att den klara AiMesh.
Då kan man bygga ut med fler om man vill öka området.

Z ZipLock skrev:
Vi tvingas byta bredbandsleverantör och då får vi skicka tillbaka nuvarande router och köpa en egen. Det finns ju miljoner routers att välja på, så jag tänkte höra om någon har en välfungerande router att tipsa om.

Förutsättningar:
- Lägenhet
Hur stor är lägenheten

Z ZipLock skrev:
Vad gäller funktion fungerar "vad som helst". Så det finns ingen anledning att betala extra.
Z ZipLock skrev:
Nackdelar är att den är minst 2 år gammal och ser ut som ett rymdskepp.
  • Om utseendet är det viktigaste skall du ta den du tycker är snyggast. Allvarligt menat råd!

• Om åldern är viktig välj en som är nyare än 2år.
    Om den är 1 vecka eller 10år gammal har ingen betydelse det finns ännu äldre som fungerar och klarar dina krav..
Z ZipLock skrev:
Förutsättningar:
- Lägenhet
I en lägenhet klarar rimligen vilken som helst dina krav. Så det finns egentligen ingen anledning att kolla så mycket på tekniska data.
Z ZipLock skrev:
Routrar kräver normalt ingen support från tillverkaren. De fungerar vanligtvis minst 20år. Dvs man vill normalt byta ut den innan man behöver support.
Konfigurering gör man en gång. Vill man inte göra det själv kan det vara värt att be om hjälp.

Dede77 Dede77 skrev:
Det jag hade kollat på (om ni väljer Asus) är att den klara AiMesh.
Då kan man bygga ut med fler om man vill öka området.
Bygga ut lägenheten?
Meningslöst att betala extra för skulle jag säga.

Bönhas Bönhas skrev:
Bygga ut lägenheten?
Meningslöst att betala extra för skulle jag säga.
Kan ju bli att man flyttar och behöver utöka.

Som någon skrev så kan man ju ha en router i 8-10 år utan större problem.

Så inte aktuellt idag men kanske framåt

Jag väljer:

1. UniFi cloud gateway ultra (1300kr)
2. Usw 8 Poe light som switch (1500)
3. UniFi ap 7 lite som wifi accesspunkt, köp så många du behöver. 1300kr

Har du fler fördragna kablar/nätverksutttag i lägheten så komplettera med en liten switch, USW mini.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
D
Ja, frågan är om du haft bra täckning tidigare med en accesspunkt, i routern, eller om du ser behov av bättre wifi-täckning?

Kör inte Asus mer själv men om du ska ha allt-i-ett så hade jag nog också kört detta, ska du ha mer än en accesspunkt så håller jag med ovanstående om Unifi. Mesh hade jag undvikit till varje pris.

D djac skrev:
Mesh hade jag undvikit till varje pris.
Precis! Det är överhuvud taget inte aktuellt när man bara behöver en enhet.
D djac skrev:
Kör inte Asus mer själv men om du ska ha allt-i-ett så hade jag nog också kört detta,
Funkar som sagt med vad som helst. Så varför inte?
D djac skrev:
så håller jag med ovanstående om Unifi.
Eller en EdgeRouter och en valfri accespunkt.

Fast för TS skulle absolut en Unifi Dream Machine göra hela jobbet med en enda enhet
Den anses av många vara snygg! Det är en mycket bra produkt som klarar det som krävs
Kolla info och pris på prisjakt

Bönhas Bönhas skrev:
Eller en EdgeRouter och en valfri accespunkt
Men nu med den nya serien med cloud gsteways så finns det noll anledning att köra Edgerouters. Jag har en ER POE5 själv sedan många år och den bara tuffar på, men jag överväger att byta den för att få allt i samma mgmt gui.

Vill man ha allt i ett kan man också överväga den nya lilla Express, den är verkligen minimalistisk för den som inte behöver en massa extra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jag köpte denna TP-link till sonen nu när han flyttade hemifrån, klart prisvärd med sina 468 kr:
https://amzn.eu/d/imM3GIC

Jag konfigurerade den på under två minuter.

Sedan så hade jag själv valt Unifi/Ubiquiti, men det skall jag inte rekommendera till den som inte verkligen vill ha det bästa. Men deras grejer är numera sjukt enkla att sätta upp också, men routern från TP-link är det enklaste och bästa för pengarna just nu (enligt min mening).

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Håller med @pacman42 här , den router han länkade till är en som är billig, lättinställd och klarar troligen TS behov utan problem.

Dinns dock lägenheter med med massor med betong och armering, som gör att wifi signalerna tamef* inte tar sig ut ur rummet routern står i.
Ex:ts lägenhet är en sådan.
Då är det router + APs som gäller

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.