Y
En gammal transformator gick i två bitar och tänkte se om någon tekniskt kunnig kan googla fram en ny åt mig. ;)

Närbild av en gammal Labtec transformator med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Tja, den här kanske skulle kunna funka.

Vad är det som ska drivas? Du kan få 14 eller 15 V ur den jag länkade men inget av dem borde vara något stort problem för utrustningen. Testa med 14 V först.

Det brukar vara ganska okritiskt med dessa små transformatorer. 12 eller 15 V brukar inte göra någon skillnad. Viktigt är att den kan leverera nödvändig ström och med rätt polaritet på utgången.

Jag är numera väldigt försiktig med den typen av inställbara nätaggregat.

För en del år sedan behövde jag i jobbet akut ett aggregat för 7,2 V 3A. Jag handlade ett på CO som hade en switch för inställning från typ 3V - 15V, och den hade 7,2V. Kostade 2 - 300 någonting.

Jag skulle driva ett instrument i prisklassen 120 000 kr. Kopplade in aggregatet, efter 5 sekunder började instrumentet bokstavligen att brinna med öppen låga.

Jag kontrollmätte (lite sent) vad aggregatet lämnade, det gav 15V trots att det var inställt på 7,2V.

När jag nuddade switchen så gav det plötsligt 7,2V.

Jag blev så förbannad (delvis på mig själv), inte nog med att tillverkaren har konstruerat med en helt undermålig switch som glappar. När den glappar så lämnar aggregatet max spänning. Om det åtminstone hade varit konstruerat så att det lämnar minimum eller noll volt när switchen inte ger någon kontakt.

Jag hade mina kontakter så jag fick instrumentet fixat utan kostnad, fast jag var väl inte övertydlig om detaljerna runt incidenten. Men det tog ju ett par veckor innan jag var igång igen.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Varför tillverkar man ett instrument i 120 000-kronorsklassen utan att orka lägga ner 40 öre på ett överspänningsskydd?
En vanlig simpel spänningsregulator hade gjort att den klarar upp till 30V utan problem...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
En gammal transformator gick i två bitar och tänkte se om någon tekniskt kunnig kan googla fram en ny åt mig. ;)

[bild]
Lägg märke till hur polariteten är vänd på märkskylten, tvärt om är det vanliga. Polvänder du kan du elda upp det du ska driva.Spänningen brukar det inte vara så kinkigt med, någon volt hit eller dit brukar funka bra, däremot bör den ge minst 1 ampere.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Det är till ett gammalt högtalarsystem för datorn, rätt okej sådant så ifall det gick att hitta en transformator för någon hundring så vore det värt det, men när jag var på kjell&comp så funderade dom och visade mig någon avancerad sak som såg dyr ut, då är det bättre med nya högtalare istället.

Nu är det bara skalet som gått sönder. Funderar på tejpa ihop den, haha. Är det farlig elektronik i dessa eller är det relativt ofarligt att fula lite?

Är det bara höljet är det bara att limma ihop bitarna och dra runt några varv tape tills limmet härdat.

14,4 V är samma spänning som ett 12 V blybatteri håller vid underhållsladdning. Ett larmbatteri kostar några hundra kr och lämnar perfekt likspänning utan brum i högtalaren och kan laddas med enkel laddare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.