VSCtoolsanhållet tappar "styrningen" när man öppnar låsningen så när man flyttar anhållet i sidled så rätar det upp sig först när man låser fast. Så funkar mitt på min såg och därför letar jag något bättre.

Protte

Shakula Shakula skrev:
Ola, prata med mig innan du beställer. Kanske jag vill vara med på en så kan vi dela på frakten?
Har haft mina funderingar om jag skulle köpa en från [länk] men har tyckt det blivit lite för dyrt för sågen jag har nu.
Ooops:oops:. Inte kollat forumet på ett tag och när jag fick mail från poolewood att anhållet fanns i lager köpte jag direkt, klicka igenom det för två minuter sen. Sorry.

Shakula Shakula skrev:
Ola, prata med mig innan du beställer. Kanske jag vill vara med på en så kan vi dela på frakten?
Har haft mina funderingar om jag skulle köpa en från [länk] men har tyckt det blivit lite för dyrt för sågen jag har nu.
Jag kan vara intresserad av samköp om det funkar bra på Olas såg. :)

prototypen prototypen skrev:
VSCtoolsanhållet tappar "styrningen" när man öppnar låsningen så när man flyttar anhållet i sidled så rätar det upp sig först när man låser fast. Så funkar mitt på min såg och därför letar jag något bättre.

Protte
Är inte alla anhåll sådana? Vad är problemet med det?
Trodde för övrigt att VSCT anhållet var bland det bästa som gick att få tag på när det kommer till Biesemayeranhåll?

V vectrex skrev:
Är inte alla anhåll sådana?
Nä de lite mer exklusiva anhållen styr precist mot frontskenan även när de är olåsta/i rörelse.

Jag kan se ett litet problem med ett anhåll som ändrar vinkel när man låser det, mäter man in nåt mått måste man trycka anhållet mot skenan (så det har samma vinkel som det sen låser i) samtidigt som man mäter och finlirar. Blir lätt att det saknas en hand även om jag tycker man vänjer sig o hittar knep runt problemet.

Ola C Ola C skrev:
Ooops:oops:. Inte kollat forumet på ett tag och när jag fick mail från poolewood att anhållet fanns i lager köpte jag direkt, klicka igenom det för två minuter sen. Sorry.
Inga problem, men vad vill de ha för frakten? Så kollar jag sedan vad två kostar i frakt, @Frustrator

Ola C Ola C skrev:
Nä de lite mer exklusiva anhållen styr precist mot frontskenan även när de är olåsta/i rörelse.

Jag kan se ett litet problem med ett anhåll som ändrar vinkel när man låser det, mäter man in nåt mått måste man trycka anhållet mot skenan (så det har samma vinkel som det sen låser i) samtidigt som man mäter och finlirar. Blir lätt att det saknas en hand även om jag tycker man vänjer sig o hittar knep runt problemet.
Har du något exempel på ett mer exklusivt anhåll?

Det där med mätningen kan jag förstå men det är ju bara ett problem om man inte kan lita på skalan till 100%. Mitt incra är ju likadant i olåst läge men det låser verkligen exakt på det mått jag vill ha.
Incra:t är fantastiskt på de mesta sätt utom 2. Det tar väldigt mycket plats i sidled och det är bökigt att flytta till andra sidan (vänster) sågklingan.

V vectrex skrev:

Det där med mätningen kan jag förstå men det är ju bara ett problem om man inte kan lita på skalan till 100%. Mitt incra är ju likadant i olåst läge men det låser verkligen exakt på det mått jag vill ha.
Incra:t är fantastiskt på de mesta sätt utom 2. Det tar väldigt mycket plats i sidled och det är bökigt att flytta till andra sidan (vänster) sågklingan.
Tror det är svårt att hitta nått mer exklusivt än Incra? Det kostar väl ca 8-9000kr med alla tillval?

Shakula Shakula skrev:
Tror det är svårt att hitta nått mer exklusivt än Incra? Det kostar väl ca 8-9000kr med alla tillval?
Beror nog på vad du menar med tillval? Ett fullt utrustat bordssågsanhåll kostar drygt 6000kr men sen kan man ju lägga till massa saker för att även kunna använda som fräsanhåll till bordsfräs, men det är väl inte riktigt jämförbart.

• Gilla
Shakula
  • Laddar…
V vectrex skrev:

Blev lite osäker nu men är ganska säker på att Daniels anhåll (SCM tror jag) fungerar på det viset. Väldigt likt Felders Format dito med en stor fet klump som interfacar frontskenan. Dom med mikrojustering tillåter iaf finlir med anhållets vinkel låst.

Problemet är väl främst (i alla fall i mitt fall) när man utgår från pennstreck eller mått baserat på redan sågat ämne snarare än exakta mått....vilket jag verkar vara så jag arbetar stor del av tiden, oftast ska något passa något annat, kanske + eller minus nån mm, exakta måttet oviktigt. Har inte ens nån måttskala på min bordsåg.

Shakula Shakula skrev:
Inga problem, men vad vill de ha för frakten? Så kollar jag sedan vad två kostar i frakt, @Frustrator
Jag fick betala £25 i frakt.

INCRA såg ju bra ut men trots mitt snickeri är på 80 m2 så tar det för mycket plats åt höger som jag inte har.
Sedan står det inget om det klarar mitt bord som är 1 meter i djupled.
Får fortsätta leta ett som sitter på framkant.
Med lös linjal så man kan kapa korta bitar och är vändbart högt/lågt.

Protte

Ola C Ola C skrev:
Blev lite osäker nu men är ganska säker på att Daniels anhåll (SCM tror jag) fungerar på det viset. Väldigt likt Felders Format dito med en stor fet klump som interfacar frontskenan. Dom med mikrojustering tillåter iaf finlir med anhållets vinkel låst.
Stämmer bra, både att anhållet funkar så samt att det är en SCM.

Tror det är en finess på alla maskiner där anhållet löper på en rund (tänk rör) skena. Vet inte hur det är med min Minimax som är en äldre modell (den är fortfarande i delar sedan jag köpte den) men skenan har en kvadratisk profil och jag tror att anhållet inte ändrar vinkel mellan olåst/låst. Vet dock att de senare modellerna — masses här på forumet har en och kan säkert ge besked om funktionen — har uppgraderats på en rad punkter och har runda skenor.

//Ronnie

Ola C Ola C skrev:
Problemet är väl främst (i alla fall i mitt fall) när man utgår från pennstreck eller mått baserat på redan sågat ämne snarare än exakta mått....vilket jag verkar vara så jag arbetar stor del av tiden, oftast ska något passa något annat, kanske + eller minus nån mm, exakta måttet oviktigt. Har inte ens nån måttskala på min bordsåg.
Ja, ok. Ja så jobbar jag ganska ofta också. Med incra så låser man och använder sedan mikrojusteringen. Varje knäpp på vredet flyttar anhållet 1 tiondels mm. I detta läge är anhållet väldigt exakt parallellt med klingan.

prototypen prototypen skrev:
INCRA såg ju bra ut men trots mitt snickeri är på 80 m2 så tar det för mycket plats åt höger som jag inte har.
Sedan står det inget om det klarar mitt bord som är 1 meter i djupled.
Får fortsätta leta ett som sitter på framkant.
Med lös linjal så man kan kapa korta bitar och är vändbart högt/lågt.

Protte
Ja, platsen är lite ett problem. Jag har offrat lite klyvbredd för att få det att inte sticka ut. Man måste dock ha platsen när man sågar då det sticker ut när man använder det.

Djupet på sågen är inga problem, beställ bara med extra långt anhåll och "positioner". Går att få som klarar sågar upp till 1300mm djupt.

Ola C Ola C skrev:
Jag fick betala £25 i frakt.
Har kollat frakt, de vill ha £80 för att skicka två. Däremot fick jag ett billigare pris på att skicka en på £22.
Tror jag avvaktar och ser hur nöjd du är med anhållet och sedan lägger jag en beställning. Min såg står i förvaring just nu, så har ingen större nytta av att stressa... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.