Hej!

Klurar på ett litet projekt med att modifiera min gamla klyvsåg som fungerar bra förutom att den är för smal och att anhållet är en riktig sopkonstruktion.
Har googlat runt men egentligen bars hittat en sats med skena och anhåll för bandsågar, tyvärr så fanns det inga mått så den vågar man ju inte satsa på.

Det jag söker är en skena eller rör att skruva fast på sågen och ett anhåll som kläms fast på denna.

/Urban

Vad har du för såg?

En Al-ko trefassåg köpt i tyskland någon gång på 90-talet tror jag.

Axminster har två olika, egentligen avsedda främst för bandsåg men hyfsat rejäla o funkar på bordsåg också. Själva anhållet är något kort, kan man ju lösa genom att sätta på annan profil.

https://www.axminster.co.uk/axminster-deluxe-rip-fence-upgrade-102426

https://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade-100205

Sen har Charnwood tagit fram ett anhåll som säljs löst. Detta ser hyfsat intressant ut och jag funderar själv på att köpa ett. Frakten kommer gå på 25£, skrev o fråga för ett tag sen.

https://www.poolewood.co.uk/product/charnwood-psf-universal-rip-fence-upgrade-for-table-saws-psf/

Efter dessa hyfsat lågbudgetvarianter blir det ett steg upp till ca 3000 för nästa nivå.

Jo det från Charnwood ser ut att vara precis det jag söker. Har du hittat några uppgifter på längden för skenan och anhållet?

Har skrivit till Charnwood o bett om lite mått och extra bilder. Främre skenan verkar vara 1m. Det som är avgörande för mitt köp är hur delen med kamlåsningen ser ut på insidan. Längre skena som utgör själva anhållet kan man alltid dribbla ihop något på egen hand.

Lägg gärna upp resultatet här. Skulle behöva två skenor om dom är på en meter. Kanske går att hitta som reservdel.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Lägg gärna upp resultatet här. Skulle behöva två skenor om dom är på en meter. Kanske går att hitta som reservdel.
Har frågat lite om anhållet på ett brittiskt forum och anhållet verkar stabilt o bra. Så nu när jag bestämt mig för att köpa o bara skulle klicka hem det...så är det out if stock tills september:(. Jag gissar på dubbla priset när de är tillbaka i lager.

Det var ju synd. Jag får hålls span på detta.

Ola C Ola C skrev:
Har frågat lite om anhållet på ett brittiskt forum och anhållet verkar stabilt o bra. Så nu när jag bestämt mig för att köpa o bara skulle klicka hem det...så är det out if stock tills september:(. Jag gissar på dubbla priset när de är tillbaka i lager.
Nu ser det ut som att anhållet finns i lager igen. Lade en beställning på det och några andra grejor. Spännande att se vad som kommer.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Nu ser det ut som att anhållet finns i lager igen. Lade en beställning på det och några andra grejor. Spännande att se vad som kommer.
Är det på poolewood står det "taking back order" = de tar emot beställningar men det är inte i lager än. Hursomhelst så verkar det var på ingång, ska nog också klicka hem ett.

Ola C Ola C skrev:
Är det på poolewood står det "taking back order" = de tar emot beställningar men det är inte i lager än. Hursomhelst så verkar det var på ingång, ska nog också klicka hem ett.
Charnwood hade i lager så det är nog inte långt borts.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Charnwood hade i lager så det är nog inte långt borts.
Nä jag såg det nu, dessutom har de numer ungefär samma pris, innan skiljde det rätt mycket till poolewoods fördel. Ska maila charnwood o se vad frakten hamnar på från dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.