Hej. jag bygger ett soffbord av ask och vill bevara den fina obehandlade ytan så långt det går. Igår så använde jag en halvklar lack på baksidan (Beckers decor) 2013-12-19 09.37.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, men tycker att resultatet ökade kontrasten i ådringen lite väl mycket. Någon som har tips på annan ytbehandling som ger en slitstark yta, men bevarar träts naturliga färg bättre än lack?

• Gilla
Heggeland
  • Laddar…
Osmo hårdvaxolja. Finns några olika varianter, jag har fått bra resultat med en liten ton av vitt dekorvax (som jag torkade av merparten av) följt av vanlig osmo hårdvaxolja. Se info här http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/211724-ek-ytbehandling.html#post1718008 och här http://www.byggahus.se/forum/mobels...verk-till-allman-beskadan-46.html#post1742645 . Mitt soffbord i ask behandlade jag på det viset och det fixar ett glas utspillt vin utan att missfärgas.

Enda kruxet med dekorvaxmetoden är att de mörka områdena plockar upp lite vitt dekorvax i porerna, svårt att förklara men de det mörka blir aningen vitare medan de ljusa partierna blir som om de var obehandlade.

Sen har jag hört att osmo kommit med en variant som heter natural eller nåt liknande där det är iblandat nåt pigment som motverkar den gulnande nyansen man får av oljan, samma effekt som jag försökta labba fram alltså.

Väldigt fint bord Ola, och tack för tipset. Ska kolla upp!

Körde på osma hårdvax natural och resultatet blev helt fantastiskt! Så tack igen.

Bild på resultatet?

Jag är också lite nyfiken. Körde du 2 lager med den nya oljan som osmo kallar natural som har lite pigment i sig för att motverka gulningen, eller 1 lager med den och ett lager vanlig ofärgad osmoolja? Läste på deras sida och det verkar vara denna metod de rekommenderar för att få träet att se obehandlat ut.

Bilder och lite mer beskrivning skulle vara fint:)

Såhär blev det =) La på 2 lager av samma vax.

DSC04621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
amatörsmurf och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.