Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Söker spishäll med LÅG toppeffekt..

1. M
    Självbyggare · Partille · 861 inlägg

mojjen

Självbyggare
    Har en sommarlägenhet med totalt 4,6KW 1 fas in.
    Jag söker en Spishäll med så låg toppeffekt som möjligt, helst induktion. Mao gärna utan booster lägen mm. Finns det någon som går att ställa ner max effekt så är det ju bra. Målet är att sätta in en ok Häll utan att behöva dra in en fas till. Lägenheten ligger i Spanien, och deras priser ökar ganska drastiskt med höjt effektuttag och utökade faser. Samtidigt används inte spisen så mycket där som hemma.

Idag går spisen på Gasol men jag vill byta ut den till el. Dels då det känns säkrare, speciellt som vi ibland lånar ut/hur ut. Sen har vi inte fast ansluten gas, utan vi släpar flaskor. Men det innebär att jag tillför en ny stor toppeffekt.
    Största förbrukare LLVP vilket är en större multislitt, som är av-säkrad 16A. Går väl sällan på max, men kan nog lätt dra 1,5KW Efter det är ugnen största tjuv. Så jag inser att jag kommer tidvis balansera på mitt maxuttag om vi kör en ugn och spis samtidigt.

Är det någon som vet en klenare häll som går på 230V, ingen nackdel om den också klarar 2 fas, då det kanske slutar med det längre fram:) Gärna med programmerbar max effekt.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 244 inlägg
    I princip alla induktionsspisar har väl inställbar maxeffekt? Läs manualen för de du är intresserade av.

• Laddar…
  3. M

mojjen

Självbyggare
    Låter ju som att det är exakt en sån jag behöver:) Kul att jag söker egenskapen som för andra är en begränsning:crysmile:
    Får nog leta en lokalt i Spanien. Men det känns som att Siemens/bosch är ett bra alternativ då de verkligen har Powermanagement. Har en större Siemens i huset hemma, slog mig när jag läste tråden att den också har Power management, men där har jag ju haft det omvända målet att ha maxeffekt så aldrig reflekterat över..

4. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 671 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig
    Har också lägenhet i Spanien dock lite högre effekt in, 5,75kW.

Är inte på plats nu men ska ner efter midsommar och kan kolla hällen då men kanske är för sent då? :)

5. M

mojjen

Självbyggare
    Helt perfekt.
    Jag skall ner 4 Juli, så jag tänkte lösa detta direkt när jag kommit ner.

• Laddar…
  6. j.f.s
    Elektroniktokig · Dalarna · 671 inlägg

j.f.s

Elektroniktokig
    Här är ”märkskylten” på vår häll :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.