Det är rimligt!Strande89 skrev:
Jag har en elfirma på sidan om mitt skiftjobb.
Jag brukar ta betalt så mycket kunden själv kan köpa materialet för hos till exempel elbutik.se de flesta grejer har jag bara 5% marginal på men vissa detaljer uppåt 20%, men jag tycker det är rimlig prissättning, man kan inte förvänta sig att kunden ska betala mer till mig än vad dom själva kan köpa materialet för.
Kör även minimidebitering två timmar och är tydlig med det till kunden och alltid löpande, utöver det är påbörjad timme fakturerbar timme.
Privatkunder brukar jag ta 500/timme plus moms. De flesta vill utnyttja ROT.
Tiden startar från att man sätter sig i bilen tills man är tillbaka på firman efter utfört jobb och gjort klart fakturaunderlaget. Resor brukar jag ta 5.50 per km, ingen framkörningsavgift.
Är det ruttet och orimligt?
Bra med rimliga materialkostnader där stora kostnaderna blir arbetskostnad så att rotavdrag kan utnyttjas maximalt.
Redigerat:
Jag tänkte på att de flesta också lägger på en fast bilkostnad men det kanske är ok om man gör antingen eller (eller båda, då).
Något ROT får man ju inte dra på bilkostnaden men det tänker jag inte heller att Strande89 avsårg.
Något ROT får man ju inte dra på bilkostnaden men det tänker jag inte heller att Strande89 avsårg.
Ditt upplägg låter kanon för kunderna. Jag hade inte klarat bedriva en verksamhet som går plus med den låga timpengen men i ditt fall har du ju en annan huvudinkomst.. 👍Strande89 skrev:
Jag har en elfirma på sidan om mitt skiftjobb.
Jag brukar ta betalt så mycket kunden själv kan köpa materialet för hos till exempel elbutik.se de flesta grejer har jag bara 5% marginal på men vissa detaljer uppåt 20%, men jag tycker det är rimlig prissättning, man kan inte förvänta sig att kunden ska betala mer till mig än vad dom själva kan köpa materialet för.
Kör även minimidebitering två timmar och är tydlig med det till kunden och alltid löpande, utöver det är påbörjad timme fakturerbar timme.
Privatkunder brukar jag ta 500/timme plus moms. De flesta vill utnyttja ROT.
Tiden startar från att man sätter sig i bilen tills man är tillbaka på firman efter utfört jobb och gjort klart fakturaunderlaget. Resor brukar jag ta 5.50 per km, ingen framkörningsavgift.
Är det ruttet och orimligt?
Det viktiga jag tycker som kund är att man är transparent med priserna och inte lockar kunder med ett lågt timpris, för att sedan i efterhand lägga på hundratals procent på materialet, som vissa oseriösa aktörer gör. På det sättet missar kunderna dessutom rotavdraget, då detta inte fås på materialet.Müssli skrev:
Jag håller med till 100%.L LarsÅk skrev:Det viktiga jag tycker som kund är att man är transparent med priserna och inte lockar kunder med ett lågt timpris, för att sedan i efterhand lägga på hundratals procent på materialet, som vissa oseriösa aktörer gör. På det sättet missar kunderna dessutom rotavdraget, då detta inte fås på materialet.
Om det är något man lärt sig med åren är det att vara tydlig med kostnaderna före arbetet är utfört. Då slipper man många frustrerade kunder.
Nej, inte alls ruttet eller orimligt. Timpenningen är rent av låg, tänker jag. Men samtidigt vet jag inte var i landet du är verksam, men i större orter med lite drag på byggen osv är det rätt låg timpenning.Strande89 skrev:
Jag har en elfirma på sidan om mitt skiftjobb.
Jag brukar ta betalt så mycket kunden själv kan köpa materialet för hos till exempel elbutik.se de flesta grejer har jag bara 5% marginal på men vissa detaljer uppåt 20%, men jag tycker det är rimlig prissättning, man kan inte förvänta sig att kunden ska betala mer till mig än vad dom själva kan köpa materialet för.
Kör även minimidebitering två timmar och är tydlig med det till kunden och alltid löpande, utöver det är påbörjad timme fakturerbar timme.
Privatkunder brukar jag ta 500/timme plus moms. De flesta vill utnyttja ROT.
Tiden startar från att man sätter sig i bilen tills man är tillbaka på firman efter utfört jobb och gjort klart fakturaunderlaget. Resor brukar jag ta 5.50 per km, ingen framkörningsavgift.
Är det ruttet och orimligt?
Dina tanker om påslaget på material är sunda.
Jag själv kör enmansfirma, och mitt upplägg liknar ditt, påslag på material brukar få bli 7% (och detta egentligen mest för att täcka "materialflykt", på sista raden tjänar jag nog inget alls).
Det var värre innan jag lyckades gnälla mig till ett någorlunda vettigt rabattbrev, då köpte jag dyrare hos "grossen" än på elbutik.
Jag kör med en timpenning på 520 + moms.
Men då är huvuddelen av mina arbetstimmar till ett par företag som helt enkelt typ bara köper timmar av mig, utan det minsta jobb och krångel för mig, de har redan haft kundkontakterna, sålt in jobbet, gjort ev nödvändig projektering eller tankar på hur det ska vara osv. Dvs jag har själv väldigt liten overhead, och därför går det runt rätt OK.
Egentligen borde jag höja timpenningen gentemot det fåtal privatkunder jag har, och kanske någon mellannivå till de BRF, och andra kunder som jag också har.
Men ärligt talat, jag har inte riktigt idats, då ska jag hålla på och ha koll på detta (iofs lättare nu, när jag sent om sider började köra med ett affärssystem där jag kan ställa in sånt där för varje kund), men en del av kunderna har jag en relation både till "deras företag" (dvs som representant typ) och som dem som privatperson, blir som att då ska jag hålla på och snickra ihop hållbara anledningar till varför den högre timpenningen.
Jag uppskattar personligen enkelhet - helt enkelt.
Vad gäller tid, så har jag väl i princip ingen uttalad min-debitering, men jag har haft tankar om det mellan varven, antingen en startavgift, eller minsta antal timmar.
Jag brukar börja tidmätningen antingen från att jag är framme hos kunden, eller från någon (ibland teoretisk) tänkt punkt mitt i Uppsala, typ. Inte från när jag åker hemifrån, då jag bor en bra bit utanför stan, den delen av resan är min egen arbetsresa - där jag "får skylla mig själv" genom att bosätta mig där, på samma sätt som det skulle vara oavsett vilken arbetsplats jag skulle ha.
Jag gör dock inte ROT på något under 2 timmar, det är helt bestämt.
Att du kör med min 2 timmar är ju helt OK, har du bara deklarerat att detta villkor gäller så är det bara så, och inget direkt ovanligt. Vill du vinna lite hjärtan så ber du kunden att fundera ut något mer du kan göra när du ändå är där och ändå tar betalt för tiden.
Jag är rätt dålig att lägga på milersättning, men är det ROT så är det ju nödvändigt, så då blir det 6kr/km, räknat från Uppsala C (för det mesta).
Är det jobb långt från stan, så räknar jag tiden i bilen som arbetstid, särskilt när jag jobbar åt andra företag.
Men som sagt, vi har stora likheter, små skillnader, så därför tycker jag naturligtvis att din affärsmodell verkar bra.
Om du är enmansföretagare så kan jag tipsa om minuba GO som affärssystem, ifall du inte har något redan.
Detta är gratisversionen av Minuba, för den som är enmansföretagare. Den har lite begränsningar, t.ex. inte EDI-import förutom från två leverantörer. Men man får väldigt mycket för lite pengar, ja faktiskt inga pengar alls.
https://minubago.se/
Kör hårt, men glöm aldrig att det är värdelöst att konkurrera med timpenning, utan bättre att konkurrera med kundnöjdhet. Gör bra jobb, överträffa förväntningarna, kom i tid, eller meddela om det krånglar osv osv, ganska basic saker, men tydligen saknas sånt alltför mycket i denna branschen.
Nej, det ska inte vara något problem.tommib skrev:
Att ha en fast avgift, eller en avgift som bestäms av verklig kostnad, är båda helt OK.
Både vad gäller ROT/RUT/Grön teknik, och övrig beskattning.
Skulle man ha båda samtidigt så skulle kanske kunden reagera, och man behöver förklara.
Det är inte helt otänkbart att köra med en fast del plus en rörlig del, men det kan dock bli ett pedagogiskt problem att få kunden att inte tro att denne har blivit lurad med en dubbel debitering.
Men man skulle kunna gömma den fasta delen genom att istället ha konstruktionen att den första timmen kostar lite mer (som etableringskostnad) och sen den vanliga timpenningen på följande timmar, och slutligen en km-avgift.
Det här är kul tycker jag, att fundera på affärsmodeller.
Men själv satsar jag ganska entydigt på maximal enkelhet och maximal transparens, och vet ni, jag har aldrig någonsin behövt bråka, eller ens förklara, en faktura i efterhand.
Har inte heller haft en enda som jag inte fått betalt för. Svensken är mycket mycket bättre att ha att göra med än vad en del klantverkare vill påskina.
På många sätt gillar jag att arbeta med privatkunder, men det blir ju dock typiskt alltid lite mer overhead än med mina andra kunder, så de blir inte riktigt lika lönsamma, men jag vill inte vara utan den andel jag har nu, det är lagom, och ger en behövlig variation.
Hur ser pensionsprognosen ut för er som kör eget företag? Har ni planerat för någon specifik pensionsålder? Är ni nöjda med det ni kommer få ut vid pension med nuvarande upplägg? I så fall tänker jag att ni har en vettig och sund debitering över tid.
Ja pension ja ..
Den ser inte så bra ut. Men jag upplever att jag verkar vara i gott sällskap. 😚
Jag kommer antagligen inte att knega på extra år med vanlig lön och pensionsavsättningar, utan troligen börja ta ut pension ganska tidigt och sen troligen arbeta en del, och öka kapitalet i bolaget, för att sen ta lite utdelning varje år som lite extra guldkant.
Men oavsett, du ställer en bra fråga, många som kör eget har varit dåliga på att se om sitt hus gällande denna fråga. Det är egentligen viktigt att planera och välja någon strategi.
Den ser inte så bra ut. Men jag upplever att jag verkar vara i gott sällskap. 😚
Jag kommer antagligen inte att knega på extra år med vanlig lön och pensionsavsättningar, utan troligen börja ta ut pension ganska tidigt och sen troligen arbeta en del, och öka kapitalet i bolaget, för att sen ta lite utdelning varje år som lite extra guldkant.
Men oavsett, du ställer en bra fråga, många som kör eget har varit dåliga på att se om sitt hus gällande denna fråga. Det är egentligen viktigt att planera och välja någon strategi.
Eftersom att avsätta pengar till en pensionsförsäkring har varit så mycket "billigare" än att ta ut dom som lön har jag sedan jag startade egen verksamhet i stället för att ta ut löneförhöjningar varje år avsatt en summan till mitt pensionsförsäkring.
Det har gjort att jag allt sedan jag slutade att jobba har haft en pension som mer än väl räckt till mitt leverne, ja tom ger ett litet "överskott" varje månad.
Men det förutsätter att man inte lider av "vill ha sjukan", en vis man sa till mig för många många år sedan att det inte är dom höga inkomsterna som gör dig rik utan dom små utgifterna.
Det har gjort att jag allt sedan jag slutade att jobba har haft en pension som mer än väl räckt till mitt leverne, ja tom ger ett litet "överskott" varje månad.
Men det förutsätter att man inte lider av "vill ha sjukan", en vis man sa till mig för många många år sedan att det inte är dom höga inkomsterna som gör dig rik utan dom små utgifterna.
En annan vis man sa en gång till mig att det spelar ingen roll om du har höga utgifter, bara intäkterna är mycket högreE elmont skrev:Eftersom att avsätta pengar till en pensionsförsäkring har varit så mycket "billigare" än att ta ut dom som lön har jag sedan jag startade egen verksamhet i stället för att ta ut löneförhöjningar varje år avsatt en summan till mitt pensionsförsäkring.
Det har gjort att jag allt sedan jag slutade att jobba har haft en pension som mer än väl räckt till mitt leverne, ja tom ger ett litet "överskott" varje månad.
Men det förutsätter att man inte lider av "vill ha sjukan", en vis man sa till mig för många många år sedan att det inte är dom höga inkomsterna som gör dig rik utan dom små utgifterna.
Men nej, det är så sant. Många prioriterar en gigantisk leasingbil som första investering.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Jag driver eget. Mina tankar kring pensionen är att att hela min pension skall komma från mitt privata sparande och privatsparad pension.A avh67f skrev:
Allt som jag kan tänkas få från staten är.bara en bonus . Det beronde på hur hela pensionssystemet ser ut idag. Jag tänkte försöka gå vid 60 beroende på hur mitt företag gått.
Räknar med att kunna sälja bolaget för x antal miljoner vid 60 .
Har även stoppat in en del pengar till mina barn i pensionsparande
Räknat på ränta på ränta effekten kommer dom 5-6 miljoner var när dom går i pension.
Det känns som hela pensionssytemet måste göras om i grunden.
Det beror på att när pensionssystemet skapades så började folk jobba när dom var 18 och höll på tills man var 65. Gott om tid att tjäna ihop till pensionen alltså.pelle plåttak skrev:
Nu studerar man tills man är 30 och vill ändå sluta vid 65. Då hinner man inte få ihop tillräckligt helt enkelt. Jag tror att det här är elefanten i rummet hos politikerna. Dom vet mycket väl att det inte går ihop, men ingen vågar ta upp det, för dom ser ingen lösning.
