Så kan det absolut vara. Men man får väl kräva lite ödmjukhet från firman kanske?A AG A skrev:Det kan mycket väl vara ett misstag. Det behöver inte vara han själv som skriver fakturorna. Han kan mycket väl ha en anställd som sköter ekonomi och fakturering. Denne ser troligtvis bara anteckningar för förbrukat material, utan att veta vad som är utfört. Om inte heller denne är så insatt i elarbete kan det vara svårt att veta om det är styck, eller paket.
L LarsÅk skrev:
Har aldrig sett att ngn dömts för ocker.C Cox skrev:
SMS-lån med dess räntor borde vara ocker, men ingen döms för det.
Så kan det vara, men jag har lärt mig i denna tråd att den i så fall är kopplad till grossistens prislista med fantasipriser som bara är till för att oseriösa hantverkare ska kunna överdebitera sina kunder då prislistan är hundratals procent dyrare än den prislista dom själv betalar hos grossisten..A AG A skrev:Det kan mycket väl vara ett misstag. Det behöver inte vara han själv som skriver fakturorna. Han kan mycket väl ha en anställd som sköter ekonomi och fakturering. Denne ser troligtvis bara anteckningar för förbrukat material, utan att veta vad som är utfört. Om inte heller denne är så insatt i elarbete kan det vara svårt att veta om det är styck, eller paket.
Idag används dessutom datorprogram för fakturering. Dessa program är kopplade till grossistens prislistor. Väldigt mycket är automatiserat i programmen och det kan då lätt bli en sådan förväxling, då man normalt sett inte handlar styckvis av sådant material.
https://lagen.nu/dom/nja/1995s430Christer G.V. skrev:
Så långt är vi däremot helt överens. Som jag sagt från början så är största felet att företaget inte varit ärliga från början. Man borde meddelat att man på något sätt ta lite extra betalt, för att det skulle löna sig.K Kane skrev:
Nu har de dock inte gjort det, och därmed får de lite grand stå sitt kast. Eller på ett ödmjukt sätt förklara att det blivit fel på så vis. Samt strykt alla materialpåslag.
En vettig elektriker hade strukit ännu mer, för att återvinna förtroende.
Jo, nästan alla känner till Ahlsells system. Dock fungerar det inte riktigt som du tror. Prislistan skulle då vara helt oanvändbar för elektriker och rörmokare.L LarsÅk skrev:Så kan det vara, men jag har lärt mig i denna tråd att den i så fall är kopplad till grossistens prislista med fantasipriser som bara är till för att oseriösa hantverkare ska kunna överdebitera sina kunder då prislistan är hundratals procent dyrare än den prislista dom själv betalar hos grossisten..
Deras program tar med deras rabatt och egna påslag i beräkningen.
Ja, det är sanslöst att det får fungera som det gör. Anlitade känd firma för att dra om elen i huset men satte dosor mm själv på nya delar. Saknade en speciell dosa, åkte till Ahlsell då den inte fanns på Bauhaus eller Beijer. Fick köpa den på firman men betala kontant. Firman hade 92% rabatt på listpriset. Man kan inte tolka det på något annat sätt än att upplägget finns för att kunna lura konsumenten.L LarsÅk skrev:Så kan det vara, men jag har lärt mig i denna tråd att den i så fall är kopplad till grossistens prislista med fantasipriser som bara är till för att oseriösa hantverkare ska kunna överdebitera sina kunder då prislistan är hundratals procent dyrare än den prislista dom själv betalar hos grossisten..
Brukar ta ca 3-5kr/st för wagos. 1720kr låter som det blivit fel?L LarsÅk skrev:Skulle installera ny markis med fast installation till dosa som satt på insidan precis bakom väggen där markisens motor sitter. Överenskommet pris var 1750 kr inkl moms och rotavdrag för startavgift + en timmes jobb. Tillkomm dessutom det lilla material som behövdes:
Slutnotan blev 4500 kr inkl moms efter att dom lagt till:
1720kr för 5 wago kontakter (hittar samma i butik för 35 kr)
840kr för en vridbrytare (hittar exakt samma för 230 kr i butik.
130 kr för dragavslastning (hittar exakt samma för 20 kr i butik)
Efter mycket bråk fick jag pratat ner priset på wago kontakterna, men resten står dom på sig att det är dom priser som gäller.
Försöker dom blåsa mig?
Är det unikt för denna elfirman eller är Branchen eller är det så rutten branchen är?
Dock tycker jag både vrydbrytaren och dragavlastaren låter extremt dyrt också.
Har ni bestämmt ett pris innan förstår jag inte varför du inte skulle få det priset?
Säger man ett pris till kunden så är det ju det som gäller. Överstiger priset det man kommit överrens om får man informera kunden.
Jag har en elfirma på sidan om mitt skiftjobb.Larsa skrev:
Så ruttna är många firmor. Dom skor sig på materialet. Ibland ger dom dig 10-15% vilket låter bra, men själva har dom kring 50% rabatt….
Jobbade på byggvaruhus på 80-90 talet, då hade hantverkarna en dyrare prislista och ingen rabatt, men fick en kickback i efterhand. Så då kunde dom vara öppna med fakturorna mot slutkunderna. Sen fanns ju inte internet på samma sätt då så var svårt att jämföra för folk….
Jag brukar ta betalt så mycket kunden själv kan köpa materialet för hos till exempel elbutik.se de flesta grejer har jag bara 5% marginal på men vissa detaljer uppåt 20%, men jag tycker det är rimlig prissättning, man kan inte förvänta sig att kunden ska betala mer till mig än vad dom själva kan köpa materialet för.
Kör även minimidebitering två timmar och är tydlig med det till kunden och alltid löpande, utöver det är påbörjad timme fakturerbar timme.
Privatkunder brukar jag ta 500/timme plus moms. De flesta vill utnyttja ROT.
Tiden startar från att man sätter sig i bilen tills man är tillbaka på firman efter utfört jobb och gjort klart fakturaunderlaget. Resor brukar jag ta 5.50 per km, ingen framkörningsavgift.
Är det ruttet och orimligt?
Då kan du ju inte dra av bilen när du deklarerar för då får du ju betalt 2ggr.Strande89 skrev:
Jag har en elfirma på sidan om mitt skiftjobb.
Jag brukar ta betalt så mycket kunden själv kan köpa materialet för hos till exempel elbutik.se de flesta grejer har jag bara 5% marginal på men vissa detaljer uppåt 20%, men jag tycker det är rimlig prissättning, man kan inte förvänta sig att kunden ska betala mer till mig än vad dom själva kan köpa materialet för.
Kör även minimidebitering två timmar och är tydlig med det till kunden och alltid löpande, utöver det är påbörjad timme fakturerbar timme.
Privatkunder brukar jag ta 500/timme plus moms. De flesta vill utnyttja ROT.
Tiden startar från att man sätter sig i bilen tills man är tillbaka på firman efter utfört jobb och gjort klart fakturaunderlaget. Resor brukar jag ta 5.50 per km, ingen framkörningsavgift.
Är det ruttet och orimligt?
Jag skulle säga att detta är ett föredöme. För min del bryr jag mig inte hur mycket du tjänar på materialet så länge prissättningen till mig är ungefär samma som det jag ser på rimliga ställen på nätet. Om du har fina rabatter på något, bra för dig.Strande89 skrev:
Timdebiteringen verkar snarast låg.Debiteringsmodellen för bilen kan skatteverket möjligen ha synpunkter på om du inte har en framkörnings/bilavgift på fakturan.