Det här är ett innerhörn i suterrängvåningen i ett hus byggt av lättklinkerblock. Var bakom inbyggda garderober.
Fråga:
Hur fixar jag ett hållbart innerhörn nu när jag ska spackla och måla? Trycker jag i spackel och sen på med pappremsa eller kan man använda någon plåtvinkel? Obs att jag inte byter skivor utan lagar och spacklar befintliga 13 mm gipsskivor.
(när jag fixat liknade ytterhörn från reglar och inåt satte jag plyfa, sen LP50 och sen gips men nu har jag alltså befintlig gips på plats).
Fråga:
Hur fixar jag ett hållbart innerhörn nu när jag ska spackla och måla? Trycker jag i spackel och sen på med pappremsa eller kan man använda någon plåtvinkel? Obs att jag inte byter skivor utan lagar och spacklar befintliga 13 mm gipsskivor.
(när jag fixat liknade ytterhörn från reglar och inåt satte jag plyfa, sen LP50 och sen gips men nu har jag alltså befintlig gips på plats).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
LP50 och L50 har jag koll på men bara i samband med att sätta i innerhörnet före man gipsar. Nu sitter enkelgipsen redan där i ett 40 år gammalt hus. Blir remsa om ingen som är säker på sin sak har bra motivering att inte köra enligt Anzas video, pappremsa är stark.Farstatjej90 skrev:
Metallprofil L/LP50 sitter innanför gipsen som gipsen skruvas i för att minska rörelserna samt i viss fall öka brandsäkerheten..
Pappersremsa sätter man utanpå gipsen kan limmas eller spacklas in som proffsen gör..
Pappersremsa sätter man utanpå gipsen kan limmas eller spacklas in som proffsen gör..
https://www.instagram.com/reel/DDjO3oxS4rD/
Den här killen kör dessa metallprofiler jag menar men jag har sett andra också
Den här killen kör dessa metallprofiler jag menar men jag har sett andra också
Fast du länkar bara amerikanska, har inte så jättestort förtroende för deras sätt att bygga.Farstatjej90 skrev:
Som jag skrev har jag gjort ett sånt hörn till punkt och pricka en gång men då började jag med frilagda reglar. Nu har jag ett befintligt gipshörn från 1984. Inte trähus och ej yttervägg så jag spacklar in en remsa och får återkomma om ett år med hur det gick.J Jansson69 skrev:
Du kan dra en sträng med mjukfog eller fogskum i spalten, när det har stelnat skär du rent med en vass kniv och spacklar/limmar dit en pappersremsa.
Jag tycker det har varit lättast att limma ditt remsan med vattenfast tapetklister och spackla ena sidan i taget (som får torka innan man tar andra sidan). Det tar lite längre tid men det har blivit mycket snyggare.
Jag tycker det har varit lättast att limma ditt remsan med vattenfast tapetklister och spackla ena sidan i taget (som får torka innan man tar andra sidan). Det tar lite längre tid men det har blivit mycket snyggare.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har raderat ett 20-tal inlägg med osakligt tjafs. Diskutera sak och inte person, tack!
/Moderator
/Moderator
Klicka här för att svara