1 639 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Hur skarvar man Regina takpanel snyggt?
Kommer att, efter önskemål, sätta takpanel pärlspont Moelven Regina i ett mindre sovrum (10 kvm).
Bredden på rummet (2,65 m) gör att skivorna måste skarvas. De är spontade så det lär ju gå bra, men…
Panelskivan är 2,435 m lång (alt 1,215 m) och med den längre blir det bara en stump på ca 0,2 m. Ska man förskjuta skarven och börja nästa rad med den avkapade skivan? Minst spill förstår jag men hur kommer det att se ut? Hur kan intrycket av skarv minimeras?
Tanken med panelen är såklart att slippa måla den i nuläget.
Tacksam för tips
Bredden på rummet (2,65 m) gör att skivorna måste skarvas. De är spontade så det lär ju gå bra, men…
Panelskivan är 2,435 m lång (alt 1,215 m) och med den längre blir det bara en stump på ca 0,2 m. Ska man förskjuta skarven och börja nästa rad med den avkapade skivan? Minst spill förstår jag men hur kommer det att se ut? Hur kan intrycket av skarv minimeras?
Tanken med panelen är såklart att slippa måla den i nuläget.
Tacksam för tips
Rit upp det på ett papper! Försök få skarvar så det inte bildar linjer det är oftast ok om skarven hanar par samma avstånd från vägg med några bröders mellanrum.
Inte svar på din fråga, men jag skulle valt andra takskivor.
Skivorna är tunna och rätt sladdriga, och not och spont är ännu tunnare vilket gjorde det svårt att få ihop dem snyggt. Vi hade köpt den långa varianten.
Hade vi inte haft 43 mil mil hem hade vi lämnat tillbaka dem.
Skivorna är tunna och rätt sladdriga, och not och spont är ännu tunnare vilket gjorde det svårt att få ihop dem snyggt. Vi hade köpt den långa varianten.
Hade vi inte haft 43 mil mil hem hade vi lämnat tillbaka dem.
Tråkigt att de inte kändes bra. Har använt dessa på vägg och på en innerdörr, vilket funkar bra. Men kan tänka mig att det blir bökigt i taket.R Ripley skrev:
Hur blev slutresultatet annars?
Skivorna av mdf är 600 mm breda så skarven omfattar 5-6 ”brädor”.L Leif i Skåne skrev:
Kommer nog att märkas. Såg på nån anvisning att man skulle stryka på lite färg i noten. Kanske minskar det skarvintrycket?
Jag är inte nöjd, och då är jag inte särskilt petig 😃. Men jag har inte gått över med färg, det kanske blir bättre då.
Vi planerar för taket på övervåningen och har väl inte kommit fram till vad vi ska sätta, det är ju fint med pärlspont. Huntonit har tjockare pärlspontskivor men de är egentligen för vägg och väger bly.
Hos oss är allt en fråga om att hitta en kompromiss mellan att det ska bli klart (det är ett fritidshus så vi har bara semester och långhelger att jobba på), det får inte vara för dyrt (huset har inget större värde) och att det ska vara hyfsat enkelt att få upp (jag är inte särskilt praktisk).
Därför gillar jag panelskivor, prisvärda och bygger direkt plus att jag brukar kunna få upp dem själv.
Om du använt de på vägg tidigare vet du ju också hur de ser ut och funkar. Hoppas det blir bra (du kanske är slugare än oss också 😃)
Vi planerar för taket på övervåningen och har väl inte kommit fram till vad vi ska sätta, det är ju fint med pärlspont. Huntonit har tjockare pärlspontskivor men de är egentligen för vägg och väger bly.
Hos oss är allt en fråga om att hitta en kompromiss mellan att det ska bli klart (det är ett fritidshus så vi har bara semester och långhelger att jobba på), det får inte vara för dyrt (huset har inget större värde) och att det ska vara hyfsat enkelt att få upp (jag är inte särskilt praktisk).
Därför gillar jag panelskivor, prisvärda och bygger direkt plus att jag brukar kunna få upp dem själv.
Om du använt de på vägg tidigare vet du ju också hur de ser ut och funkar. Hoppas det blir bra (du kanske är slugare än oss också 😃)
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 086 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 086 inlägg
Det låter som att det är vägg- och bröstpanel skivor. Såna skarvar i sjok kan väl knappast se bra ut i tak? Går det lägga generalskarv på ett eller ett par ställen, fläska ut taklister ordentligt, eller på annat sätt dölja skarvarna helt?
Stämmer, och min känsla är också att det inte kommer att se bra ut. Men uppenbarligen säljs och monteras skivor.Karrock skrev:
Kanske får fejka skarvar här och var så man inte tänker på det 😁
Gillar också färdiga lösningar i tak. Gipsa, slipa o måla går helt bort. Vi har skivor idag 300x600 och en tanke är att skruva ner och sätta panelbrädor, men då blir det merjobb med kvistlack o målning.R Ripley skrev:Jag är inte nöjd, och då är jag inte särskilt petig 😃. Men jag har inte gått över med färg, det kanske blir bättre då.
Tyvärr ingen slug lösning ☺️
Det fanns några spillbitar från tidigare, och det gav sig själv när jag slog ihop dem - nej, det funkar inte.
Men hopp finns, frugan kom med idén att sätta skivorna på andra hållet. Det är snedtak i rummet så det blir en täcklist i övergång. Det kändes lite ovant men tror det kommer se okej ut.
Men hopp finns, frugan kom med idén att sätta skivorna på andra hållet. Det är snedtak i rummet så det blir en täcklist i övergång. Det kändes lite ovant men tror det kommer se okej ut.
Klicka här för att svara