Renoverar ett 40-talshus och lägger in ljus matt fiskbensparkett i ek på entréplan, vi ytterdörren ska vi ha ett parti av ljus kalksten. Dessa golv kommer möttas i mitten på hallen och jag undrar om någon har tips på hur ansluta golven på snyggast vis. Ett förslag är en mjukfog i passande nyans. Ett annat en träligt. Men gillar inte de t-lister som jag hittar, de är så breda och klumpiga och är rätt mjukfog inte heller blir bra. Någon som har andra lösningar hemmma?

J Johan_kl skrev:
Renoverar ett 40-talshus och lägger in ljus matt fiskbensparkett i ek på entréplan, vi ytterdörren ska vi ha ett parti av ljus kalksten. Dessa golv kommer möttas i mitten på hallen och jag undrar om någon har tips på hur ansluta golven på snyggast vis. Ett förslag är en mjukfog i passande nyans. Ett annat en träligt. Men gillar inte de t-lister som jag hittar, de är så breda och klumpiga och är rätt mjukfog inte heller blir bra. Någon som har andra lösningar hemmma?
Lägg sten i hela hallen så mår du inte illa när du behöver klampa runt i ytterskor för att hämta bilnycklarna eller barnens vantar.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Lägg sten i hela hallen så mår du inte illa när du behöver klampa runt i ytterskor för att hämta bilnycklarna eller barnens vantar.
Tillräcklig stor del av hallen blir med sten just pga av den anledningen, men då hall ingår till en inre hall så måste golven mötas nån stans

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
BirgitS
Det finns tunna tunna övergångslister i olika färger och utseende.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns tunna tunna övergångslister i olika färger och utseende.
Jag tycker inte jag hittar något större urval av tunna och snygga lister. Har du exempel?

J
Röstar för mjukfog om man önskar ett så minimalistisk/stilrent utseende som möjligt..

J Johan_kl skrev:
Jag har lagt granit vid entren i form av en rektangel, typ 2x3 meter som är inramad av stavparkett som går över till fiskbensmönster. Har svart mjukfog i övergången.

Svart granit möter ljus stavparkett med en svart mjukfog i övergången vid entrén, visar en rektangulär installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
WorldJ och 3 till
  • Laddar…
Ja mjukfog är absolut ett alternativ. Ni som har det, har ni limmade golv eller flytande? Mitt trägolv är flytande så funderar bara lite om finns någon risk att golvet glappar då det inte är fäst av tröskel eller lim?

Hur bred fog har ni mellan golven?

Men annars hade optimalt varit en riktigt minimal och snygg eklist. Har sett bilder på väldigt slimmade lister, men hittar inte någon sådan att köpa

BirgitS
J Johan_kl skrev:
Hur bred fog har ni mellan golven?
Det bör ju vara lika mycket mellanrum där som parketten har längs väggarna (10 mm eller mer?).
J Johan_kl skrev:
Jag tycker inte jag hittar något större urval av tunna och snygga lister. Har du exempel?
https://www.hornbach.se/c/golv/overgangslister/S16840/?categoryId=S23553&isInitialRequest=false
Mot kalksten borde väl någon åt silver, ljusgrå, vit etc. fungera om inte de ekmönstrade har rätt ljushetsgrad.

På kontoret lade vi en mässingsprofil typ som denna, med ena flänsen under plattorna:
https://www.bauhaus.se/vinkelprofil-massing-15x15x1-5mm-1m
Ovansidan är i liv och träet skuret snyggt så att det inte blev några springor.

Men där är golvet limmat så att det inte kan röra på sig.

• Gilla
Johan_kl
  • Laddar…
Jag drog en silikon mellan sten och trä

• Trägolv möter stenyta med dragning av silikon mellan materialen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
WorldJ och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.