10 575 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Snygga propphuvar?
Medlem
· Västragötalands län
· 22 inlägg
Har sådana bruna här hemma på 70-tals hus. mindre central med 3x5 proppar bara dock. Måste säga att plasten är ful som stryk men propparna måste vara de "finaste" av det sortiment som verkar finnas. >_>;
Lite OT kanske, men jag lyckades vrida sönder en propphuv i helgen. Jag trodde inte att det var så enkelt, men den hade väl några år för mycket på nacken... Det blir ju rätt farligt då en spänningssatt metallbit lika stor som huven kommer fram. Det blev till att bryta huvudbrytaren om mecka loss den med en tång. :S
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Taxen:
Klassiker! Jag har en hel klase sådana, tror det är just "MINI-STOZT" men kan minnas fel. De har dock inte grön färg.
Sånadär är vad jag minns supertröga. Jag har nåt minne av att en vanlig 10A trög som brukade lösa ut blev ersatt av en såndär 6A automatsäkring som höll för högre startström.
Om man ska ge dem en bokstav på samma sätt som moderna automatsäkringar har B/C/D-karaktäristik så skulle väl en såndär heta Z eller nåt

Klassiker! Jag har en hel klase sådana, tror det är just "MINI-STOZT" men kan minnas fel. De har dock inte grön färg.
Sånadär är vad jag minns supertröga. Jag har nåt minne av att en vanlig 10A trög som brukade lösa ut blev ersatt av en såndär 6A automatsäkring som höll för högre startström.
Om man ska ge dem en bokstav på samma sätt som moderna automatsäkringar har B/C/D-karaktäristik så skulle väl en såndär heta Z eller nåt
är det inte L-karaktäristik?
Aha, det finns ett namn för karaktäristiken, intressant!
Jag undrar hur de där kan vara godkända med tanke på utlösningsvillkor och att de kommer från en tid utan jordfelsbrytare... Eller är de ganska snabba vid riktigt hög överlast / kortis kanske?
Jag undrar hur de där kan vara godkända med tanke på utlösningsvillkor och att de kommer från en tid utan jordfelsbrytare... Eller är de ganska snabba vid riktigt hög överlast / kortis kanske?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 827 inlägg
L ≈ B = "snabb"
Klicka här för att svara