Det bästa är väl att ta ett snack med både den gamla "vännen" och den nya ägaren i syfte att försöka åstadkomma en lösning? Det ni vill är väl att få behålla tomten, eller? Kanske finns det förutsättning för en avstyckning och köp till billigt pris (noll?) eller att köpeskillingne mellan "vännen" och nya ägaren justeras. Alternativt en arrendelösning mellan dina föräldrar och den nye ägaren.

Jag instämmer i de övriga vad gäller det rent rättsliga läget. En 25 år gammal sämjedelning är juridiskt verkanslös. Att dinan föräldrar inte inte insett detta under hela tiden ligger dom i fatet. Även om de känner sig lurade är det kanske så att en förmodligen ganska överkomlig summa pengar för 25 år sedan nu kan anses vara vatten under broarna, för att komma till en ny lösning?

Det enda möjliga rättsliga jag skulle kunna tänka mig är att hävda att uppgörelsen i själva verket var att anse som ett muntligt lägenhetsarrende, och att dina föräldrar därmed ska ha det besittningsskydd som eventuellt följer med detta. Men det känns inte heller som någon speciellt lyckad handlingslinje.

@Mycke_nu: föräldrarna hade inte kunnat söka lagfart då tomten inte var avstyckad. De hade iofs märkt att något var galet om de hade försökt göra det.

Almen skrev:
Hej thejosef!

Jag har tyvärr ett negativt besked att ge dig och Dina föräldrar. Eftersom fastighetsrätten är så starkt formbunden har inget köp av någon tomt de facto skett.
Det har väl skett, men gjorts ogiltigt då man ej sökte lagfart.

frjo7205 skrev:
Det enda möjliga rättsliga jag skulle kunna tänka mig är att hävda att uppgörelsen i själva verket var att anse som ett muntligt lägenhetsarrende, och att dina föräldrar därmed ska ha det besittningsskydd som eventuellt följer med detta.
Finns inget besittningsskydd, de kan sägas upp ensidigt till fardag som kommer efter 6 månader (dvs mars 2011).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.