Har anlitat en byggfirma som byggt ett inglasat uterum med sadeltak (7100 mm brett och 3700 mm djupt). Funderar på om takkonstruktionen är korrekt utförd och har tillräcklig bärighet? Takkonstruktionen består av - 3 st limträbalkar (56x270 mm) som går ut från fasaden (i nock, samt vardera sida). - Mellan limträbalkarna (åt vardera håll, längs med fasaden) går det takstolar (45x195 mm) med 1200 mm mellanrum (totalt 4 st på djupet). Takstolarna är utsågade vid dom yttre limträbalkarna och vilar på respektive limträbalk, utsågning är ~90 mm. - Mellan takbjälkarna går det tvärgående reglar (40x120 mm) som metallramen på plasttaket vilar på (fritt spel mot platsstaket). - Taket består av kanalplast (32 mm) - Uterummet ligger i snölastzon 2.5
Är det okej att såga ur takstolarna, och framför allt såpass mycket? På ena sidan är takstolarna skruvade i limträbalken (under ursågningen) men inte på andra sidan, finns inga beslag. Är avståndet mellan takstolarna (cc 120) okej? Är det tillräckligt med tvärgående reglar och hjälper dom till med bärigheten då bara metallisten på taket vilar på regeln och inte själva plasttaket.
Har anlitat en byggfirma som byggt ett inglasat uterum med sadeltak (7100 mm brett och 3700 mm djupt). Funderar på om takkonstruktionen är korrekt utförd och har tillräcklig bärighet? Takkonstruktionen består av
- 3 st limträbalkar (56x270 mm) som går ut från fasaden (i nock, samt vardera sida).
- Mellan limträbalkarna (åt vardera håll, längs med fasaden) går det takstolar (45x195 mm) med 1200 mm mellanrum (totalt 4 st på djupet). Takstolarna är utsågade vid dom yttre limträbalkarna och vilar på respektive limträbalk, utsågning är ~90 mm.
- Mellan takbjälkarna går det tvärgående reglar (40x120 mm) som metallramen på plasttaket vilar på (fritt spel mot platsstaket).
- Taket består av kanalplast (32 mm)
- Uterummet ligger i snölastzon 2.5
Är det okej att såga ur takstolarna, och framför allt såpass mycket? På ena sidan är takstolarna skruvade i limträbalken (under ursågningen) men inte på andra sidan, finns inga beslag. Är avståndet mellan takstolarna (cc 120) okej? Är det tillräckligt med tvärgående reglar och hjälper dom till med bärigheten då bara metallisten på taket vilar på regeln och inte själva plasttaket.
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 458 inlägg
Jag är tyvärr ingen konstruktör så jag är lite försiktig med mitt svar här.
Be byggarna styrka hur de säkerställt konstruktionen. Ofta görs denna typen av byggnader efter ritningar tillhandahållna av uterumsleverantörer och då tar ju de ansvar för konstruktionen.
Spontant ser jag inget anmärkningsvärt i konstruktionen. Detta är ju bara ett väderskydd för en uteplats och inte ett sovrum i ett bostadshus.
Be byggarna styrka hur de säkerställt konstruktionen. Ofta görs denna typen av byggnader efter ritningar tillhandahållna av uterumsleverantörer och då tar ju de ansvar för konstruktionen.
Spontant ser jag inget anmärkningsvärt i konstruktionen. Detta är ju bara ett väderskydd för en uteplats och inte ett sovrum i ett bostadshus.
Det går att räkna på upplag med urtag. Googla på ”Dimensionering av träkonstruktioner”, det finns 3 delar. Kolla speciellt i del 2 avsnitt 8.3. Trä har dålig hållfasthet när det gäller drag vinkelrätt fibrerna och det är en av riskerna här.
Klicka här för att svara