Jag skall bygga ett fristående trädäck 25 kvm på gräsmatta. Planen är att göra hål med markborr för färdiggjutna 70 cm plintar. I Bohuslän och jag bedömmer att jorden är hyfsat dränerande. Gräset växer dåligt och blir snabbt gult när det inte regnar.
Jag frågade en erfaren grävare och han ansåg att vi bör gräva bort 40 cm av jorden för att få bort gräs och rötter så det inte växer upp något under trädäcket. Efter utgrävning görs hål för plintar.
Jag har ett 10 kvm trädäck som jag byggde snabbt för 6 år sedan med markduk under, reglarna bara på betongplattor. Nu när jag river det så har markduken fungerat till 100%.
För att spara pengar och inte överarbeta så funderar jag på om man verkligen behöver gräva ur först. Kan jag inte sätta plintar direkt och lägga markduk?
Bifogar enkel bild på 30 cm grävd grop.
Jag frågade en erfaren grävare och han ansåg att vi bör gräva bort 40 cm av jorden för att få bort gräs och rötter så det inte växer upp något under trädäcket. Efter utgrävning görs hål för plintar.
Jag har ett 10 kvm trädäck som jag byggde snabbt för 6 år sedan med markduk under, reglarna bara på betongplattor. Nu när jag river det så har markduken fungerat till 100%.
För att spara pengar och inte överarbeta så funderar jag på om man verkligen behöver gräva ur först. Kan jag inte sätta plintar direkt och lägga markduk?
Hej
Om det fungerade bra med bärlinan direkt på betongplattor med det första trädäcket så fortsätt på samma sätt nu. Bara att lägga ut markduken och sedan betongplattorna ovanpå.
Om du använder justerbara terassfötter mellan betongplatton ovh bärlinan så kan du justera efteråt om någon del sjunker ner.
Om det fungerade bra med bärlinan direkt på betongplattor med det första trädäcket så fortsätt på samma sätt nu. Bara att lägga ut markduken och sedan betongplattorna ovanpå.
Om du använder justerbara terassfötter mellan betongplatton ovh bärlinan så kan du justera efteråt om någon del sjunker ner.
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade inte grävt ut 40 cm. Gjut dina plintar. Och lägg markduk som stoppar solljuset.L Lars12345 skrev:Jag skall bygga ett fristående trädäck 25 kvm på gräsmatta. Planen är att göra hål med markborr för färdiggjutna 70 cm plintar. I Bohuslän och jag bedömmer att jorden är hyfsat dränerande. Gräset växer dåligt och blir snabbt gult när det inte regnar.
Klicka här för att svara