Hej, vi har en uteplats med stenläggning där avståndet upp till dörren inte är så stort.

För att få trallet på samma höjd mellan poolen och ytterdörren så har vi ett avstånd på ca 75mm som högst mellan stenarna på befintliga uteplatsen och underkanten på själva trallen. På vissa ställen är det ca 50mm mellan stenplattan upp till trallen.
Att bygga bärlina går inte utan att ta bort alla stenarna och fixa med marken osv. Borde man inte kunna lägga trallen "direkt på" stenläggningen? (givetvis med skruvreglar som ska ligga stabilt och avskiljt från marken med syllpapp)

Jag har tänkt att bygga en ram med reglar i impregnerat trä i måtten 45x45 med plastkilar och syllpapp under för att stödja upp regeln på stenläggningen. samt att reglarna sitter fast i själva husgrunden (platta på mark) för att få extra stöd. Jag har inte tummen mitt i handen, men som det kanske framgår så är detta nytt för mig..

Min största fråga och fundering är om det är för klent med 45x45 reglar under trallen? det ska ju inte svikta när man går på det. Skulle 45x90 reglar vara ett bättre alternativ? (då måste reglarna ändå vara liggande så jag ser inte att det skulle vara till någon nytta med bredare regel i detta fallet?) Reglarna vilar ju på plastkilar som ligger mot stenläggningen hela tiden.

Där vi har gräsyta så tänkte vi köra på antingen markskruv eller gjuta egna plintar

Dom tilltänkta reglarna:
(https://www.hornbach.se/p/tryckimpregnerad-regel-ntr-ab-45x45x4200-mm/8343212/)

En inspirationsbild på hur vi eventuellt vill ha det, med en pergola i bortre hörnet i framtiden. (Upphöjningen till vänster i bild fram till poolen kommer inte att byggas till.

Upplyst uteplats med trädäck och poolskydd i glas vid skymning, möbelgrupp och pergola med ljusslingor till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur uteplatsen ser ut idag:

Uteplats med pool intill ett hus, omgiven av gräsmatta och träd. Planerad trallläggning beskrivs i forumtexten.
Skapa konto
Tom pool omgiven av stenläggning och gräsyta med träd i bakgrunden. Möjlig plats för framtida tralldäck och pergola ses till vänster.
Skapa konto
Bakgård med uteplats i stenläggning, pool omgiven av gräsmatta och hus i bakgrunden. Förberedelse för trallbygge diskuteras i inlägget.
Skapa konto

Avståndet som finns att spela på när det kommer till reglarna:

Måttstock mäter avståndet mellan stenläggning och överliggande träram med hjälp av orangetråd.
Skapa konto
Trall på stenläggning vid poolkant med mätsticka som visar avståndet mellan träbjälke och mark.
Skapa konto
Stenlagd uteplats nära pool med träkant, röda och grå stenar, nypor av grönska och en strikt linje markerad med snöre längs marken.
Skapa konto
Mätsticka visar avståndet mellan stenläggningens yta och träramsunderlaget på uteplatsen.
Skapa konto
Uteplats med stenläggning bredvid en pool, med staplade stenar och en skottkärra nära huset. Gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Svikta kommer det ju inte göra så länge reglarna, via tex plastkilar, har kontakt med markstenarna tillräckligt tätt. Så för 45x45 virke så kanske man får sätta cc 45 eller tom 30 istället för 120 eller 60 bara

Du har ju alla möjligheter att testa också när du lägger ut ramverket, och om det behövs kila in med lite fler kilar.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.