Hej! Jag kollar just nu offerter för att sätta in två luftvärmepumpar, en på nedervåning och en på ovanvåning. De ska främst kyla, så det behöver inte vara några värstingar som ska palla -30 grader. Vi har bergvärme som uppvärmning (och kamin, kakelugn).

Vilka märken ska man passa sig för? Finns det några som låter bra men bör undvikas? Vi håller gärna nere kostnaderna men vill ju inte att något ska paja om fem år.

Tacksam för tips!
 
C ConnyN skrev:
Hej! Jag kollar just nu offerter för att sätta in två luftvärmepumpar, en på nedervåning och en på ovanvåning. De ska främst kyla, så det behöver inte vara några värstingar som ska palla -30 grader. Vi har bergvärme som uppvärmning (och kamin, kakelugn).

Vilka märken ska man passa sig för? Finns det några som låter bra men bör undvikas? Vi håller gärna nere kostnaderna men vill ju inte att något ska paja om fem år.

Tacksam för tips!
Alla som inte har servicetekniker nära där du bor.
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Alla som inte har servicetekniker nära där du bor.
Jo, förvisso. Jag tänkte mer om Panasonic är tveksamma, Daikin är bombsäkra, någon strular mer än nån annan.
 
C ConnyN skrev:
Jo, förvisso. Jag tänkte mer om Panasonic är tveksamma, Daikin är bombsäkra, någon strular mer än nån annan.
Daikin och bombsäkert i samma mening, det är rent felaktigt tyvärr 🤣👌🏻

Bra när dom fungerar, hopplöst företag annars. Undvik.
 
MultiMan
Efter att ha studerat en bekant som satte in en nyare R32 Daikin, jämfört med min gamla Mitsubishi FH35, så är den sämre på allt jag kunnat bedöma.

Går inte att köra fläktarna hela tiden som på Mitsu utan ställer du max fläkt på Daikin kör den ändå bara när den vill, vilket ofta inte räcker.

Utblåsen inte ställbara på samma fina sätt som Mitsu.

Ger mindre värme vid kyla trots nyare pump i samma prisklass som min.

Filterna är betydligt sämre och enklare (helt platta nät istället för 3D-nätet på Mitsu) och sätter igen fortare och kräver därför mer frekvent rengöring.

Jag kommer iaf inte köpa Daikin när min är uttjänt. Då är ändå pumpen jag jämför med runt 5 år nyare än min.
 
Har en Panasonic HZ9RKE-5 från 2017 som värmer våra 155m² utan problem. Kyler gör den oxå när det behövs.
I sovrummet har vi en Mitsubishi Design från 2024. Den går otroligt tyst och håller sovrummet svalt varje natt nu.

Köp inget billigt skit! Pengar får vi nya varje månad.
Luftvärmepumpar ska kunna ge värme ner till -35°C det ser jag som en garanti för att de ska ge värme ner till -20°C, sällan som det är kallare än så här där jag bor.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.