Kan man ha snörasskydd som leder ned snön på sidorna av entrén istället för att hålla kvar all snö på taket?
Försöker läsa, googla och leta men jag finner inte så mycket. Jag inbillar mig att det är bra att få ned snön från taket om det går på vettigt vis.
Har jag ett rakt, vanligt snörasskydd så hålls snön kvar ovanför snörrasskyddet tills det blir tögrader och smälter. Vill man inte få ned snön om det går?
Hos oss gör det inget om det blir snöras på sidorna, bara vi slipper snö som fryser på trappen.
Jag inbillar mig att någon form av bockad plåt i vinkel skulle styra av snön ganska lätt, och hållbart. Vad tror ni om detta? För och nackdelar?
Försöker läsa, googla och leta men jag finner inte så mycket. Jag inbillar mig att det är bra att få ned snön från taket om det går på vettigt vis.
Har jag ett rakt, vanligt snörasskydd så hålls snön kvar ovanför snörrasskyddet tills det blir tögrader och smälter. Vill man inte få ned snön om det går?
Hos oss gör det inget om det blir snöras på sidorna, bara vi slipper snö som fryser på trappen.
Jag inbillar mig att någon form av bockad plåt i vinkel skulle styra av snön ganska lätt, och hållbart. Vad tror ni om detta? För och nackdelar?
För att din ide ska fungera om jag kan min snö korrekt , så behöver du skarpare vinkel som når högre upp på taket.
Annars fastnar bara snön i snörasskyddet.
Och dessutom måste troligen den bockade plåten vara rätt hög och kraftig.
Tänk att då det snöar lägger sig snön på taket och rasar inte ned direkt utan bygger uppåt på höjden till dess tyngden gör att snön släpper från underlaget alt det börjar tina och friktionen mot taket minskar.
Ligger då snö över höjden på plåten så håller det ihop snön. Ju högre över plåten ju mer håller det ihop.
Men annars skulle jag säga att ni kan göra en liten takkupa just där. Ser snyggare ut och får ungefär samma effekt.
Annars fastnar bara snön i snörasskyddet.
Och dessutom måste troligen den bockade plåten vara rätt hög och kraftig.
Tänk att då det snöar lägger sig snön på taket och rasar inte ned direkt utan bygger uppåt på höjden till dess tyngden gör att snön släpper från underlaget alt det börjar tina och friktionen mot taket minskar.
Ligger då snö över höjden på plåten så håller det ihop snön. Ju högre över plåten ju mer håller det ihop.
Men annars skulle jag säga att ni kan göra en liten takkupa just där. Ser snyggare ut och får ungefär samma effekt.
Tackar! Ja, mina paintkunskaper...M MrDizzy skrev:För att din ide ska fungera om jag kan min snö korrekt , så behöver du skarpare vinkel som når högre upp på taket.
Annars fastnar bara snön i snörasskyddet.
Och dessutom måste troligen den bockade plåten vara rätt hög och kraftig.
Tänk att då det snöar lägger sig snön på taket och rasar inte ned direkt utan bygger uppåt på höjden till dess tyngden gör att snön släpper från underlaget alt det börjar tina och friktionen mot taket minskar.
Ligger då snö över höjden på plåten så håller det ihop snön. Ju högre över plåten ju mer håller det ihop.
Men annars skulle jag säga att ni kan göra en liten takkupa just där. Ser snyggare ut och får ungefär samma effekt.
Jag försöker bara klura ut vad som blir enklast och klokast, skulle ev vara att bygga ut entrétaket en bit till så att det tar emot.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Men det som är åvanför plogen, rasar det ner?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Man får ju ta lite hänsyn till vars man bor också. Det som funkar i kalmar behöver ju inte nödvändigtvis fungera i Gällivare och rekommendationerna försöker ta hänsyn till hela landet utan att överdriva för mycket. Inte så lätt att få ihop det egentligen.
Klicka här för att svara
