P
H Hallerudsbo skrev:
Om grannen är aggressiv, ja det är bara ts som sagt.
Behövs två för att dansa.
Ibland behövs bara en.
Min bror får inte ploga deras gemensamma uppfart med fyrhjuling, för då blev det tydligen något fel trots att det gick fint att köra.
Så han slutade ploga och parkera hos mig. Men då var det tydligen fel med för att han inte hjälpte till att skotta för hand, men hans rygg är sönder vilket anledde till att han betalade en utomstående som ploga jättefint.
Det kan ju vara en sådan.

Men ett snörasskydd kostar väl inte så mycket, bara släng upp och sen var iskall mot grannen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H Hermoine79 skrev:
Ja det tror jag det! Men om man vill ha några snörasskydd kan man börja med att vara trevlig :)
Man kan tycka så, men nu har du (eller vem som nu äger huset) ett ansvar för sin egen snö och då får man lösa det även om grannen så står och fiser en rakt i ansiktet.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ja, för om du inte sätter upp snörasskydd kommer djävulen och tar dig och sen får du fängelse ;)

• Gilla
Hermione79
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det behövs ju en ställning så du kan sätta upp snörasskydden. Fråga när du kan få disponera deras plats framför deras carport i ungefär en veckas tid.
Om något oförutsett händer kan den eventuellt behöva stå till nästa tillfälle som det passar TS att utföra arbetet, TS bor ju inte i huset.

Och jag tror att @Demmpa helt har missförstått syftet med ställningen. :)

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Hur stor är risken att faktiskt hamna i juridiskt trångmål? Skit i snörasskydden och hälsa glatt på grannen varje gång ni ses

• Gilla
Herr Frank och 4 till
  • Laddar…
P
Man är väl enligt lag skyldig att se till att vatten och då även snö inte hamnar på grannens fastighet , sen kanske det inte händer så mycket om man skiter i det men det blir liksom inte rätt för det...
Sätt upp ett snörasskydd så är problemet löst..
Parkerar grannen bilen halvvägs in carporten vilket hon har laglig rätt att göra så får du stå för skadorna på bilen om det ramlar ner nån isklump.

Även om du ogillar grannen så har ju grannen faktiskt rätt i sak att det är ditt ansvar att det inte rinner vatten osv och även snö inte ska ramla in till grannen.

Även om du knappast hamnar på kumlabunkern för du saknar snörasskydd och ditt taks snö ramlar in till grannen så är det ändå fel och att resten av gatan skiter i det gör inte att hon har fel , tyvärr.. Så bygg inte på konflikten utan sätt upp några snörasskydd just där sen till våren så är saken ur världen för er båda

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hermoine79 skrev:
Nej, någon fara har det nog aldrig varit. Vi har som sagt bott där i över 20 år och alla husen i områden är ju likadana, så om det vore någon slags livsfara borde man ju hört om det… De flesta har ju inget snörasskydd. De har en bil i carporten, men inget hindrar väl dem från att parkera bilen just där…
H Hermoine79 skrev:
Nej, någon fara har det nog aldrig varit. Vi har som sagt bott där i över 20 år och alla husen i områden är ju likadana, så om det vore någon slags livsfara borde man ju hört om det… De flesta har ju inget snörasskydd. De har en bil i carporten, men inget hindrar väl dem från att parkera bilen just där…
Så.du menar på allvar att carportens uppfart inte ska kunna nyttjas? Allvarligt! Har full förståelse för att situationen är jobbig men dessvärre har hon rätten på sin sida så bara att gilla läget och hela kvarteret får åtgärda.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
TBH
  • Laddar…
Vad jag har hört är CWL-skydden alltför små och klena för att funka som snörasskydd med en rad bara i nederkant av taket. Hela takytan behöver vara full (typ 50 st/takfall om jag läste instruktionerna rätt). Normalt sett behövs alltså "normala" snörasskydd (räcken), och då pratar man helt andra pengar och mer jobb med att lyfta av takpannor och göra infästningar.

Är det möjligen så att taket har lagts om nyligen? Bor själv i grupphusområde med 38-gradiga tak, och alla gamla skrovliga betongtakpannor anno 1975 har aldrig haft problem med nedrasande snö. Snön sitter som berget! (Tillsammans med mossan kanske man ska tillägga!) ;) De tak med nya betongpannor är däremot så hala att snön lätt glider av.

Definitionen av vad ett snörasskydd är är nog lite upp till var och en vad jag förstår! Du kan nog tillverka egna byglar och kalla dom snörasskydd!! Det viktiga är att du sätter upp utmed hela längden av huset! Annars kan snö ramla ner på grannens carport och skada den!!

O Oaken skrev:
Definitionen av vad ett snörasskydd är är nog lite upp till var och en vad jag förstår! Du kan nog tillverka egna byglar och kalla dom snörasskydd!! Det viktiga är att du sätter upp utmed hela längden av huset! Annars kan snö ramla ner på grannens carport och skada den!!

• Bil täckt av tjockt lager snö parkerad vid hus på vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Vad jag har hört är CWL-skydden alltför små och klena för att funka som snörasskydd med en rad bara i nederkant av taket. Hela takytan behöver vara full (typ 50 st/takfall om jag läste instruktionerna rätt). Normalt sett behövs alltså "normala" snörasskydd (räcken), och då pratar man helt andra pengar och mer jobb med att lyfta av takpannor och göra infästningar.

Är det möjligen så att taket har lagts om nyligen? Bor själv i grupphusområde med 38-gradiga tak, och alla gamla skrovliga betongtakpannor anno 1975 har aldrig haft problem med nedrasande snö. Snön sitter som berget! (Tillsammans med mossan kanske man ska tillägga!) ;) De tak med nya betongpannor är däremot så hala att snön lätt glider av.
Det är väl den i sammanhanget perfekta kompromissen? Grannen kan inte klaga på avsaknad av snörasskydd längre och TS + föräldrar kan känna att de fått en upp på sura grannen också.

• Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Haft exakt samma situation och har samma fall på taket, du är tvungen åtgärda grannens begäran , ett snörasskydd kostar inte mycket att sätta upp max 4000kr och du slipper en arg granne som i detta fall har 100% rätt ;)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hermoine79 skrev:
Hej! Vad säger lagen? Vad är vi skyldiga till/vad har grannen rätt till?

Vi bor i ett kedjehus där det mellan husen finns en carport med uppfart (se bild). Snö från vårt tak kan falla ner och lägga sig på grannens uppfart till carporten.

Nu har grannen ringt och på otrevligast möjligaste sättet beordrat mig att sätta upp ett snörasskydd på vårt tak för att hon inte orkar skotta mer på sin uppfart. Jag hade egentligen inte haft något emot att göra det, men dessa grannar har en historik av att vara fruktansvärt otrevliga och sökt alla möjliga slags konflikter med oss under åren vi bott här, och det var lite droppen nu att de ringde och talade om för mig att jag omedelbart skulle ringa en firma och betala för att sätta upp ett snörasskydd för såhär kan de inte ha det längre. Inte ens det kunde hon säga egentligen, utan sa att jag skulle sätta upp ett ”stopp”, och när jag frågade vad hon menade med det sa hon att det skulle JAG kolla upp, för det var MITT ansvar att sätta upp det, och JAG skulle betala för det. Nu hade hon gjort sitt genom att ringa och säga att hon ville inte skotta snö mer och att jag ska lösa problemet.

Det lämnade förstås en bitter eftersmak och viljan att gå grannen till mötes är mindre än någonsin. Det hade funnits tusen sätt att framföra detta för att få till ett snörasskydd, men ja nu valde hon detta, och jag undrar- vad är egentligen mina skyldigheter?

Du ska läsa på vad som står i BBR (Boverkets Byggregler) som är ett myndighetskrav, vilket man ska följa, se nedan utdrag från kap. 8 (Händer en olycka är fastighetsägaren direkt ansvarig)
8:2434 Skyddsanordningar mot fallande is och snö
Skyddsanordningar mot fallande is och snö ska finnas vid byggnaders entréer om det finns särskilda risker för personskador till följd av fallande is och snö från taket.
Allmänt råd
Vid byggnaders entréer kan särskilda risker för personskador finnas
– när byggnadens fasadhöjd är högre än 8 meter- eller
– när byggnadens taklutning är större än 1:3 (≈ 18º).

Den som i tråden talar om snöglidhinder vet inte vad hen talar om, ett snöglidhinder uppfyller ej kraven för ett snörasskydd, vare sig när det gäller utformning eller hållfasthet.
Enl. svensk standard ska ett snörasskydd vara 150 mm högt och klara av belastningen 500 Kg/m, vilket inga snöglidhinder uppfyller.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har svårt att tro att bbr gäller mellan grannar! Jag tror det ska gå mycket långt innan ts granne drar till domstol och hänvisar till bbr!

O Oaken skrev:
Har svårt att tro att bbr gäller mellan grannar! Jag tror det ska gå mycket långt innan ts granne drar till domstol och hänvisar till bbr!
Vad menar du med att BBR inte gäller mellan grannar? Vet du vad BBR är för något?
Jag tror inte heller att grannen går till domstol för att få upp snörasskydd men man ska ha klart för sig att, får de t.ex en skada på bilen eller än värre en istapp i huvudet ligger man risigt till rent juridiskt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.