68 573 läst ·
173 svar
69k läst
173 svar
Snörasskydd mot grannens uppfart
Sätt upp snörasskydd så ät saken ur världen. Finns att köpa för en billig peng. Maten kan du skippa.J JockeHX skrev:
Lycka till.
Rimligen bör det finnas någon fastighetsägare som drabbas av fallande snö även från grannens tak. Även om det skulle vara kommunal mark åligger det väl även grannen att se till att snö inte faller ner där?
Mitt förslag är därför att TS säger till grannen att samma lösning kommer att användas som grannen väljer för sitt tak.
Mitt förslag är därför att TS säger till grannen att samma lösning kommer att användas som grannen väljer för sitt tak.
Redigerat:
Plötsligt är det definitivt inte, de har varit minst sagt otrevliga mot oss sen vi flyttade in. Men ja, du har rätt i att jag varken har problem med att köpa eller sätta upp ett snörasskydd. Det är attityden som är problemet.T Thullen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Du har hamnat på villovägar i kränkhetens land. Gör det som lagen kräver, tips, svaret finns 1, OBS 1 googling bort.
Lycka till.
/W
Lycka till.
/W
Fastighetsägareansvaret gäller här. Den som äger fastigheten ska vårda den alltså se till att inte snö och is kan falla ner och skada tredje personH Hermoine79 skrev:Hej! Vad säger lagen? Vad är vi skyldiga till/vad har grannen rätt till?
Vi bor i ett kedjehus där det mellan husen finns en carport med uppfart (se bild). Snö från vårt tak kan falla ner och lägga sig på grannens uppfart till carporten.
Nu har grannen ringt och på otrevligast möjligaste sättet beordrat mig att sätta upp ett snörasskydd på vårt tak för att hon inte orkar skotta mer på sin uppfart. Jag hade egentligen inte haft något emot att göra det, men dessa grannar har en historik av att vara fruktansvärt otrevliga och sökt alla möjliga slags konflikter med oss under åren vi bott här, och det var lite droppen nu att de ringde och talade om för mig att jag omedelbart skulle ringa en firma och betala för att sätta upp ett snörasskydd för såhär kan de inte ha det längre. Inte ens det kunde hon säga egentligen, utan sa att jag skulle sätta upp ett ”stopp”, och när jag frågade vad hon menade med det sa hon att det skulle JAG kolla upp, för det var MITT ansvar att sätta upp det, och JAG skulle betala för det. Nu hade hon gjort sitt genom att ringa och säga att hon ville inte skotta snö mer och att jag ska lösa problemet.
Det lämnade förstås en bitter eftersmak och viljan att gå grannen till mötes är mindre än någonsin. Det hade funnits tusen sätt att framföra detta för att få till ett snörasskydd, men ja nu valde hon detta, och jag undrar- vad är egentligen mina skyldigheter?
Redigerat av moderator:
Om ni är Fastighetsägare vilket jag utgår från så är ni skyldiga så att inte snö och is kan falla ner och skada tredje person (kan vara grannen eller vem som helst) samma gäller även på egen mark och kan även i vissa kommunen gälla trottoar i anslutning till er fastighet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Kanske bäst att fråga grannen om det är ok att ställa stegen på deras mark när snörasskydden sätt upp.H Hermoine79 skrev:
Finns det någon möjlighet att ni skulle kunna sätta er ner och prata? Gå in och säg att givetvis ska du sätta upp snörasskydd så inte snön rasar ner på deras uppfart, att du har full förståelse för det. Fråga om hur de tänker hur grannreation förbättras, att du tycker att det är tråkigt att ha det så här. Ni behöver ju inte bli vänner, men att säga hej och kunna prata om det uppstår problem i vanlig samtalston kan ju vara bra. Lätt att skriva men det kan vara värt ett försök. Grannosämja är inget kul.
Redigerat av moderator:
Att bygga ställning, montera snörasskydd, demontera ställning gör man på en dag.Silver78 skrev:
Det finns andra sätt också så att man inte behöver använda grannens uppfart.
Ok jag kan ha missat något men rasar snön ner från taket och ger grannen extra mycket att skotta eller tror hon bara att all snö kommer från ert tak men det mesta från himlen?
Tycker det ser ut som lite snö på taken och marken.
Tycker det ser ut som lite snö på taken och marken.
Det var faktiskt precis min tanke i början. Snörasskydd är ju till för att inte stora mängder ska rasa på en gång och skada nån, men snön ska ju ner på något sätt så småningom så mindre att skotta vet jag inte om det blir. Dessutom kommer det ju lika mycket från deras eget tak (och från himlen) som de måste skotta så hon blir ju inte av med problemet. Hur mycket snö det är har jag tyvärr inte jättebra koll på då det är mina föräldrars hus och jag bor inte där. Men de har varit så himla otrevliga mot mina föräldrar så jag håller i kontakten för att skona dem. Men nej, några extraordinära mängder är det ju inte.FreQa skrev: