smh
Hej! Skorstenen till min förbränningstoalett ramlade ner i vintras, i samband med att snön på taket åkte ner. Skorstenen går ut från väggen och sträcker sig någon meter över takkanten.

Jag har inget snörasskydd och funderar nu på att sätta upp ett sådant för att skydda skorstenen framöver. Tittade på en sån här "snöplog" - kan det fungera?
https://www.byggmax.se/snöplog-för-...AMVuBCiAx0xIiYeEAQYASABEgKUi_D_BwE#1224=89628

Jag hittar den bara på byggmax, och där bara i rött (ja, den på bilden är svart men enligt företaget är den i själva verket röd ...). Finns det nåt smart namn för en sån här pryl, som jag kan leta vidare med? Det verkar ju som en grej som borde finnas överallt, så känns som att jag missat något!

Jag har inget behov av ett snörasskydd i övrigt – den får gärna rasa ner – utan vill bara att den ska flytta sig bort från just skorstenen.

Aldrig sett en sådan. Men frågan är väl om det fungerar att skruva den direkt i plåten. Det blir stora krafter på den.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Aldrig sett en sån.
Skulle inte montera upp en sån

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Vad skulle ni ha gjort i stället? Det vill säga för att skydda skorstenen från den rasande snön.

smh smh skrev:
Vad skulle ni ha gjort i stället? Det vill säga för att skydda skorstenen från den rasande snön.
Sätt fast skorstenen ordentligt.

Osäker på om jag uppfattat beskrivningen rätt. Men är det alltså en skorsten som kommer upp bredvid taket, den går inte upp genom taket?

Om man kan fästa nå´got i stil med konsoller i stål i undersidan av takfoten, som vinklas upp mellan tak kanten och skorstenen. Det jag inte tror på med produkten du länkar är att skruva den i plåt taket. Har sett snörasskydd som slittit med sig stora delar av plåt taket när de rasat ned.

smh
H hempularen skrev:
Osäker på om jag uppfattat beskrivningen rätt. Men är det alltså en skorsten som kommer upp bredvid taket, den går inte upp genom taket?
Ja precis. Skorstenen går ut genom vägg och kommer upp bredvid taket.

H hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Om man kan fästa nå´got i stil med konsoller i stål i undersidan av takfoten, som vinklas upp mellan tak kanten och skorstenen. Det jag inte tror på med produkten du länkar är att skruva den i plåt taket. Har sett snörasskydd som slittit med sig stora delar av plåt taket när de rasat ned.
Börjar känna mig väldigt lättad över att ha frågat här innan jag skruvade upp en sån här!

Menar du att konsolerna skulle fösa undan snön, eller för att fästa skorstenen bättre?

smh smh skrev:
Menar du att konsolerna skulle fösa undan snön, eller för att fästa skorstenen bättre?
Jag tänkte mer som snöskydd, men det kanske går att fästa skorstenen bättre också. Vad jag framförallt menar är att vad man än gör så behöver man något bättre att fästa i än bara plåten i taket.

Jag har sett hus där snörasskydd som är fästa i plåttaket med speciella fästen med något metallbeslag under plåten också. Skydden har slitits loss, men inte från plåten, istället har takplåten slitits isär. Det har suttit kvar stora trekanter av plåt på fästena som slitits loss.

Det du länkade till ser ut som det bara skall vara ett antal skruvar gängade direkt i plåten. Har svårt att tro att det håller för mer än typ 10mm snö.

• Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
H hempularen skrev:
Jag tänkte mer som snöskydd, men det kanske går att fästa skorstenen bättre också. Vad jag framförallt menar är att vad man än gör så behöver man något bättre att fästa i än bara plåten i taket.

Jag har sett hus där snörasskydd som är fästa i plåttaket med speciella fästen med något metallbeslag under plåten också. Skydden har slitits loss, men inte från plåten, istället har takplåten slitits isär. Det har suttit kvar stora trekanter av plåt på fästena som slitits loss.

Det du länkade till ser ut som det bara skall vara ett antal skruvar gängade direkt i plåten. Har svårt att tro att det håller för mer än typ 10mm snö.
Tack så mycket! Det låter ju helt rimligt. Nu gäller det bara att klura ut hur jag ska få ihop en bättre lösning ... Vet du hur folk "brukar" göra? Känns konstigt att jag ska vara den enda med det här problemet! Det blir ju som du säger en jäkla tyngd med all snö, och så med en liten fjuttig skorsten som ska ta emot allt det ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.