Upptäckte idag snöhögar uppe på vinden vid samtliga genomföringar.

Tittar man upp vid ventilationen så är det ju öppet rakt upp och en huv ovanpå. Inte så konstigt att snön kan yra in när det är snöstorm. Tveksam konstruktion. Byggt 1980.

Nu har jag tagit bort snön som lyckligtvis inte hade hunnit börja smälta.

Vad gör jag nu? Är detta vanligt?

Har inget blivit skadat på 33 år så är det inget att bry sig om, snö kan yra in lite varstans när det blåser men det händer inte så ofta att det blir skador och därmed kan man lugnt strunta i det.

Efter denna helg tror jag många hus har lite snöhögar här och var på vindarna.

Var det inte Älvsbyhus som valde att lösa problemet med yrsnö just så?
De fick för några år sedan kritik för att det kom in snö på vindarna i deras hus. De löste det problemet genom att ge husägarna informationen att "om det kom in snö så skulle man skotta bort den".

Ok, så detta är något som man får räkna med? Går ni upp under/efter varje snöstorm och kontrollerar?

Någon sa att man kan fästa ett finmaskigt nät i glipan mellan huv och lock. Någon som provat?

Nja, jag skulle inte vilja påstå att det är nåt man får räkna med, Älvsbyhus agerande i detta fall var under all kritik.
Personligen skulle jag försökt täta.

Gabbe1 skrev:
Nja, jag skulle inte vilja påstå att det är nåt man får räkna med, Älvsbyhus agerande i detta fall var under all kritik.
Personligen skulle jag försökt täta.

Vad skulle du täta, ventilationen?

cecar33 skrev:
Det är ju i så fall nån form av nät som hindrar snöflingorna.

Känner att isoleringen är något fuktig på de ställen där snön kommit in. Hur allvarligt är det?

Ska jag ta ner den fuktiga isoleringen och torka?

Isoleringen torkar upp - inget att oroa sig för. Det har garanterat varit flera snöstormar sedan 1980.

I
  • Gilla
HenrikP
  • Laddar…
Tack för er hjälp.

Ingolainen skrev:
Om du vill slippa bekymret så kan du montera meshtyg för hålet. Mobillänk: [länk]
Används som snö & vattenskydd för insug på bl.a skotrar & är enkelt att montera. Finns kanske billigare om man letar runt lite.
Bra tips. Ska kolla efter sådant.

Helt vanlig markduk borde väl gå lika bra, kostar nog knappt en promille av skotertillbehöret :)

cecar33 skrev:
Jag skulle försöka täta det ställe där snö kom in på min vind.
Som det redan tipsats om här så finns produkter för att stoppa snö men som samtidigt släpper igenom luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.