Det fungerar alldeles utmärkt under förutsättning att du köper en kontakt som passar i 3fasuttaget med ett 220Vuttag på sig.
Det är en produkt som gör att du kan plocka ut 200V som du kan belasta med 16A.
Finns att köpa för tex svetsjobb, där du har en bra 220Vsvets som kräver 10A trög säkring, men där säkringen går ändå av olika orsaker.
Alltså en produkt avsedd för att ta ut 220V 16A ur ett 3fasuttag.
Kommer ej ihåg vad produkten heter.

Men jag är inte elektriker, så för mig fungerade det bra.
Rätta mig gärna så jag inte kommer med tokiga råd nu.

Förutsättningen för att det inte ska bli farligt är att när man bryter spänningen till uttaget så ska man SAMTIDIGT bryta spänningen till ALLA faser i uttaget.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dock finns vad jag vet inte sådan för trefas "spisuttag" men jag kan mycket väl ha fel.

Det finns väl inga speciella spisuttag över huvud taget, men det som man oftast använder till spisar är Perelex uttag och dom har inga schucko uttag påmonterade. Däremot finns det ju andra trefasuttag med schucko uttag påmonterade.

• Gilla
Obelixen
  • Laddar…
spik99 skrev:
Det finns väl inga speciella spisuttag över huvud taget, men det som man oftast använder till spisar är Perelex uttag och dom har inga schucko uttag påmonterade. Däremot finns det ju andra trefasuttag med schucko uttag påmonterade.
Därför jag skrev det inom citationstecken och det jag syftade på var även om det kanske var lite otydligt att det finns trefas cee till schuko adapeter men inte perelex till schuko vad jag vet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.