13 137 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
"Sno" 220v ifrån 380 uttag?!
Sida 1 av 2
Hejsan bakom min spis (äldre hus 1958)
Så finns det 380/400v
När jag mäter i hålen i kontakten som spisen sitter i. Så visar både multimetern 400v och 220v.
Kan man då "sno ström" ifrån 220 kabeln. Och sätta en extra 220 uttag bredvid som sedan går till min 45cm Diskmaskin som sitter precis bredvid?
Mvh
Så finns det 380/400v
När jag mäter i hålen i kontakten som spisen sitter i. Så visar både multimetern 400v och 220v.
Kan man då "sno ström" ifrån 220 kabeln. Och sätta en extra 220 uttag bredvid som sedan går till min 45cm Diskmaskin som sitter precis bredvid?
Mvh
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du otur så är det bara jord och fas i uttaget. Inte ovanligt på äldre installtioner. Då går inte att dela utan att dra ut ny kabel(ar) till en nolla också.
Lättast är att kontakta en elektriker som kan kontrollera uttaget, säkringen och ev effekt/belastning på spisen och avgöra vilken av faserna som kan lämpa sig för ombyggnad.
Finns dessutom risker med delning av 3fas uttag och porslinssäkringar. Går en säkring kan spisen återdela spänning som kan första delar i diskmaskinen.
Lättast är att kontakta en elektriker som kan kontrollera uttaget, säkringen och ev effekt/belastning på spisen och avgöra vilken av faserna som kan lämpa sig för ombyggnad.
Finns dessutom risker med delning av 3fas uttag och porslinssäkringar. Går en säkring kan spisen återdela spänning som kan första delar i diskmaskinen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Avgörande är om det verkligen finns en nolla framdragen till spisen och inte bara skyddsjord.
Även med nolla så är det en lösning som avrådes bestämt.
En ny grupp till DM är det bästa.
Även med nolla så är det en lösning som avrådes bestämt.
En ny grupp till DM är det bästa.
Om man plockar ur säkringen för 230 V uttaget och vet att det är spänningslöst kan man helt plötsligt få spänning på uttaget pga backspänning när 400V lasten slår till.
När det händer vill man inte sitta på ett betong golv och byta uttaget som blir spänningsatt. Det har hänt mig några ggr men som tur är har det inte lett till någon olycka bara tillbud.
När det händer vill man inte sitta på ett betong golv och byta uttaget som blir spänningsatt. Det har hänt mig några ggr men som tur är har det inte lett till någon olycka bara tillbud.
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Fast om det idag sitter en spis med 230V element så finns det ingen garanti för att inte någon sätter dit en ny med 400V element om några år.