Hejsan bakom min spis (äldre hus 1958)
Så finns det 380/400v
När jag mäter i hålen i kontakten som spisen sitter i. Så visar både multimetern 400v och 220v.

Kan man då "sno ström" ifrån 220 kabeln. Och sätta en extra 220 uttag bredvid som sedan går till min 45cm Diskmaskin som sitter precis bredvid?

Mvh

Ja, man kan göra så.
Men det är kanske inte helt lämpligt att lägga spis och diskmaskin på samma säkring.
Å tänk på att man inte får inte göra vad som helst på egen hand, särskilt inte om man inte vet vad man gör ;)

Har du otur så är det bara jord och fas i uttaget. Inte ovanligt på äldre installtioner. Då går inte att dela utan att dra ut ny kabel(ar) till en nolla också.

Lättast är att kontakta en elektriker som kan kontrollera uttaget, säkringen och ev effekt/belastning på spisen och avgöra vilken av faserna som kan lämpa sig för ombyggnad.

Finns dessutom risker med delning av 3fas uttag och porslinssäkringar. Går en säkring kan spisen återdela spänning som kan första delar i diskmaskinen.

I en bostadsrätt som jag bodde i gjorde jag så. Säkringen läste jag med en 10 säkring under diskbänken. Detta var på inrådan av en elektriker som dessutom gjorde jobbet.

Det bör definitivt in en jordfelsbytare innan man går vidare med en sådan lösning. Lösningar där man blandar 400 v laster och 230 v laster i en grupp är aldrig lyckade ur säkerhetssynpunkt.

.

Jo när jag tänker efter så sattes det dit en JFB också.

Avgörande är om det verkligen finns en nolla framdragen till spisen och inte bara skyddsjord.
Även med nolla så är det en lösning som avrådes bestämt.
En ny grupp till DM är det bästa.

Av ren nyfikenhet. vad är det som kan hända när man blandar 400 v laster och 230 v laster i en grupp. Om det finns nolla och jord att koppla in sig på.

Om man plockar ur säkringen för 230 V uttaget och vet att det är spänningslöst kan man helt plötsligt få spänning på uttaget pga backspänning när 400V lasten slår till.
När det händer vill man inte sitta på ett betong golv och byta uttaget som blir spänningsatt. Det har hänt mig några ggr men som tur är har det inte lett till någon olycka bara tillbud.

Ok, det låter fullt vettigt. Men om spisen inte är på 400 V utan 230 V , då finns inte samma fara eller? (inte för att jag tänkt prova)

Nej det är bara förbrukare kopplade mellan faser som ger den effekten med bakspänning.

Fast om det idag sitter en spis med 230V element så finns det ingen garanti för att inte någon sätter dit en ny med 400V element om några år.

Man ska som regel aldrig koppla in sig på en befintlig 3-fas last. Ha det som en tumregel, så blir det inga problem :)

Nej det skall man nog inte, men bevisligen så fungerar det under vissa förutsättningar.

Det är mycket som man kan få att fungera i el världen om man inte bryr sig om ev faror. Det som kan göra det lite knivigt i bland är att få det att fungera och SAMTIDIGT vara säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.