Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Jag delade en stor sten i helgen. Med stenkilar gick det lätt, jag borrade 20mm hål med min stora Dewalt som har SDS-max borr
Det där borde vara en smal sak. Med fyra kilar och 20mm hål från en SDS-max maskin från Biltema har jag spräckt bort ett par kubik ur en berghäll. Tungt och smutsigt arbete, men man lär sig att inte spräcka lös större bitar än man kan lyfta till slut. Särskilt jobbigt när man kommer ner under marknivå, puh!
Ok ha redan kilar och borr hemma dock i 16mm hoppas det Funkar ocksåBigR skrev:
Det där borde vara en smal sak. Med fyra kilar och 20mm hål från en SDS-max maskin från Biltema har jag spräckt bort ett par kubik ur en berghäll. Tungt och smutsigt arbete, men man lär sig att inte spräcka lös större bitar än man kan lyfta till slut. Särskilt jobbigt när man kommer ner under marknivå, puh!
Borde funka, ta mindre ”tuggor” av berget/stenen och borra lite djupare hål. Jag blåser rent hålen med tryckluftspistolen som jag trätt en gummislang från en cykelpump på för att komma åt att blåsa rent från borrkax i botten på hålen. Lycka till!
Ok du tror inte det går knäcka den i ett stycke. Köra 5,6 st på gula randen så släpper hela?BigR skrev:
Jo, det tror jag, men lite svårt att se storleken på blocket och stenens karaktär. Men spricker det fel får man ju bara lite mer att göra
. Slå kilarna lite varligt (ingen slägga) och fetta in blecken. Dom ska ”sjunga” allihop (kilarna).
BigR skrev:
Ok ja det västa är när småbitar faller när man räknat med ett stort klyv hehe. Inte så lätt det där. Tack gör nog ett försök i veckan
Gräv bort rejält med jord kring den bit du vill "spräcka" bort, så den inte ligger och "trycker" mot stenen. Så borde det inte vara några problem att bli av med den inringade biten. Med reservation att den inringade biten är rejält stor, lite svårt att se på bilden då det saknas referenser.
Klicka här för att svara