Vulcan61
Kommer det funka att borra 16mm hål 5,6 st hål för att knäcka denna bit som är inringad. Behöver komma ner till marknivå. Den ser väldigt tuff ut. Vill ej lägga ner för mycket tid om det skulle kräva det! Tack

• Stor sten på gräsmatta med en inringad sektion markerad med gult för potentiellt borrningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skall gå..har du tur går det snabbt om den inte är lika stor rakt ner i marken =)

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
HogeN HogeN skrev:
Det skall gå..har du tur går det snabbt om den inte är lika stor rakt ner i marken =)

Ja tror den är väldigt stor ner också.få väll göra ett försök. Har misslyckats förr så få man fula hål istället på köpet!

Jag delade en stor sten i helgen. Med stenkilar gick det lätt, jag borrade 20mm hål med min stora Dewalt som har SDS-max borr

• En uppdelad stor sten med stenkilar insatta i borrade hål.
    Skapa konto
  • Delad stor sten med stenkilar isatta i borrade hål i marken, visande resultatet av arbete med SDS-max borr.
    Skapa konto
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Jag delade en stor sten i helgen. Med stenkilar gick det lätt, jag borrade 20mm hål med min stora Dewalt som har SDS-max borr
Snyggt. Tror dock denna stenen är flera meter I omkrets på alla håll

BigR
Det där borde vara en smal sak. Med fyra kilar och 20mm hål från en SDS-max maskin från Biltema har jag spräckt bort ett par kubik ur en berghäll. Tungt och smutsigt arbete, men man lär sig att inte spräcka lös större bitar än man kan lyfta till slut. Särskilt jobbigt när man kommer ner under marknivå, puh!

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vulcan61
BigR BigR skrev:
Det där borde vara en smal sak. Med fyra kilar och 20mm hål från en SDS-max maskin från Biltema har jag spräckt bort ett par kubik ur en berghäll. Tungt och smutsigt arbete, men man lär sig att inte spräcka lös större bitar än man kan lyfta till slut. Särskilt jobbigt när man kommer ner under marknivå, puh!
Ok ha redan kilar och borr hemma dock i 16mm hoppas det Funkar också

BigR
Borde funka, ta mindre ”tuggor” av berget/stenen och borra lite djupare hål. Jag blåser rent hålen med tryckluftspistolen som jag trätt en gummislang från en cykelpump på för att komma åt att blåsa rent från borrkax i botten på hålen. Lycka till!

• Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
BigR BigR skrev:
Borde funka, ta mindre ”tuggor” av berget/stenen och borra lite djupare hål. Jag blåser rent hålen med tryckluftspistolen som jag trätt en gummislang från en cykelpump på för att komma åt att blåsa rent från borrkax i botten på hålen. Lycka till!
Ok du tror inte det går knäcka den i ett stycke. Köra 5,6 st på gula randen så släpper hela?

BigR
Jo, det tror jag, men lite svårt att se storleken på blocket och stenens karaktär. Men spricker det fel får man ju bara lite mer att göra :D. Slå kilarna lite varligt (ingen slägga) och fetta in blecken. Dom ska ”sjunga” allihop (kilarna).

Vulcan61
BigR BigR skrev:
Jo, det tror jag, men lite svårt att se storleken på blocket och stenens karaktär. Men spricker det fel får man ju bara lite mer att göra :D. Slå kilarna lite varligt (ingen slägga) och fetta in blecken. Dom ska ”sjunga” allihop (kilarna).

Ok ja det västa är när småbitar faller när man räknat med ett stort klyv hehe. Inte så lätt det där. Tack gör nog ett försök i veckan

Gräv bort rejält med jord kring den bit du vill "spräcka" bort, så den inte ligger och "trycker" mot stenen. Så borde det inte vara några problem att bli av med den inringade biten. Med reservation att den inringade biten är rejält stor, lite svårt att se på bilden då det saknas referenser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.