10 088 läst ·
44 svar
10k läst
44 svar
Snickerspackel från Biltema är rena smörjan! Alternativ?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Släng tuben om det inte funkar. Se det som läropengar. Allt billigt är inte bra. 
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Att renovera en möbel är finsnickeri inte snickeri... Snickeri är när man sätter lister, lägger golv och andra byggnadsmoment.maskeradeproggaren skrev:
Sant!
För sent denna gång pallar inte göra om men noterar inför nästa slipning. Tack!
Nej jag brukar spackla direkt på trä (mdf i detta fall). Skulle jag ha grundmålat innan menar du? Jag ska förresten spraymåla detta skåpet.
Aldrig hört om skivspackel men det får jag kolla upp då. Att bygga en byrå är inget snickeri???
Men skivspackel ska du ju inte ha... Vad är det för material i möbeln?
Nej såklart inte. Man vill ju hoppas att billigt på biltema kan fungera. Läser man tråden så säger ju en del det är lika bra som annat, andra inte. Kanske var mitt ett måndagsex men nästa gång så chansar jag inte nästa gång utan köper något annat mer respektabelt märke oavsett.imported_Benno skrev:
Jo det går säkert reklamera men pallar inte ta mig dit bara för detta. Får vara lärdomspengar.E Eld skrev:
Ahh ok sorry sorry. I stand corrected som de sa förr, på Gunnar Nordahls tid.Cheesen skrev:
Ja det är som jag skrev mdf.
Till mdf ska du använda plastiskt trä eller om det heter kemiskt trä från plastic padding. Vattenbaserade funkar ej då mdfen suger vatten som en svamp. Plastiskt trä får ungefär samma hårdhet som mdf så den funkar bra att slipa.maskeradeproggaren skrev:
Nej såklart inte. Man vill ju hoppas att billigt på biltema kan fungera. Läser man tråden så säger ju en del det är lika bra som annat, andra inte. Kanske var mitt ett måndagsex men nästa gång så chansar jag inte nästa gång utan köper något annat mer respektabelt märke oavsett.
Jo det går säkert reklamera men pallar inte ta mig dit bara för detta. Får vara lärdomspengar.
Ahh ok sorry sorry. I stand corrected som de sa förr, på Gunnar Nordahls tid.
Ja det är som jag skrev mdf.
Biltemas snickerspackel fungerar för övrigt utmärkt till snickerier. Har använt det med god framgång för att sätta igen spikhål och liknande på listverk.
Rubinol linoljespackel. Finns i 18 nyanser för att passa olika träslag. https://www.lassesiryd.se/byggnadsvard-1/rubinol-linoljespackel
Jag skulle rekommendera att försluta MDF innan spackling och målning. Jag brukar köra 50/50 trälim och vatten för att försegla. Då reser sig fibrerna så du får slipa försiktigt men du slipper det problemet när du målar sen.maskeradeproggaren skrev:
Ett problem med biltema är ju att om man köper en produkt och gillar den, och sen ska köpa mer ett år senare och köper (vad man tror är) samma sak igen, så är det inte säkert att det ÄR samma sak. Dom kan ha bytt leverantör eller recept, eller tillverkningsmetod.
Däremot är biltema aldrig kinkiga på returer, är man misnöjd och har kvitto får man pengarna tillbaka.
Däremot är biltema aldrig kinkiga på returer, är man misnöjd och har kvitto får man pengarna tillbaka.
Spontant skulle jag inte rekommendera min värsta fiende (ok, iaf inte min sämsta vän) spackel eller färg från lågprisladorna. Allt som har med färg är så tråkigt att det bara måste täcka, bli slätt osv. Har fått fatt i otroligt dålig färg från dessa källor. Har numera lärt mig 😁
Biltemas epoxygolvfärg är ju grymt bra exempelvis, tillverkad av hagmans, och är enligt uppgift samma som deras egna fast mycket lägre pris och bara en kulör.
Även deras polyuretanfärg har jag hört gott om.
Men det är ju högt och lågt..
Även deras polyuretanfärg har jag hört gott om.
Men det är ju högt och lågt..
Det låter mycket klokt. Om man inte använder produkterna själv är det oftast oseriöst att rekommendera. Och att avråda.phl skrev:
Biltemas "Fernissa" är en mycket bra produkt. Även Biltemas bromsoksfärg, fälgfärg & billacker på sprayburk är bra. Och funkar på annat än bromsok, fälgar och bilar. Biltemas väggfärg funkar utmärkt och täcker bra. Alla är prisvärda.GlennB skrev:
Även Biltemas träolja är billig. Dock upptäckte jag den verkar ha blivit utspädd mot tidigare. En gammal burk jag hade kvar var betydligt "tjockare" och gav ett mörkare resultat. Inte snyggt. Men mitt eget fel som blandade två "batcher". Tyvärr hade jag varit snabb och lämnat gamla burken på ÅVC. Så jag kunde inte jämföra data...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden