Jag använde ett antal tuber Träspackel ifrån Jem & Fix som jag tyckte fungerade väldigt bra när jag renoverade fönsterbågarna till källaren förra året.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Undrar hur många tillverkare det faktiskt finns av snickerispackel? Hur mycket kan det faktiskt skilja i innehåll och tillverkningsprocess i så fall?

F fribygg skrev:
Om du har vanligt linoljekitt hemma brukar det gå utmärkt att spackla med efter att man blandat i lite mer olja.
Ja men det tar flera veckor för det att torka om det ska målas över med annat än linoljefärg.

E Eld skrev:
Ja men det tar flera veckor för det att torka om det ska målas över med annat än linoljefärg.
Linoljekitt eller linoljespackel målas ju bäst med linoljefärg

Större skador kemiskt trä, mindre märken finspackel

• Gilla
Josefin Lundgren och 2 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
det är både hörn (90graders) som behövde fyllas igen samt också hål för skruv (som jag spacklat i omgångar)
Har du grundmålat först?

Slutade med träspackel för länge sedan och gick över till "plastic padding". Köper den på biltema . felar aldrig o snabb går det till slipning. Kör både utomhus och inomhus. Utomhus måste man lacka på ordentligt plus grund men då håller det i åratal

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Cheesen
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
det är både hörn (90graders) som behövde fyllas igen samt också hål för skruv (som jag spacklat i omgångar)
Skivspackel tror jag det heter det du behöver...
Snickeri spackel är för snickerier... Det du beskriver är.inga snickerier.

Jag tycker Biltemas snickerispackel är bra. Men, som alltid är användningsområdet för snickerispackel väldigt begränsat.

Cheesen Cheesen skrev:
TS arbetar ju med en möbel? Det kanske är möbelspackel som behövs?

S Stefan1972 skrev:
Vad har det för magiska egenskaper som inte ett normalt snickerispackel skulle uppfylla?

krillek krillek skrev:
Vad har det för magiska egenskaper som inte ett normalt snickerispackel skulle uppfylla?
Inget, det var bara en motpol till det jag svarade på att det inte skulle vara ett snickerispackel utan ett skivspackel. Vad nu skivspackel betyder och varför skulle det höra hemma på en möbel?

• Gilla
krillek
  • Laddar…
Cheesen
S Stefan1972 skrev:
Jag uppfattar då ts som att det är skruvhål i vägg och ytterhörn innomhus som ska spacklas... Framförallt när vi är i avdelningen färg, måla och tapetsera... Ts säger ingenting om någon möbel.
Till väggar och framförallt ytterhörn har jag då fått lära mig att grovspackel och skivspackel är det man använder.

Till en trämöbel använder man helst schellack.

I inlägg nr 9 framgår det att det är en möbel.

• Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
maskeradeproggaren
S sjoelund skrev:
Du vet inte hur Biltema förvarat den
Sant!
S Stefan1972 skrev:
då är det mycket bättre att använda ett 2K spackel som plastic padding PP100 och fylla upp det grovt. Ett sådant spackel varken spricker eller sjunker nå speciellt och sen kan man bara ta själva finputsningen med nå finare. Eller det kan man göra med 2K spacklet också förvisso.
För sent denna gång pallar inte göra om men noterar inför nästa slipning. Tack!

krillek krillek skrev:
Har du grundmålat först?
Nej jag brukar spackla direkt på trä (mdf i detta fall). Skulle jag ha grundmålat innan menar du? Jag ska förresten spraymåla detta skåpet.
Cheesen Cheesen skrev:
Aldrig hört om skivspackel men det får jag kolla upp då. Att bygga en byrå är inget snickeri???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.