22 057 läst ·
32 svar
22k läst
32 svar
Snickerimaskiner för hobby bruk
Hmm, rörande större gjutjärnsmaskiner så har jag gjort av med så gott som alla, det är enbart Solbergasvarven som får stanna kvar. skälet är enkelt, det är ena monster att försöka flytta på samt att andrahandsvärdet är begränsat på en del där, folk har ofta inte trefas och truck så de kan hantera dessa maskiner.
Visst är en stor såg med kapacitet en tillgång, men främst då om man producerar. T ex så har vi en hyfsat stor SCM-justersåg på jobb med 2700 mm's slaglängd. Jag tycker dock ändå att min DW744'a är bättre för rena precisionsjobb medans SCM'en är bra på att just justera skivor, klyva, kanta etc.
Det som oftast begränsar på mindre sågar är bordsstorleken men med tillsatsbord är det lätt löst.
I verkstaden här hemma vill jag inte stressa och producera utan ha kul, då får saker ta lite längre tid medans på jobb är det kapacitet som gäller. Två helt olika saker och även två olika sågar.
Sen är jag inte helt förtjust i de europeiska sågarna med justerbordet invid klingan för allroundbruk och det gör sitt till med för finlir står jag helt fel med de europeiska sågarna. De är suveräna för kantning och för att justera men för allt annat föredrar jag den amerikanska modellen med bord på bägge sidorna.
Men det här är en smaksak..
/Kent
Visst är en stor såg med kapacitet en tillgång, men främst då om man producerar. T ex så har vi en hyfsat stor SCM-justersåg på jobb med 2700 mm's slaglängd. Jag tycker dock ändå att min DW744'a är bättre för rena precisionsjobb medans SCM'en är bra på att just justera skivor, klyva, kanta etc.
Det som oftast begränsar på mindre sågar är bordsstorleken men med tillsatsbord är det lätt löst.
I verkstaden här hemma vill jag inte stressa och producera utan ha kul, då får saker ta lite längre tid medans på jobb är det kapacitet som gäller. Två helt olika saker och även två olika sågar.
Sen är jag inte helt förtjust i de europeiska sågarna med justerbordet invid klingan för allroundbruk och det gör sitt till med för finlir står jag helt fel med de europeiska sågarna. De är suveräna för kantning och för att justera men för allt annat föredrar jag den amerikanska modellen med bord på bägge sidorna.
Men det här är en smaksak..
/Kent
Justerbordet är väl värt pengarna. Du kan använda det till att kapa, och då kapa med mycket god 90 graders anliggning och material långt större än på kapsågen. Perfekt för luckor, skåpbakstycken, lådbottnar, ... Du kan använda det till att gera, mest typiskt har jag det till att gera hörn på högkant i ramar, men det har hänt jag behövt det på ett par skivor. Jag använder det som stöd för fräsning med när jag fräser tappar eller annat med kanten istället för längden mot fräsanhållet. Med en bräda bakom för att hindra urslag och justerbordet för att hålla vinkeln mot fräsanslaget blir det väldigt lätt.bygga_bo skrev:
Två saker som tog lite tid att vänja mig vid tankemässigt:
1. Det finns en skruv under bordet som gör att det inte flyttar sig, så man kan använda vinkelanslaget i fast position trots justerbordet när man sågar (att hålla fjädermothållet med) utan att ta bort justerbordet
2. Det är lätt att ta bort justerbordet om man vill och behöver komma åt v-fästet bakom, så justerbordet blir en ytterligare möjlighet, inget som är i vägen.
--- Mats ---
Klicka här för att svara