Jag har ett ganska smalt garage med de invändiga dimensionerna 2,7x5,5m som jag ska bygga om till möbelsnickarverkstad (hobby). I dagsläget har jag en liten verkstad i källaren där jag i princip bara använder handverktyg och tillverkar mindre föremål. Med en större lokal som inte ligger direkt under barnens sovrum öppnar sig nya möjligheter att göra både oväsen och sågspån:D.

Nu vill jag bygga lite större möbler och känner att jag inte orkar klyva och dimensionera virket för hand. Behöver alltså investera i lite snickerimaskiner. Jag behöver ett sågbord, rikt- och planyvel, bandsåg, och en spånsug. Jag kan tänka mig att spendera ca 30kkr men jag blir inte klok på maskinmarknaden i Europa. De flesta märken man stöter på är för mig helt okända och av tekniska specifikationer framgår inte de skillnader jag är intresserad av (kvalitet, precision och enkelhet i handhavande). Hittar inte många meningsfulla recensioner, än mindre jämförelser på nätet, och det mesta finns inte i Sverige så man kan känna och klämma på maskinerna. Vilka tillverkare kan man lita på gör bra grejer?

Jag har relativt lite utrymme och ingen 3-fas (tyvärr) så mina möjligheter på blocket tycks vara begränsade. Där finns annars mycket gamla 3-fas grejor. Jag är van vid att ha det trångt, men när jag nu får ett större utrymme vill helst inte fylla hela utrymmet med jätte maskiner så det blir lika trångt igen. Lite golvyta att röra sig på skulle kännas bra… fast är man verktygsmissbrukare så är det väl oundvikligt att det blir fullt tillslut.

Vad ska jag köpa? Någon som har några förslag? Här är mina funderingar (obs priserna är grova avrundningar från engelska handlare och inkluderar inte frakt).

Rikt- & planhyvel:

Fristående rikthyvel (Axminster CT1502 och Jet 60A är de enda jag har hittat på den här sidan Atlanten) + en lunchbox planhyvel (DeWalt, Makita, eller linknande). Pris: 10-20000

Separata maskiner är lockande. Man slipper ställa om maskinerna och det är värt en del. Rikthyveln kan stå intill en vägg och behöver inte flyttas annat än i undantagsfall. Den är också smalare än en kombinationsmaskin (ssk när borden skall fällas upp för planhyvling). Lunchboxen är 30+ kg att flytta och kan förvaras på hjul under en bänk t.ex. En annan fördel är 330mm planhyvelbredd. Nackdelen är 150-200mm rikthyvelbredd, men behöver man mer?

Alternativet är kombinations rikt & planhyvlar i storleken 260mm. De finns i två typer:
- Enklare modeller (ca 80kg) med alu-bord kostar 7-15000 (t.ex. Metabo HC260C, DeWalt D27300 eller Record Power PT260X)[/FONT]
- riktiga med gjutjärnsbord (ca 150kg) kostar 10-20000 (Record Power PT107, Scheppach 2600Ci, Jet JPT260)

Enklare modeller tar lite mindre golvyta, är billigare och lättare att flytta. Jag utgår ifrån att alu-bord ger sämre precision/resultat, men hur mycket? Spelar det någon roll

Bandsåg:
Vill ha en såg med stabil vridstyv ram, gjutgjärnsbord, och 150-200mm såghöjd samt minst 300mm sågbredd. Bra och lättinställda styrlager/backar ovan och under bordet är viktigt, bra bladspänning likaså. Enkelt bladbyte är en bonus. Kan nog klara mig utan gjutjärnshjul även om det vore trevligt och kyvanhållet verkar bäst att köpa separat i alla fall (Kreg, Incra eller motsv).

Varför finns det så förtvivlat många olika märken som till utseende och tekniska data framstår som likvärdiga eller identiska? En hel del av dem görs väl på samma fabrik i Kina och får sedan olika färg och dekaler… Inte intresserad av dem. Men hur är det med t.ex. Scheppach, Record Power, Metabo/Elektra Beckum, Makita, DeWalt mfl som är mera kända märken. Är det samma kinamaskiner men med finare etiketter och lite högre pris?

Vad tror ni om t.ex. någon av följande märken:
Record Power (BS350S ca 7500kr, alt BS300E ca 6000kr)
Makita (LB1200F ca 6000kr)
Metabo (BAS317 ca 5000kr)
Axminster (AWHBS350N ca 5000kr, alt AP3501B3 ca 10000kr)

Bordssåg:
Har i princip redan bestämt mig för en Bosch GTS 10 (ca 6000kr) som jag ska bygga bord kring (inklusive fräsbord). Jag vet, DeWalten har ett på många sätt bättre anhåll, men det är svårt att använda DeWaltens klyvanhåll som en skena/räls för hemmagjorda jiggar. I det avseendet verkar Boschens klyvanhåll bättre. Boschen är dessutom ett par tusen billigare.

Spånsug:
Inte den roligaste maskinen men det måste ju fungera bra för annars går all tid åt till att städa. Precis som med bandsågar är det en djungel. Det finns hur mycket som helst, allt ser ungefär likadant ut och på papperet har alla liknande prestanda.
Stort luftflöde eller stort undertryck? Behöver man båda typerna, stort flöde för tex hyvelmaskiner och stort undertryck för fräs och sågar?

Hur billigt kan man komma undan utan att ångra sig i samma ögonblick man kör första plankan genom planhyveln? Jag tror jag vet svaret, men man vill ju helst inte lägga mer än nödvändigt på sånt som suger:S.

Det blev väldigt långt det här inlägget, men alla synpunkter mottages tacksamt!
/Woodchuck

Utan att kommentera din lista så tycker jag det finns en solklar förstaprioritet: dra fram 3-fas! Dels för att detta öppnar porten till en större begagnatmarknad, dels för att 3-fasmotorer är så otroligt mycket trevligare att arbeta med. De är tystare, går jämnare, kraftiga osv än 230V kolborstmotorer. Visst går det att köra induktionsmotorer på 1-fas också men det sker då med en större konding och endast med mindre motorer.

Redigerat:
Jag börjar med ett tråkigt svar:
1. Se till att få in trefas i utrymmet. Det behöver inte bli så förtvivlat dyrt, förutsatt att garaget inte är ett fristående hyrt garage. Om du väljer att gå den vägen så kommer du ha möjlighet att titta på helt andra maskiner som ger betydligt bättre "bang for the buck"

Edit: phl var snabbare!

Välkommen till forumet och grattis till den nya verkstan!

Vet inte om du har gjort det redan, men söka gärna i forumet, mycket står redan skrivet.

Ett par funderingar:

Kan du ordna 3-fas? Det kommer att innebär att du har möjlighet att köpa rejälare maskiner med bättre motorer - och ofta till ett minst lika bra pris på blocket. Ska du köpa nya maskiner blir det inte billigare med 3-fas, men inte nödvändigtvis dyrare heller.

Du verkar ha glömt ett fräsbord. Det bara måste du ha. En kraftig 1/2" eller 12mm fräs i ett hemmabyggt fräsbord kommer att duga utmärkt.

Jag tror inte att alubord kontra gjutjärnsbord är en så viktig fråga i detta sammanhang. Köper du det nytt och tar hand om det så kommer båda varianterna att fungera utmärkt.

Bordssåg - GTS10 är en bra maskin. Får dessutom utmärkt dammutsug med denna mod: http://www.swedishwoodworking.com/articles/improve-dust-collection-on-bosch-contractors-saw/ Dock förstår jag inte vad du menar med att anhållet till DW inte funkar för jiggar? Dessutom placeras jiggar för bordssågen oftast bäst i spåren i bordet.

Bredd på rikthyvel - du kommer generellt sett att klara dig mkt bra med 200mm bredd - för min del så har jag aldrig riktat något bredare än så.

Ang spånsug och dammutsug - lägg krut och tankemöda på detta från början, det är ej kul (eller hälsosamt) med damm. En bra lösning är att ha spånsugen i ett annat rum. Sök också på "cyklon" i forumet, ett bra komplement till din dammsugare.

glöm inte bort att göra plats för ett bra monteringsbord, annars blir det svårt.

EDIT: Jaha, långt efter PH och Mattiasp alltså...

Redigerat:
phl skrev:
Utan att kommentera din lista så tycker jag det finns en solklar förstaprioritet: dra fram 3-fas! Dels för att detta öppnar porten till en större begagnatmarknad, dels för att 3-fasmotorer är så otroligt mycket trevligare att arbeta med. De är tystare, går jämnare, kraftiga osv än 230V kolborstmotorer. Visst går det att köra induktionsmotorer på 1-fas också men det sker då med en större konding och endast med mindre motorer.
Håller med alla inlägg innan om att du behöver tre-fas. Men att du behöver tre fas är inte samma som att du måste dra in trefas. Jag släpar själv in och ut en synnerligen tjock, 10 meter lång förlängningskabel som är trefas.Men målet är att slippa det.

--- Mats ---

Redigerat:
Tackar för många bra synpunkter och tips. Alla verkar överens om att 3-fas är mycket bättre så det tar jag till mig. Det är ca 20m från elcentralen till garaget men det är väl installationen snarare än avståndet som kostar (givet att man gräver ner kabeln själv). Mats: vet du vad det skulle kosta för dig att dra in 3-fas?

Med 3-fas kommer ju saken i ett delvis annat läge, och nya frågor poppar upp. Gamla proffs- och skolmaskiner är ju förstås bättre än nya hobby dito, även om många är för stora. Hur är det med äldre hobbymaskiner? Billigare är de ju förstås, men hur är det med kvalitet, prestanda och reservdelar? Hur är t.ex. Emco, Lini, Elektra Beckum och andra som ofta dyker upp på blocket.

Givet att man har 3-fas och ska köpa nytt, vilka tillverkare gör bra grejer i en rimlig prisklass?

Fräsbord måste man naturligtvis ha. Det hade jag tänkt bygga i samma bord som jag tänkte sätta sågen. Fräs (1/4” och 8mm) har jag, men skulle vilja ha en ½” till fräsbordet, gärna med lyft etc så man kan byta stål och göra inställningar från ovansidan.

Det där med jiggar på anhållet på Boschen vs DeWalt läste jag i Fine Woodworking http://www.finewoodworking.com/ToolGuide/ToolGuidePDF.aspx?id=33074 och det lät klokt då, men nu kan jag inte komma på någon jigg som inte också går att köra i spåren på bordet… Möjligen är det enklare att göra ett som sitter över anhållet om man behöver flytta ämnet i sidled. Anledningen att Boschens anhåll skulle funka bättre som styrskena till en jigg är att den är slät på båda sidor,

Verkar inte vara så vanligt med rikthyvlar, men jag såg just en 8” modell på blocket som såg fin ut (med amerikanskt kutterskydd och låånga gjutjärnsbord).

Bra monteringsbord är ett måste, hade tänkt mig att kombinera sågens ”outfeedtable” skulle vara stort nog för montering. Sen har jag planer på att bygga mig en ny hyvelbänk med större bordsyta (har en gammal skolbänk som upphöjd och fastbultad iofs är ok men egentligen är den för liten, låg och lätt

Spån och damm är ett elände redan med en handöverfräs när man har otillräckliga doningar (jag har en usel liten Kärcher grovdammsugare, det är mycket bättre drag på den vanliga hushållsdammsugaren). Jag tänker stor 3-fas, begagnad, i en liten utbyggnad bakom garaget… Får se om man kan få med regeringen på det.

/Woodchuck

Etrt litet sidospår. Om man har barn och ändå ska dra in trefas, koppla in en brytare där man bryter alla uttag utom kanske ett enfas för laddning etc. Kostar inte så många kronor och ökar säkerheten samt tryggheten. Koppla sedan in en gammal radio som slås på när strömmen kommer. Då glömmer man aldrig att slå av den.

Jag har precis gjort det i min andra verkstad just för att kunna husera trefasmaskiner.

Ja trefas är nästan ett måste.
Och som vanligt om jag skulle rekommendera en såg så måste det bli en med justerbord typ ejca luna robland osv flera av dom har även fräs.

Record power verkar vara ett bra märke då dom vid flera tester får väldigt bra omdöme dom har för övrigt en liten bordssåg med justerbord.

Mvh Pär H

UlfY skrev:
Etrt litet sidospår. Om man har barn och ändå ska dra in trefas, koppla in en brytare där man bryter alla uttag utom kanske ett enfas för laddning etc. Kostar inte så många kronor och ökar säkerheten samt tryggheten. Koppla sedan in en gammal radio som slås på när strömmen kommer. Då glömmer man aldrig att slå av den.

Jag har precis gjort det i min andra verkstad just för att kunna husera trefasmaskiner.

Det låter klokt, tror man får sova bättre då/ Woodchuck

Gamla Inca maskimer är oftast riktigt bra, lite typ gamla jonseredmaskiner men i litet format och i aluminium.
Ett annat märke som jag gillar är Kity, deras gamla bordskombi säljs ofta för bra priser på blocket och jag har själv funderat på en sådan just för att jag med har ont om plats.
Sen är ju maskinen jäkligt söt *S*

Rörande DW så vad exakt skulle problemet vara med att använda anhållet eller spåren som styrning för egna jiggar? Enligt min åsikt finns det ingen såg idag som kan matcha DW744. Kan du t ex sätta klyvanhållet på vänster sida om klingan? Ovanlig men vettigt när man vill göra vissa moment.
Klingan går ju bara att tippa åt ett håll så ibland är det med fel sida ett måste om man skär tappar.
Detta reder inte Boschen vad jag vet och inte heller sågen för 100' på jobb, en SCM formatsåg. Eller ja klart jag kan bygga jiggar för den men mycket mycket enklare med DW744. Enda nackdelen är att den väsnas.

sen kan du göra samma saker med en Inca Major, dvs en gammal bordscirkelsåg som är grymt bra, nackdelen är att du tippar bordet och man bör vara van för att hantera det. Men bra är den.

Rörande bandsågar så är DW och scheppachs vad de heter samma såg, kan leta upp modellbeteckningar om inte någon annan kan hjälpa till. suverän såg men kruxet är att man måste ha ett bord ovan för att originalbordet är ihopskruvat på mitten i klyvlinjen. Kommentarer överflödiga.
Däremot så är plastkåpan bra för man sparar blad där.

/Kent

Tack för tips Kent! Det där med Boschens vs DWns anhåll var som sagt något jag läste i Fine Woodworking som jag tyckte lät klokt då. Nu är jag inte så säker längre, de flesta jiggar kör man ju ändå i spåren, men poängen i FW artikeln (en test av bordsågar) var att eftersom Boschens anhåll var slätt på båda sidor kan man konstruera jiggar som åker på anhållet. Inget mer än så. Och, om man genom att köpa en DW istället både kan bespara sig en massa kontrollmätningar av att anhållet verkligen är parallellt med klingan och göra finsjusteringar utan att oroa sig för att anhållet kommer aldrig så lite snett så är det onekligen en stor vinst... Kanske får tänka om angående bordsågen... är inte gift med Bosch på något sätt.

/woodchuck

Jag har ägt både Incas Major och dess lillebror vad den nu kan tänkas heta. Det är otroligt fina sågar med bra precision. Som snickarboden skriver så går det inte att vinkla klingan, man vinklar i stället bordet. Gjorde det aldrig på mina sågar då jag tyckte det verkade väldigt läskigt. Den största nackdelen med båda sågarna är att det inte går att ställa sågdjupet ända ner till 0 utan att man byter till en mindre klinga! SUVA-skyddet på Majoren är dock riktigt trevligt. Det är SÅ drygt med skydd som sitter på klyvkniven.

PH, har du någon uppfattning om vilken maximal såghöjd man får om man använder en klinga som går ner till nära noll? Personligen spårar jag oftare än jag använder full såghöjd på min bordssåg. Jag skulle nog klara mig ganska bra på 50 mm såghöjd, om jag kunde byta klinga vid de tillfällen jag behöver mer. Vinklade snitt gör jag främst vid byggjobb.

Jag vet inte om det tagits upp ännu, men en stor fördel med begagnade trefasmaskiner av kända kvalitetsmärken, är att du kan köpa dem och använda under en tid, och sedan när/om du vill uppgradera kan du sälja den för i stort sett samma pengar.

Jag vill minnas att man kom ner till noll med en 8" i Majoren (10" normalt) men det kan ha varit att jag körde med ännu mindre klingor.

Mattias kommentar om uppgraderingar är mycket relevant. Jag har hoppat från Lill-Incan till Majoren till Bosch GTS10 till liten italiensk justersåg i gjutjärn. Betalade 500 för Lill-Incan och sedan har varje maskin gått med så pass mycket plus att jag kunnat byta.

Tack för all a bra synpunkter. Har varit och pillat lite på Bosch GTS10:an och WD744 igen. Tror att snickarboden övertygat mig om att DW anhållet är värt några tusen extra. Ni andra har övertygat mig om 3-fas och att börja leta på begagnatmarknaden.

Är det någon som har en uppfattning om vad som är ett rimligt pris för en Emco Rex rikt- och planhyvel i bra skick?

Proofy bandsågar? Läste någonstans här att de var ganska ok om man inte har för höga krav... Vad menas med det? Vill gärna att bandsågen ska ha bra inställningar av blad och bladspänning mm så att det går att få ett rakt och fint snitt, men sågen behöver inte klara av att klyva 200mm ek (100-150mm räcker:)). Kan man åstadkomma "book match" eller ok fanér med en Proofy eller bör man leta efter något seriösare?

/woodchuck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.