Kolla in denna
http://www.blocket.se/vasterbotten/Juster_klyvsag_och_Emco_kombimaskin_32035509.htm?ca=15&w=3
Verkar vara en rejäl maskin för lite pengar.
Med dina mått på verkstad så borde denna få plats.
I min mening är Justersågen den viktigkaste verktyget (med Plan/Rikt på stark andra plats)
Lägg krutet på en bra såg, dom där bordsågarna som diskuteras här har jag visserligen inte använd men jag betvivlar dom orka klyva en 55mm ek planka utan att svettas en hel del.

När det gäller rikt och plan finns det nog många att välja på, kanske en beg. Mortens. Små och rejäla vad jag kan tyda.

Gennerelt skulle jag rekomender äldre gjutjärns maskiner framför nya billiga hobby, dessutom är utbuted så stort nu att dom säljs för varkpriser.

platsen är ju förstås en begränsning men med lite plannering och kasnke en eller annan maskin på hjul borde det gå att få till.

Sist men inte minst, se inte maskinerna som en kostnad, se dom som en investering, dels i en roligt fritid men också som Matiasp säger, du får tillbaka större delen av pengarna när du säljer.

Lycka till och återkom med resultatet
 
Redigerat:
Thomas_snickare skrev:
Kolla in denna
[länk]
Verkar vara en rejäl maskin för lite pengar.
Med dina mått på verkstad så borde denna få plats.
I min mening är Justersågen den viktigkaste verktyget (med Plan/Rikt på stark andra plats)
Lägg krutet på en bra såg, dom där bordsågarna som diskuteras här har jag visserligen inte använd men jag betvivlar dom orka klyva en 55mm ek planka utan att svettas en hel del.

När det gäller rikt och plan finns det nog många att välja på, kanske en beg. Mortens. Små och rejäla vad jag kan tyda.

Gennerelt skulle jag rekomender äldre gjutjärns maskiner framför nya billiga hobby, dessutom är utbuted så stort nu att dom säljs för varkpriser.

platsen är ju förstås en begränsning men med lite plannering och kasnke en eller annan maskin på hjul borde det gå att få till.

Sist men inte minst, se inte maskinerna som en kostnad, se dom som en investering, dels i en roligt fritid men också som Matiasp säger, du får tillbaka större delen av pengarna när du säljer.

Lycka till och återkom med resultatet
Jag håller delvis med dig. Gjutjärnsmaskiner gillar jag också. Och de små bordssågarna som diskuterats här (GTS10, DW744) gillar absolut inte 55mm ek (men det går med rätt klinga). Å andra sidan är det nog inte rimligt att dimensionera en liten verkstad för att man lätt ska kunna klyva 55mm ek.

Däremot håller jag inte med dig om sågen i annonsen. Den ser fin ut och är säkert väldigt mycket såg för pengarna - men med 2,7m bredd på utrymmet är den alldeles för stor. En lite bordssåg samt arbetsbord+sänksåg är ett mycket bättre och utrymmeseffektivare val enligt min mening.
 
Både Thomas och Daniel har en poäng. Stora gjutjärnsmaskiner är att föredra men dessa är utrymmeskrävande. För många av oss är det ett problem. Jag skulle exempelvis kunna få plats med en sådan fin såg centralt i mitt snickeri men det omöjliggör all annan aktivitet i utrymmet. Min rekommendation är att man ska vara försiktig med att köpa för stora maskiner. En hyvel är inga problem att rulla undan och det stör inte om uppstartstiden är 5 minuter för att få rätt på allt. Sågen måste bara fungera alltid. Därför är jag ingen förespråkare av att kombinera arbetsbord med utmatningsbord till sågen.

Köper man mindre maskiner kommer man i stället få lite mer plats (till fler maskiner?) men måste anpassa sitt arbetssätt. Det i sin tur gör att saker tar längre tid. Jag hanterade exempelvis 2" almplank i längder runt 2 meter härom månaden. Genom att kombinera sticksåg, sänksåg, bordscirkelsåg, bandsåg och kap- och geringssåg gick detta utmärkt. Kan inte rekommendera att klyva 2" hårdträ på en enfas cirkelsåg dagarna i ända, men det fungerar bra om man gör det lite då och då. I mitt fall använde jag Hammers 10" 12T-klinga. Den är aggresiv och gör att sågen inte behöver jobba ihjäl sig.
 
woodchuck skrev:
Tack för tips Kent! Det där med Boschens vs DWns anhåll var som sagt något jag läste i Fine Woodworking som jag tyckte lät klokt då. Nu är jag inte så säker längre, de flesta jiggar kör man ju ändå i spåren, men poängen i FW artikeln (en test av bordsågar) var att eftersom Boschens anhåll var slätt på båda sidor kan man konstruera jiggar som åker på anhållet.
/woodchuck
Skulle gissa att dom tänker på olika former hjälpanhåll som man sätter på det befintliga anhållet med sugpassning. Ex, extra högt för att köra skivor på höjden, eller när man vill köra med ett dado-set ända ut i kantent det vill säga en del av klingan är inne i anhållet. Har även för mig att jag har sett tenon-jiggar som glider på klyvanhållet.

a_wood_words3.jpg
 
nja, med all respekt för dessa herrar och deras kunskap/erfarenhet, jag skulle nog ändå vilja påstå att det måste vara bättre med en cetralt placerad såg av kraftigare modell. Den sågen som jag länkar till torde ine mäta mer en ca 2 m o bredd (ev. med en modifierad kaplinjal) det ger dig 70cm på ena sidan om sågen vilket räker för att ta sig fram och atter. Centralt placerad i längsled kan du då klyva upp till ca 2,5m (längre än så är ju knappas aktuellt)
Möbelsnicker handlar ju om att berabeta massiv trä (till stora delar) då behövs en såg som orkar med, annars blir du tvingad att arbeta med furu jämt och det blir nog tråkigt i längden.

nåja som mattiasp brukar skriva ..men jag kan ha fel
 
Thomas_snickare skrev:
nja, med all respekt för dessa herrar och deras kunskap/erfarenhet, jag skulle nog ändå vilja påstå att det måste vara bättre med en cetralt placerad såg av kraftigare modell. Den sågen som jag länkar till torde ine mäta mer en ca 2 m o bredd (ev. med en modifierad kaplinjal) det ger dig 70cm på ena sidan om sågen vilket räker för att ta sig fram och atter. Centralt placerad i längsled kan du då klyva upp till ca 2,5m (längre än så är ju knappas aktuellt)
Möbelsnicker handlar ju om att berabeta massiv trä (till stora delar) då behövs en såg som orkar med, annars blir du tvingad att arbeta med furu jämt och det blir nog tråkigt i längden.

nåja som mattiasp brukar skriva ..men jag kan ha fel
Små bordssågar hindrar naturligtvis inte att du arbetar i annat än furu. Allt man sågar är ju inte 55mm direkt. Hade platsen funnit så hade gjutjärnssågen gjort det mesta bättre än dw744. Sågen i annonsen är större än den ser ut skulle jag tro. Betänk att det är en 350mm klinga (vilken dessutom är mycket dyrare än 250mm klingor som finns i dw744/gts10) så är det nog rimligt att anta att sågen är bredare än 2m. På grund av att det är trångt kommer man inte heller att kunna kapa en vanlig skiva i vilken storlek man vill - den kommer helt enkelt att ta i väggarna. På så sätt försvinner vissa av fördelarna med en stor såg.

I detta utrymme menar jag att en gts10+sänksåg med skena är ett mycket bättre alternativ. Med den kombon kan du klyva ännu längre än 2,5m (om det nu skulle behövas).

Ska du klyva 2,5 m med justersågen så krävs det dels ett utmatningsbord bakom (sliden är alldeles för kort) dels, som du skriver, en central placering av sågen. Med justersågen centralt placerad (+utmatningsbord bakom, vilket iofs kan dubbla som arbetsbord - kommer dock att bli väldigt lågt) så kommer det dels att bli otroligt trångt för andra maskiner, dels kommer man att svära varje gång man ska tråckla sig förbi sågen med saker i händerna.
 
hmmm såg inte att det var en 350 klinga, det är ju en rejäl best. Men det i åtanke kan du ha rätt. Men då skulle jag titta på likvärdiga modeller fast mindre
Min förra såg var en Griggio SC 30, om man tog bort den onödigt långa linjalen och det onödigt breda klyvbordet skulle den nog inte mäta mer an ca 1,7 i bredd detta hade varit en optimal såg för en lite verkstad. Den hade en max såghöjd på 85 mm och en 3hk motor som Precis klarade 55mm ek (den lät och hostade lite men kom igenom)

men visst 2,7 x 5,5 är inte stort och det gäller det att vara smart, men jag hävdar bestämt att utan en bra såg kommer möblesnikeri intresset snart att svalna, men måste helt enkelt ha en bra såg. Nu har jag som jag sa inte använt en Bosch Bordsåg men jag har använd kopior på detta koncept, det var ingen roligt erfarenhet, den skramlade och lät som f..n, anhållet var knappt inställbart (torde ifs. inte vara ett problem med en Bosch)

Har själv gått den vägen, köpte för små/otillräkliga maskiner och har sedan bytt upp mig, det kostar också pengar för det är inte alltid man får tillbaka dom (beroende på vad man köpte).
 
Alla har ju sina metoder som de gillar bäst. Genom att köpa begagnade bra maskiner kan du testa dig fram. Jag har ungefär samma yta. Man kan se hur det ser ut i inlägg #80 i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/101720-bilder-pa-din-snickarbo-4.html

Ett av de senaste tillskotten är bandsågen, vilken har ett litet fotavtryck, jättestark motor på 3kW och är försedd med hårdmetalltandade blad. När jag dimensionerar virke använder jag helst bandsågen. Den stoppar inte får något man matar den med, man får ut mer av virket och man kan klyva 12-tums plank på höjden om man skulle vilja. Bordssågen används därmed inte alls för tyngre klyvningar. Att peta in en gigantisk justersåg i mitt utrymme vore rena idiotin. För mig. Det kan vara annorlunda för andra.
 
Daniel_N skrev:
Små bordssågar hindrar naturligtvis inte att du arbetar i annat än furu. Allt man sågar är ju inte 55mm direkt. Hade platsen funnit så hade gjutjärnssågen gjort det mesta bättre än dw744. Sågen i annonsen är större än den ser ut skulle jag tro. Betänk att det är en 350mm klinga (vilken dessutom är mycket dyrare än 250mm klingor som finns i dw744/gts10) så är det nog rimligt att anta att sågen är bredare än 2m. På grund av att det är trångt kommer man inte heller att kunna kapa en vanlig skiva i vilken storlek man vill - den kommer helt enkelt att ta i väggarna. På så sätt försvinner vissa av fördelarna med en stor såg.

I detta utrymme menar jag att en gts10+sänksåg med skena är ett mycket bättre alternativ. Med den kombon kan du klyva ännu längre än 2,5m (om det nu skulle behövas).

Ska du klyva 2,5 m med justersågen så krävs det dels ett utmatningsbord bakom (sliden är alldeles för kort) dels, som du skriver, en central placering av sågen. Med justersågen centralt placerad (+utmatningsbord bakom, vilket iofs kan dubbla som arbetsbord - kommer dock att bli väldigt lågt) så kommer det dels att bli otroligt trångt för andra maskiner, dels kommer man att svära varje gång man ska tråckla sig förbi sågen med saker i händerna.
Vet att snickarboden gillar Dewalten 744, och det innebär att den är bra. Men trots det vill jag passa på att nämna Festool. Om problemet är utrymme, så är svaret flyttbarhet och modultänk. Precis som många andra är jag hänvisad till ett garage. I mitt fall skall det dessutom under vintern rymma ett par blomkrukor och en cykel.

Det jag har är Festool CMS, med två breddningsbord. I bordet sitter en TS75 istället för en TS55 och det var ett bra val. I fräsbordet sitter en OF1400 istället för en 2020 och det har jag heller inte ångrat ännu. En förfärlig massa pengar, men det innebär att bordssåg och fräsbord ryms på samma yta, och med två breddningsbord och Festools skensystem ser jag inget problem med att hantera de saker som jag behöver.

Som mattiasp påpekar, små flyttbara lösningar gör att man kan hantera både långa och breda saker, och ändå få plats till annat när det är det som behövs. Och jag kan faktiskt ta bordssågen med mig när det behövs. En stor best (Hammer K3 Winner) hade varit en dröm, men jag hade kunna göra mindre istället för mer, på grund av utrymmesbrist.

--- Mats ---
 
Hmm... mina egna erfarenheter av bordssågar är begränsad. Jag har klyvt allt hårdträ över 30mm för hand med en "frame saw", tunnare dimenioner med en fogsvans (kyvtandad). Det tar mycket tid och eftersom jag inte är någon mästare kräver det även en del efterarbete med handhyvlar. Men det är ganska tillfredställande i måttliga mängder (och ibland är det j-ligt frustrerande). För längre stycken i mindre dimensioner har jag använt en TS55:a.

Jag hade tänkt, men det kanske är fel, att med en DW eller Bosch kan man klyva åtminstone 2-tum och att det skulle räcka för tillverkning av möbeldelar i de allra flesta fall (baserar som vanligt mina antaganden om snickerimaskiner på saker jag läst, snarare än vet av egen erfarenhet). För att dimensionera grövre vike hade jag tänkt att en bandsåg skulle funka. Delarna kan sedan fixas medelst hyvel eller i mindre dimensioner på bordssågen. Är det fel tänkt? Borde jag istället försöka hitta en 3-fas gjutjärnsmodell som får plats? DW'ns litenhet är ett stort plus när jag funderar över hur jag ska få plats, men en bra så är ju hjärtat i en snickarverkstad - har jag läst. Mitt hjärta klappar för en riktigt bra vältrimmad handhyvel med ett tjockt vasst stål så jag vill ha plats för en ny hyvelbänk också. Samtidigt har jag klyvt tillräckligt mycket för hand för att inse hur fantastiskt skönt och praktiskt det vore med en riktigt bra vältrimmad bordssåg med ett vass klinga och ett exakt anhåll.

Den såg Thomas länkade till är för stor, frågan är om DW:n är för liten. Med en bra bandsåg tror jag att jag kan vara nöjd med en kaphöjd på 50-55mm i hårda träslag. Klarar DW:n det (med en bra klinga) utan att storkna?

Festool CS70... Utrymmesmässigt är det förstås lysande. Har funderat på mft3 som utmatningsbord för sågen. Har varit och kollat på en CS70 också men jag tyckte inte den kändes så robust men Festool brukar ju vara bra (älskar min TS55:a) så det är den säkert. Men den kändes liksom inte helt solid, och priset är ju ganska saftigt så det blir svår med min budget. Har inte kollat på CMS:en, men det kan ju vara värt en titt. Apropå OF1400, såg någon som köpte en sådan, nästan ny i systainer med tillbehör, på tradera i höstas. För 200kr. Jag grät en hel dag när jag tänkte på att det kunde ha varit jag om jag bjudit istället för att placera den i bevakningslistan och sedan inte kolla min mail. Fast den som grät mest var nog säljaren. Stackars sate hade placerat den i fel kategori (mätinstrument om jag minns rätt), med utropet 1 kr. 2 budgivare. Hur tänkte den budgivare som inte fick den? Att det var för dyrt?


/woodchuck
 
CS70 är en riktigt fin maskin, med en stark och rejäl motor (ett klart steg upp från dw744/bosch GTS). Dock sålda jag min cs70 till förmån för min elu744. Delvis för att jag var mer "inarbetad" med 744:an, men mest för att jag verkligen inte gillar att cs70 inte har ordentliga spår i bordet.

Angående kapacitet. Både cs70 och 744/GTS klarar 55mm ek. Ingen av sågarna är optimala för det. cs70 gör det bättre än de andra två.
 
Daniel_N skrev:
CS70 är en riktigt fin maskin, med en stark och rejäl motor (ett klart steg upp från dw744/bosch GTS). Dock sålda jag min cs70 till förmån för min elu744. Delvis för att jag var mer "inarbetad" med 744:an, men mest för att jag verkligen inte gillar att cs70 inte har ordentliga spår i bordet.

Angående kapacitet. Både cs70 och 744/GTS klarar 55mm ek. Ingen av sågarna är optimala för det. cs70 gör det bättre än de andra två.
Detta med ordentliga spår i bordet är en viktig punkt. Jag har länge, och kommer säkert att fortsätta, retat mig på att Festool inte följer standards. Men efter att ha muttrande accepterat att det är som det är och valt att följa Festoolvägen (jag har justerbordet till CMSen plus längdanslaget plus två vinkelanslag) så fungerar det utmärkt trots bristen på T-spår. Valde mellan CS70 och CMSen med TS75, och det blev TS75 för att lösningen kändes både robustare och mer mångsidig än CS70, framförallt glappfri (provade men valde bort Dewalten för att CMSen kunde byggas ut). Efter att slipat och schimsat vinkelanslagen, samt höjden på justerbordet så kommer just nu allting ut med väldigt god precision, dock är det ingen tvekan om att ha man platsen för en rejäl manick blir det ännu bättre, och kostar inte mer i alla fal inte mycket mer, men det utrymmet har jag inte.

--- Mats ---
 
Man hör ofta från folk som känt på CS70 i någon butik, att den inte är solid eller välbyggd. Jag tycker att det är märkligt. De infällbara benen sviktar en aning, men själva sågen är mycket välbyggd och solid.
Alla de nackdelar som nämnts, förutom att man inte följer amerikansk standard, går att bygga bort med tillägg som justerbord, klyvanslag, bordsbreddare och en massa annat lull-lull. Men prylarna är dyra. Med tanke på TS budget, så räcker inte den till mycket mer än en fullsmetad CS70.

Jag har för övrigt uppgraderat min med det lilla justerbordet sedan ca ett halvt dygn. Det verkar mycket lovande!
 
Mats Bengtsson skrev:
...Efter att slipat och schimsat vinkelanslagen, samt höjden på justerbordet så kommer just nu allting ut med väldigt god precision...
Nu blir jag nyfiken - vad har du slipat och shimsat, och varför? Höjden på justerbordet förstår jag, min undran rör WA.
 
bygga_bo skrev:
Nu blir jag nyfiken - vad har du slipat och shimsat, och varför? Höjden på justerbordet förstår jag, min undran rör WA.
Efterhand som jag hållit på har jag blivit tvungen att gå från tanken att Festool kommer inställda och fungerande väl nog. De första maskinerna jag köpte kom bra nog inställda, men senare köp är inte väljusterade.

Det som drabbade mig var att när jag körde med vinkelanslaget på justerbordet och gerade, så fick jag glapp i hörnen (inte mycket). Det i sin tur berodde på att det ena vinkelanslagets anliggning inte var 90% i vertikalled (så med anslaget ställt 90 grader mot sågen har det ingen betydelse, den är fortfarade 90 rader mot sågen, men vriden tills den är 45 grader innebär det en svag lutning bort från sågen på grund av att den vertikala lutningen var aningen över 90 grader.

Det gick inte att justera med justerbordets höjdinställning, för den måste följa bordet i exakt plan (inte som den kommer från fabrik aningen högre). Det sista för att bitar som är kortare än till justerbordet från sågklingan skall få samma vinkel som bitar som är så långa att de ligger med ena delen på sågbordet och andra delen på justerbordet.

Så jag tog loss den tjocka aluminiumstaven från fästet, slipade den slät vilket inte riktigt räckte, och la sedan till en liten shims under den ena fästsidan. När jag får tid över skall jag göra samma på längdanslaget.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.