Finns det om man ska följa regelverket något sätt att rädda detta utan att riva HELA tätskiktet och börja om, ink golv? Vad jag kan se sitter plattorna långt ner i ett duchutrymme och då är det ju inte läge att ta till några listiga genvägar....

Tyvärr är det så att ni inte ser hela badrummet, bara väggen där det är värst, o inte ens hela den ser ni. Det är plattor överallt på ska väggar som ät precis så som ni ser oregelbundet placerade och med färgskillnad. Kanske 20% av kaklet är åt det gråare hållet...

vore intressant o veta om någon varit i samma sits? Någon hantverkare som vet vad man kan kräva? Hoppas innerligt att besiktningsmannen iaf kan komma med en åsikt, även om det inte blir ett officiellt sådant, så vi inkl. Hantverkaren vet vad vi bör göra...

Min magkänsla är att det bör göras om, allt. Men vem står för det???

För det första, spara alla gamla kartonger! Kolla så det verkligen är samma nr på alla koder på alla kartonger!

Är det samma nr på alla kartonger så kontakta leverantören av plattorna, skit i att gå genom hantverkaren han är nog tillräckligt orolig redan.

Tyvär så står det på kartongerna att man ska kolla så att det är samma färger och storlekar och att reklamation inte godtas efter uppsättning.

Skulle kunna tänka mig att du kan få nya plattor av tillverkaren, så du får ge dig på hantverkaren om du ska ha nytt tätskikt.

Jo det hade vi ju självklart gjort om vi haft materialansvaret, men hantverkaren har själv det med 10% påslag, så åter igen hans ansvar att göra detta. Frågan är lixom bara, kan man kräva att det görs om på deras bekostnad så det bara är kosmetika?

jo det är såklart hans ansvar, men ibland så får man ta tag i saker själv...
Nej jag tror inte att det går att få det omgjort på hantverkarens bekostnad, möjligen ett prisavdrag

Kan du inte leva med det så är det tillverkaren / återförsäljaren du ska gå (om du känner att du får dålig respons av hantverkaren)

• Arg
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Det är ju i högsta grad rimligt att utgångspunkten för denna diskussion är att arbetet görs om i sin helhet med nytt material och arbete på hantverkarens bekostnad. Om det dessutom är så att du inte kan tänka dig att leva med detta får du ju driva denna linje väldigt tydligt från början. Mitt tips: Ju mindre du pratar desto bättre går det. "Resultatet är oacceptabelt och arbetet ska göras om". Punkt.

Att du ska hålla inne alla pengar tills problemet är löst antar jag är självklart....

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
skit i att gå genom hantverkaren han är nog tillräckligt orolig redan.
Nino, det är väl ungefär här som det kunde vara lämpligt att informera om att du av en händelse råkar vara just en dito hantverkare, tycker du inte...?

Att sedan rekommendera någon på ett konsumentforum att inte gå den rätta vägen för hantverkarens skull... ja, det rycker jag är riktigt illa.

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
nino skrev:
Kan du inte leva med det så är det tillverkaren / återförsäljaren du ska gå (om du känner att du får dålig respons av hantverkaren)
Hanterkaren ÄR återförsäljaren!

T
Det är en gåta varför "snickarn" fortsatte att sätta upp plattor med den tydliga skillnaden i bränning?

Jag menar verkligen inte att medvetet lägga över allt på hantverkaren, men i detta fall är det svårt för oss att vara behjälpliga då ansvaret för materialinköp legat på hantverkaren. Då vi renoverar ett helt hus så har vi inte heller fingrarna med i spelet där varje dag, och VI kunde mao inte stoppa detta innan det var för sent - och VI kunde mao inte ha koll på att de kartonger som användes, när de nu öppnade dem, stämde överens.

Sen förstår inte jag heller som sagt varför de inte såg detta under arbetets gång...

Oavsett så kan ju endast återförsäljaren av kaklet i detta fall stå för materialkostnaden, själva arbetskostnaden är ju hantverkarens. Inte sant?!

Paul-Staffanstorp skrev:
Var det hantverkaren som var på Bauhaus och valde ut kaklet till er eller var det ni själva ? :rolleyes:
Är det ens köpt på Bauhaus?

Paul-Staffanstorp
Nyfniken skrev:
Är det ens köpt på Bauhaus?
Är inte sämre än jag kan be om ursäkt att jag blandat ihop det med vad Mathias skrev och det var tydligen i hans inlägg Bauhaus var på tapeten...
Men frågan kvarstår om kunden själv varit i butiken och valt ut plattorna för i så fall borde det vara minst lika enkelt för kunden att kunna kolla med butiken hur man ska gå vidare för att komma till en vettig lösning.
Man kanske kan hjälpas åt när sådant här händer ;)

Men hur resonerar ni hantverkare egentligen? Menar ni verkligen att ni inte har ansvar för materialet som ni införskaffar och tar extra betalt för? Inte ska väl jag behöva vända mig till Arla eller bonden i det fall att min köpta mjölk på Ica är sur (och det inte beror på mitt handhavande).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hantverkaren som satte upp plattorna borde ha hela ansvaret.
Ser han så dåligt eller struntar i att resultatet inte är som kunden vill ha det, så får han göra om det.
Ungefär som om jag vill ha ett rum målat i gult och hantverkaren fixar färgen och det råkar bli orange i burken, men han målar ändå.

peternicklas
Det är helt klart den man köper varan från som äger ansvaret, hantverkaren i detta fall. Ett exempel. Man ber en VVS firma installera en toalettstol. Denna är inköpt av VVS firman på t.ex. Ahlsell. Tror du verkligen att du som privatperson ens kommer in på Ahlsell för att göra en reklamation?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.