36 028 läst ·
95 svar
36k läst
95 svar
Snickare som förstört andras bygge
Ett litet sidospår...
Dom har isolerat ett tak i ett förråd? Med stålbalk???
Menar du plåtprofiler?
För dom får man väl inte kapa med vinkelslip p.g.a att galvningen blir förstörd?
Eller har jag helt fel för mig nu.
Dom har isolerat ett tak i ett förråd? Med stålbalk???
Menar du plåtprofiler?
För dom får man väl inte kapa med vinkelslip p.g.a att galvningen blir förstörd?
Eller har jag helt fel för mig nu.
Varför tapetserar man två dagar innan man ska slipa golvet? Det verkar vara ett planeringsfel.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Det låter ju jävligt lustigt, klor är basiskt och oxalsyra är surt.pacman42 skrev:
För det första så tvättar jag altanen med såpa först, detta för att få bort all smuts. Sedan bleker jag med klor, blandningen beror på hur smutsigt det är. Börja med svag lösning, 1dl/10l vatten. Om inte detta räcker, öka på litegrann. Skura in det i altanen med en skurborste eller tvättborste (för att rengöra väggar utomhus med). Använd skaft! Doppa i hinken! Blir det för starkt så flisar trät, så var försiktig. Det är viktigt att spola av trallen efteråt.
Eventuella kraftigt missfärgade fläckar behandlas före behandling av hela altanen.
Som skrevs av andra i tråden så fungerar även oxalsyra, det är ju bättre för miljön. I övrigt gör ungefär likadant. Jag har för mig att oxalsyran skall vara i lite starkare koncentration (googla på det).
Varför skulle det vara ett planeringsfel? Vi ville ha alla kladdiga jobb utförda innan golvet slipades, så eventuella spill skulle försvinna. Slipfirman var informerad om att väggar och tak var helt nygjorda.D Daniel 109 skrev:
Det suger ju..
Tyvärr ingen juridisk möjlighet där. Firman som orsakat skadorna har rätt att åtgärda ev fel/skador. Du kan alltid fråga om de är ok med din lösning, men har svårt att tänka mig att de går med på det då det kostar dem mer än om de gör det själva.
Antingen får firman åtgärda skadorna, alternativt att ni kommer överens om en kompensation för skadorna.
Tyvärr ingen juridisk möjlighet där. Firman som orsakat skadorna har rätt att åtgärda ev fel/skador. Du kan alltid fråga om de är ok med din lösning, men har svårt att tänka mig att de går med på det då det kostar dem mer än om de gör det själva.
Antingen får firman åtgärda skadorna, alternativt att ni kommer överens om en kompensation för skadorna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Nej så är det inte. Det är ett rent skadeståndsärende om man förstör/skadar annan egendom när man gör ett jobb. Rätt att åtgärda fel gäller bara det jobb man är anlitad för att göra, vilket redan är utförligt beskrivet i tråden.emmschen skrev:
Tyvärr att vända sig till ARN ger ingenting mer än lite papper att titta på de har ingen jurisdiktion utan endast rekommendationer!R Robine skrev:
Du ska heller inte "vända" trallen då det inte går att få allt snyggt med skruvskallar och har dom lagt riktigt så har du idag "avrinning" på trallen vilket du inte får om man vänder "smailet" uppåt.
Det som bör göras är att byta ut den trall som har fått detta stänk samt att åtgärda fönster/dörrar, givetvis på de som orsakat detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Nja, det är ju många företag som faktiskt rättar sig efter vad ARN kommer fram till eftersom det ger badwill att hamna på svarta listan med företag som missköter sig. Dessutom är ARN:s utslag mycket bra att ha om man beslutar sig för att vända sig till tingsrätten.R Ronekma skrev:
Olika verkansmekanismer oavsett pH-värde: "Klor", avser väl här natriumhypoklorit som bleker genom att avge syre; det är väldigt lite fritt klor i dessa sammanhang (undantag vid blandning med syra, se nedan).F fsn skrev:
Vittvättmedel går också att avvända, men där är är det ofta perborater eller liknande som är syreavgivare. Väteperoxid går också bra, men är dyrt och svårare att få tag i.
Oxalsyra, citronsyra m fl. kan vara bättre än "klorin" etc. vid missfärgning från metaller eftersom de löser deras färgande oxider ("rost") genom komplexbildning och inte främst genom oxidation med syre. Prova med koncentrerad "kalkbort" eller liknande (oftast citronsyra). Gör ett våtomslag med hushållspapper dränkt i "kalkbort" för längre verkanstid.
Att BLANDA "klorin" med någon syra är tvärdumt för då släpper natriumhypokloriten sitt klor och det är mycket otrevligt eller t o m farligt beroende på mängd, avstånd, ventilation etc.!
Att använda dem var för sig och med mellanskölj kan vara bra, eftersom de har lite olika effekt på olika typer av fläckar och kan då komplettera varandra.
nej det går inte att få bort metallen har bränt in i glaset om du peter får du bort det svarta men har kvar gropen där det bränt fast. det är därför det är plast i skyddsglasögon på plast bränner det inte fast. golvet kan däremot gå att tvätta rent med en högtryckare och altantvätt munstycke roterande. kanske syns det lite ändå men efter en tid försvinner dessa gropar i mängden verkar vara ett snyggt jobb som är utfört på altanen så jag skulle inte riva upp det.R Robine skrev:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Hur tvättar man bort brännmärken från trä menar du? Aldrig lyckats med. Det brända, dvs. förkolnade träet, går ju en bit ner i träet. Går inte att tvätta bort. Det är ingen ytlig smuts precis, utan går en bit ner i träet.B b50gud skrev:
Nä, slipa är enda alternativet, eller att byta ut det. För måla vill nog ingen heller.
Synd på glaset också! Det kommer aldrig gå bort om det har bränt fast i glaset... glaset är skadat för gott.
Denna tråd visar ännu på en anledning till varför jag gör så mycket som någonsin möjligt själv i renoveringen. Jag har besparat mig så många huvudvärk, för att inte ens nämna pengar
Nackdelen är ju att det tar längre tid..., men hur lång tid tar inte det att rätta till alla fel som har begåtts av de man har anlitat? Gode gud
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg