Ta kontakt med ditt försäkringsbolag då de kan ha juridisk rådgivning annars bör du kontakta advokat som kan hjälpa dig. Kostnaden täcks troligvis av din hemförsäkring.
Troligvis har firman en ansvarsförsäkring som täcker skador som dessa så det behöver inte bli så dyrt för fiman.

F
Zork Zork skrev:
En sak som bör kollas är om de arbetade med het arbete? Montörerna ska ha gått utbildning i heta arbeten och arbeta på ett säkert sätt.
Många företag tycker att brandsäkerhetsreglerna med avskärmning, brandsläckare, vakt mm. är väldigt jobbigt.
Vissa skiter i allt och bara kör, andra ändrar sina arbetsmetoder och använder t.ex. tigersåg istället för rondell.
Är det heta arbete att köra kaprondell? Jag har "heta arbete" men minns inte :oops:

F fsn skrev:
Är det heta arbete att köra kaprondell? Jag har "heta arbete" men minns inte :oops:
Rondell med gnistor är ett hetarbete.
Ibland är även tigersåg att klassa som hetarbete. Allt beror på hur mycket värme som alstras och var du befinner dig.

Arbete med rondell kräver normalt avskärmning, 2x6kg brandsläckare och brandvakt i minst 1h efter avslutat arbete om man ska följa reglerna.

Kapar man ute och brandrisken är liten så kan man givetvis göra en annan bedömning.

F
Zork Zork skrev:
Rondell med gnistor är ett hetarbete.
Ibland är även tigersåg att klassa som hetarbete. Allt beror på hur mycket värme som alstras och var du befinner dig.

Arbete med rondell kräver normalt avskärmning, 2x6kg brandsläckare och brandvakt i minst 1h efter avslutat arbete om man ska följa reglerna.

Kapar man ute och brandrisken är liten så kan man givetvis göra en annan bedömning.
Framförallt så krävs det väl en riskbedömmning, en brandvakt och att både rondellchaffören och brandvakten har heta arbeten utbildning? ... Och den som gör riskbedömmningen med tror jag.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det är nog ändå lätt hänt om det går av bara farten. Sprutet kan vara ganska svårt att se... Det viktigaste är ju att det åtgärdas utan strul :))
Vet man inte vad sina händer gör med vilket verktyg så är det kanske lätt hänt. Bor man i betongen och aldrig dragit igång en vinkelslip kanske jag kan förstå senariot, men näe.

+ "åtgärdat utan strul" hade varit att skadan va fixad innan ägaren/beställaren märkte nått...

B basseman skrev:
Troligvis har firman en ansvarsförsäkring som täcker skador som dessa så det behöver inte bli så dyrt för fiman.
Det beror väl på vilken självrisk de har.

Vet när vi haft smash and grab så har vi haft 80.000kr i självrisk fast bilförsäkringen tagit kostnaderna för fasad/glas/kassor/stulna varor mm.

Så det beror ju på hur ägaren resonerat

S SueCia skrev:
Som tidigare person sagt. Du får lov att släppa det där, dom har sin fulla lagliga rätt att åtgärda felen dom orsakat, skulle dom göra fel även den gången så har dom laglig rätt att göra om det igen.
Felen de har rätt att själva åtgärda är ju fel i 'nya' bygget. Hade de istället kört slipen på parkering och sprutat bilen eller tappat en tv i golvet...

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag förstår att de har alla rätt att åtgärda fel på sina egna byggen. Absolut.

Men om de förstör andras tycker jag att det låter fel att de har rätt att åtgärda det fel. Det borde jag få bestämma.

Jag förstår att ni är flera som säger att jag ska släppa det och acceptera att de har den rätten men jag vill bara ha det bekräftat av någon "lag text"

Var kan jag läsa om dessa regler?
Jag kommer kontakta konsument verket och dylikt imorgon men om någon kan hänvisa innan dess till var dessa regler och bestämmelser står så hade det varit jätte uppskattat.
Så jag själv kan läsa igenom det innan.

• Gilla
  • Laddar…
BirgitS
Konsumentverket har ju väldigt mycket information om vad som gäller för konsumenttjänster på webbplatsen Hallå Konsument så börjar med att läsa där.

Vad lagen säger och vad du kan förhandla dig till är ju olika saker. Om du prompt vill att den ursprungliga firman ska göra om jobbet och att företaget som förstörde ska betala får du lägga upp förhandlingen med det som mål.

Bart Bart skrev:
Vad lagen säger och vad du kan förhandla dig till är ju olika saker. Om du prompt vill att den ursprungliga firman ska göra om jobbet och att företaget som förstörde ska betala får du lägga upp förhandlingen med det som mål.
Absolut, det förstår jag och accepterar.
Men jag vill se någon text från berörd myndighet som bekräftar detta.

Vad händer med alla garantier om en hel annan firma än den ursprungliga kommer och gör om delar av jobbet?
Den sitsen skulle i alla fall inte jag vilja hamna i.

• Gilla
  • Laddar…
R Robine skrev:
Absolut, det förstår jag och accepterar.
Men jag vill se någon text från berörd myndighet som bekräftar detta.
Det är den springande punkten här. Dina och företagets rättigheter samt skyldigheter är lätta att hitta. Se de länkar du fått. Om du vill få företaget att avstå från sina rättigheter måste du förhandla med dem. Du kommer dock inte få en skrivelse från Konsumentverket där det står att du har rätt att begära att företaget avtalar bort lagar och regler. Eftersom du inte har den rätten på din sida.

Givna lagar kan du falla tillbaka på om förhandlingarna inte leder någonstans. Men ditt mål är att få företaget att avstå från sina rättigheter till förmån för dina önskemål.

Bart Bart skrev:
Det är den springande punkten här. Dina och företagets rättigheter samt skyldigheter är lätta att hitta. Se de länkar du fått. Om du vill få företaget att avstå från sina rättigheter måste du förhandla med dem. Du kommer dock inte få en skrivelse från Konsumentverket där det står att du har rätt att begära att företaget avtalar bort lagar och regler. Eftersom du inte har den rätten på din sida.

Givna lagar kan du falla tillbaka på om förhandlingarna inte leder någonstans. Men ditt mål är att få företaget att avstå från sina rättigheter till förmån för dina önskemål.
Så om firman förstört skrovet på plastbåten som står på grannens uppfart, så har de rätt att laga den?

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.