2 524 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Snedvägg + tak med glasfiberväv
Hej, mitt badrumsprojekt börjar närma sig slutet och jag funderar på hur jag ska göra med min snedvägg där jag inte ska kakla, denna vägg innehåller även ett fönster och ett badkar står "under".
Vill helst ha slät väv målad vit. "Glasfiberväv Beckers G100" är slät (eller väldigt fin iaf) och ska tydligen ge ett bra skydd mot fukt om man målar den med rätt färg och klistrar upp den korrekt mot befintligt tätskikt.
Jag har aldrig satt väv och undrar hur man får den slät i skarvarna? Spackel? Eller tränger limmet upp och förseglar skarven? Kan inte se något i deras produktmanual ang det.
Hur bör man göra vid fönstret?
Bör jag sätta väv i taket också? Tänker närmast på ev sprickbildning i skarv mellan tak/vägg och att det blir samma nyans på vägg och tak.
Väven kommer sättas på våtrumsgips där skruvhål är spacklade och remsor lagda i skarvar. Så konstruktionen är alltså Plyfa, gips, väv och färg.
//Mattias
Vill helst ha slät väv målad vit. "Glasfiberväv Beckers G100" är slät (eller väldigt fin iaf) och ska tydligen ge ett bra skydd mot fukt om man målar den med rätt färg och klistrar upp den korrekt mot befintligt tätskikt.
Jag har aldrig satt väv och undrar hur man får den slät i skarvarna? Spackel? Eller tränger limmet upp och förseglar skarven? Kan inte se något i deras produktmanual ang det.
Hur bör man göra vid fönstret?
Bör jag sätta väv i taket också? Tänker närmast på ev sprickbildning i skarv mellan tak/vägg och att det blir samma nyans på vägg och tak.
Väven kommer sättas på våtrumsgips där skruvhål är spacklade och remsor lagda i skarvar. Så konstruktionen är alltså Plyfa, gips, väv och färg.
//Mattias
Du skriver om tätskikt men beskriver din konstruktion utan tätskikt?
Väven är ofta ganska styv att jobba med så det brukar inte vara svårt att få den kant i kant. Viktigt är att utgå ifrån en helt rak lodlinje när du börjar för att väven inte skall vandra iväg. Detta är särskilt viktigt om det är struktur i väven, med exempelvis fiskben som kräver mönsterpassning och raka linjer för att bli "snyggt".
Ang väv i taket så kommer du ju hur du än beter dig att få 3/4 takskarvar. Använd istället ett mothåll, ex rätskiva eller bred spackel och fräscha blad när du skär så får du en hyfsat rak skärkant. Kör sedan mjukfog innan målning, väljer nu en mönstrad väv så kan du maskera innan mjukfogning för att få en rak kant mot mönstret.
Ha på så pass mycket lim att det tränger upp i skarvarna, men torka bort detta direkt innan det stelnar.
Det där fixar du! kör hårt!
Men om vi nu för ordningens skull antar att du har tätskikt utanpå gipsen så monterar man väv kant i kant då den inte krymper. Har du en helt slät väv så kan du om det blir en liten glipa någonstans, spackla med lämpligt spackel. En väv med grövre struktur, ex fiskben, kan du av förklarliga skäl inte spackla.T Tm251 skrev:
Väven är ofta ganska styv att jobba med så det brukar inte vara svårt att få den kant i kant. Viktigt är att utgå ifrån en helt rak lodlinje när du börjar för att väven inte skall vandra iväg. Detta är särskilt viktigt om det är struktur i väven, med exempelvis fiskben som kräver mönsterpassning och raka linjer för att bli "snyggt".
Ang väv i taket så kommer du ju hur du än beter dig att få 3/4 takskarvar. Använd istället ett mothåll, ex rätskiva eller bred spackel och fräscha blad när du skär så får du en hyfsat rak skärkant. Kör sedan mjukfog innan målning, väljer nu en mönstrad väv så kan du maskera innan mjukfogning för att få en rak kant mot mönstret.
Ha på så pass mycket lim att det tränger upp i skarvarna, men torka bort detta direkt innan det stelnar.
Det där fixar du! kör hårt!
Tack för utförligt svar! Jag uppfattade det som att det blev ett fullgott tätskikt för Zon 1 när man följde alla anvisningar med täckfärg osv. Det var fel, det duger bara i Zon 2 tydligen.Thiger skrev:
Du skriver om tätskikt men beskriver din konstruktion utan tätskikt?
Men om vi nu för ordningens skull antar att du har tätskikt utanpå gipsen så monterar man väv kant i kant då den inte krymper. Har du en helt slät väv så kan du om det blir en liten glipa någonstans, spackla med lämpligt spackel. En väv med grövre struktur, ex fiskben, kan du av förklarliga skäl inte spackla.
Väven är ofta ganska styv att jobba med så det brukar inte vara svårt att få den kant i kant. Viktigt är att utgå ifrån en helt rak lodlinje när du börjar för att väven inte skall vandra iväg. Detta är särskilt viktigt om det är struktur i väven, med exempelvis fiskben som kräver mönsterpassning och raka linjer för att bli "snyggt".
Ang väv i taket så kommer du ju hur du än beter dig att få 3/4 takskarvar. Använd istället ett mothåll, ex rätskiva eller bred spackel och fräscha blad när du skär så får du en hyfsat rak skärkant. Kör sedan mjukfog innan målning, väljer nu en mönstrad väv så kan du maskera innan mjukfogning för att få en rak kant mot mönstret.
Ha på så pass mycket lim att det tränger upp i skarvarna, men torka bort detta direkt innan det stelnar.
Det där fixar du! kör hårt!
Inga problem att sätta tätskikt på snedväggen också för min del, däremot funderar jag på hur slätt man kan få det? Vill ha en målad yta, så slät som möjligt. Folietätskiktet från bostik som jag kommer använda kräver överlapp alt remsa över skarvar vilket borde resultera i en förhöjning vid varje skarv.
Alt 2 är att tumma lite på reglerna och köra våtzon 2 på snedväggen? Dumt att frångå regler dock men vattenbelastningen på den väggen ytterst liten då väggens vinkel kräver att man sitter ner i badkaret.
Gjorde en snabb sökning och du verkar ändå vara något på spåret, utan att jag forskat i det mera. https://colorama.se/proffs/slät-badrumsvägg-nu-är-det-möjligtT Tm251 skrev:Tack för utförligt svar! Jag uppfattade det som att det blev ett fullgott tätskikt för Zon 1 när man följde alla anvisningar med täckfärg osv. Det var fel, det duger bara i Zon 2 tydligen.
Inga problem att sätta tätskikt på snedväggen också för min del, däremot funderar jag på hur slätt man kan få det? Vill ha en målad yta, så slät som möjligt. Folietätskiktet från bostik som jag kommer använda kräver överlapp alt remsa över skarvar vilket borde resultera i en förhöjning vid varje skarv.
Alt 2 är att tumma lite på reglerna och köra våtzon 2 på snedväggen? Dumt att frångå regler dock men vattenbelastningen på den väggen ytterst liten då väggens vinkel kräver att man sitter ner i badkaret.
Jag landade på denna sida där det uttryckligen står att det är ett "fullgott tätskikt som ersätts av försäkringsbolagen". Men jag hade nog forskat lite mer i det. Kanske gå in på Colorama och prata med dem. ser dock fortfarande inte hur man skall eliminera risken för sprickbildning och läckage i skarvar om man inte har ramsor, vilket medför överlapp och synliga sådana. Väven är kanske extremt styv.. !?
Ja, på den sidan har jag varit inne och snurrat lite, jag ska som du säger forska vidare i det är tillfälle ges. Jag vill bara ha en fukttålig, slät och vit vägg utan nämnvärd struktur. Hur svårt kan det vara?Thiger skrev:
Gjorde en snabb sökning och du verkar ändå vara något på spåret, utan att jag forskat i det mera. [länk]
Jag landade på denna sida där det uttryckligen står att det är ett "fullgott tätskikt som ersätts av försäkringsbolagen". Men jag hade nog forskat lite mer i det. Kanske gå in på Colorama och prata med dem. ser dock fortfarande inte hur man skall eliminera risken för sprickbildning och läckage i skarvar om man inte har ramsor, vilket medför överlapp och synliga sådana. Väven är kanske extremt styv.. !?
Klicka här för att svara