Hej!

Vi kommer att ha vårt badkar (delvis) under ett sned-tak med 45[SUP]o[/SUP] vinkel. Jag har satt våtrumsgips på sned-taket. Hur ska hag behandla det?

Till övriga taket tänkte jag använda Sadolin Våtrumsfärg. Man målar med deras våtrumsgrund, sätter upp en glasfiberväv, målar med våtrumsgrund en gång till och sedan med våtrumsfärg. Den är något sånär ångtålig och antimögelbehandlande.

Dock har vi små barn och det kan ju bli en hel del plask i badkaret. Jag funderar på att sätta foliesystem även på snedtaket (det lutar åt LIP i resten av badrummet) för att sedan bredspackla det och efter det köra våtrumsfärgen (på samma sätt som ovan). Alltså tätskikt (folie), våtrumsspackel, våtrumsgrund med glasfiberväv, våtrumsfärg.

Vad tror ni om det? Onödigt? Svårt att få snyggt (slätt)? Rent av dumt av någon anledning?

Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Vi kommer att ha vårt badkar (delvis) under ett sned-tak med 45[SUP]o[/SUP] vinkel. Jag har satt våtrumsgips på sned-taket. Hur ska hag behandla det?

Till övriga taket tänkte jag använda Sadolin Våtrumsfärg. Man målar med deras våtrumsgrund, sätter upp en glasfiberväv, målar med våtrumsgrund en gång till och sedan med våtrumsfärg. Den är något sånär ångtålig och antimögelbehandlande.

Dock har vi små barn och det kan ju bli en hel del plask i badkaret. Jag funderar på att sätta foliesystem även på snedtaket (det lutar åt LIP i resten av badrummet) för att sedan bredspackla det och efter det köra våtrumsfärgen (på samma sätt som ovan). Alltså tätskikt (folie), våtrumsspackel, våtrumsgrund med glasfiberväv, våtrumsfärg.

Vad tror ni om det? Onödigt? Svårt att få snyggt (slätt)? Rent av dumt av någon anledning?
hur ångtät är den kolla så den inte klassas som tät för då får du dubbla tätskikt big no no. Om det funkar måste du kolla så det spacklet du tänkt bredspackla med funkar i badrum ( det går inte med vanligt väggapckel)

Redigerat:
Du kör enligt VT för målat, precis som du beskriver, ingen annat tätskikt behövs.

anders07 skrev:
Du kör enligt VT för målat, precis som du beskriver, ingen annat tätskikt behövs.
Det bara känns väldigt konstigt att bara för att väggen lutar så kan man skippa allt som tätskikt heter även i zon 1. På raka väggar är det superviktigt med folie, 2 komp. skarvar och finns massor med regler, men lutar väggen så duger det med "lite färg". :-)

Man kanske kan använda vårtummsmatta och måla på det? Hur hade jag gjort om jag hade velat ha en målad vägg (utan lutning) inne i våtzon 1?

Mvh,
Andreas

T
Andreas Lundgren skrev:
Det bara känns väldigt konstigt att bara för att väggen lutar så kan man skippa allt som tätskikt heter även i zon 1. På raka väggar är det superviktigt med folie, 2 komp. skarvar och finns massor med regler, men lutar väggen så duger det med "lite färg". :-)

Man kanske kan använda vårtummsmatta och måla på det? Hur hade jag gjort om jag hade velat ha en målad vägg (utan lutning) inne i våtzon 1?

Mvh,
Andreas
Men våtrumsfärg kan du ju ha på vägg också, alltså hela systemet med väv, våtgrund och våtrumsfärg blir ju själva tätskiktet, håller hur bra som helst.

Så spackla inte på någon tätskiktsmatta eller måla på plastmatta, dumheter........:thumbdown:

Fast i zon 1 är det ju inte ok med rollat tätskikt. Frågan här är väl helt enkelt om snedtaket får anses vara zon 1, zon 2 eller "tak". Det måste ju bli en bedömningsfråga beroende på takhöjd tänker jag. Om det är lågt i tak skulle jag nog överväga att behandla det som zon 1, dvs köra med matta och sen spackla. Man vill ju helst slippa stå till svars inför försäkringsbolaget när man gör det själv så då är det nog bra att ta det säkra för det osäkra.

A
"VT är avsett för väggar i våtrum med vattenspolning som vid badkar och i duschutrymme, samt inom 1 meter från dessa. Ytan blir vattentät. Inga fogar eller skarvar. Det blir en slagtålig, smutsavvisande och porfri yta."

Saxat från Beckers.
Enligt MVK har även Sadolin både VT- och VA-system för våtrumsmålning
http://www.vatrumsmalning.se/Godkanda_system.html

Alltså, inga andra tätskikt än det som utgörs av våtrumsgrund, väv och våtrumsfärg.

OK, tack för svaren!

Nu har jag själv också läst igenom måleribranchen branchreglerna för våtutrymme på http://www.vatrumsmalning.se/Dokument.html och kan sova gott på natten igen! Det blir inget foliesystem på snedtaket, utan målning med VT-färg.

(Ska man vara riktigt petig så står det att minst en av leverantörerna av våtrumsfärg och foliesystem ska garantera att produkterna är kompatibla, jag tror att det kan bli väldigt svårt i praktiken att få tag på den informationen. Får bli en chansning att Sandolin och LIP fungerar... Annars är väl bästa chansningen att köra Casco och Sandolin eftersom båda ingår i Akzo Nobel... Får fundera och leta lite mer info om det.)

Jag fick förresten ett svar från GVK med, jag tänkte inte på den stora skillnaden att kakelfixen håller kvar fukt väldigt länge...

Vi betraktar allt nedanför det horisontella taket för vägg eller golv. Om väggen lutar kallar vi den snedvägg. I våtzon 1 gäller kraven för vägg i våtzon 1.

Det är dock bara ytor med kakel som kräver tätskikt med högt ånggenomgångsmotstånd. Målade ytor är normalt OK eftersom ingen fukt binds. Vattenstänk torkar upp på 15-20 minuter.

Med vänlig hälsning,

Bengt Jonasson
AB Svensk Våtrumskontroll, GVK

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.