Bjälklaget är inte i våg eller så missförstår vi TS men jag tippar på att golspånet lutar mycket om monteringsplattan lutar 25mm då lutar golvet mycket.

Du får riva ner och rikta bjälkarna så golvet är plant, för lutar det sådär mycket kommer det gå enorma mängder flytspackel om du bara monterar brunnen i våg.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Svårt att förstå vad du menar men om ena sidan är 25mm för hög så behöver du justera underlaget för montageplattan eller missförst
Frerider Frerider skrev:
Bjälklaget är inte i våg eller så missförstår vi TS men jag tippar på att golspånet lutar mycket om monteringsplattan lutar 25mm då lutar golvet mycket.
Helt rätt

L långtradare skrev:
Helt rätt
Ja då har du två val, det snabbaste och enklaste att sätta brunnen i våg och flytspackla men det kommer gå åt mycket spackel. Det andra är att riva golvspånet och rikta bjälklaget så att det blir i våg montera nya spånskivor och spackla.

Jag förstår ingenting, man monterar väl plattan och golvbrunnen innan man lägger spånet?

På första bilden (och sedan jämfört med de senare visade över större del) så ser det ju ut som att fallet är stort, och fortsätter bort från golvbrunnen. Så även om man sätter brunnen i våg så undrar jag om vattnet rinner dit?
Vänder fallet mot bortre väggen snart efter brunnen, eller hur mycket måste man korrigera för att få till fall från alla håll? Är det 40 cm (fanns det fall till där den satt förut som fortfarande är kvar) eller 150 cm? Det kan som sagt bli mycket flytspackel om lutningen fortsätter bort från brunnen en bar bit, men det är väl knappast hela vägen till bortre väggen (men finns det förutsättning för att få fall från alla väggar så att brunnen där den nu sitter ligger lägre än golvet vid väggen).

Vet vi ens om det där vattenpasset visar korrekt och med noggrannhet….?

A A bygg skrev:
Vet vi ens om det där vattenpasset visar korrekt och med noggrannhet….?
Ser ut som ett Biltema pass. Kollegan satte om ett L-stöd 3ggr innan han vände på passet.

Passet ligger nu under foten på L-stödet.

Du beskriver väldigt dåligt vad du har gjort?
Det är ganska enkelt att lägga upp bild vart brunnen var från början och vart du vill ha den, sen är det lätt att mäta och beskriva ifall reglarna är i våg eller lutar, är/var golvspånet i våg? Vad har du gjort och hur har du tänkt dig?

Skriv typ, golvbrunn var här, alla reglar i golvet är i våg, det var tidigare shimms mellan reglar och golvspån som gjorde lutning emot golvbrunn, eller att alla reglar inte är ivåg utan är byggda med lutning emot golvbrunn.

Man kan aldrig ge för mycket info på ett allmänt forum.

Screenshot_2026-08-09-23-27-51-59_0ecd3944478b7f8e3049a9ff4e4706c4~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.