33 834 läst ·
177 svar
34k läst
177 svar
Snåljåpar. Varför byter ni inte VVS när ni renoverar?
Tittar på hus som ofta har badrum gjorda de senaste 10 åren. Skulle säga att 9 av 10 har kvar brunnar och stam som är 50-100 år gamla. VARFÖR byter alla ni som renoverar inte dessa? Det kostar kanske 10k till.
Ni får ju inte ens våtrumsintyg om ni inte gör detta.
Ni får ju inte ens våtrumsintyg om ni inte gör detta.
Det är väl bara ytan som räknas för väldigt många? Väldigt få som lägger nått värde alls i det tekniska bakom.
Roligare att lägga de pengarna på något som syns och märks? En chartervecka kanske?
Detta fenomen är ju genomgående hos väldigt många överlag, en fin yta är mycket högre prioriterat än en stabil grund.
Roligare att lägga de pengarna på något som syns och märks? En chartervecka kanske?
Detta fenomen är ju genomgående hos väldigt många överlag, en fin yta är mycket högre prioriterat än en stabil grund.
Precis men hade förstått om det handlade om 50k extra men det är ju ofta inga pengar? Eller är de för snåla för att flytspackla igen? Det går väl inte att bryta upp kakel och lägga nytt utan att göra om flytspacklingen?K Kasken skrev:Det är väl bara ytan som räknas för väldigt många? Väldigt få som lägger nått värde alls i det tekniska bakom.
Därför att hemmapulad delrenovering är vad de flesta småhusägare har råd med. Att hosta upp 350 000 kr för en totalrenovering av ett badrum är bara för de som har det bra, den övre medelklassen m a o. Vi är ett rätt fattigt land numera, tillväxten har varit skakig i årtionden.K Kenneth Klar skrev:
Kan vara så att folk mer och mer undviker att sätta sig in i saker. Många vet inte vilka problem tex äldre avloppsrör kan orsaka för att dom aldrig varit i den situationen. En kollega till mig renoverade badrummet, det var rätt nära att han lämnade kvar "äggskalsrör" från 70-talet om inte jag nämt att dom blir spröda med tiden och kan spricka. Först då förstod han hur dumt det hade varit att lämna kvar dom.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det är därför man ska upp med när man ska köpa hus, vad menar man med nyrenoverat badrum? Det vara från grunden till att de bytt bytt badrumsmöbler. En blivande husköpare förstår heller inte skillnaden, speciellt om de tidigare har haft en hyresrätt.K Kasken skrev:Det är väl bara ytan som räknas för väldigt många? Väldigt få som lägger nått värde alls i det tekniska bakom.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 894 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 894 inlägg
Men talar vi verkligen om badrum som renovererats då under de senaste 10 åren? Med nytt tätskikt etc?
Nu var det några år sen jag tittade på hus, men inte var 9 av 10 med gammal brunn om nytt tätskikt lagts etc.
En bekant ville renovera badrummet i deras bostadsrättlsägenhet för ett antal år sen (10?). Där ville hantverkarna byta brunnen för att göra enligt aktuella regler, och det ville min bekant också, men föreningen sa då nej, för att det krävdes att man bilade upp golvet och det skulle störa grannarna...
Nu var det några år sen jag tittade på hus, men inte var 9 av 10 med gammal brunn om nytt tätskikt lagts etc.
En bekant ville renovera badrummet i deras bostadsrättlsägenhet för ett antal år sen (10?). Där ville hantverkarna byta brunnen för att göra enligt aktuella regler, och det ville min bekant också, men föreningen sa då nej, för att det krävdes att man bilade upp golvet och det skulle störa grannarna...
Detta talar för att du troligen rör dig i den övre medelklassen, ett litet segment av Sveriges invånare:Fairlane skrev:
Men talar vi verkligen om badrum som renovererats då under de senaste 10 åren? Med nytt tätskikt etc?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, man kan åka till ungefär 15 andra länder och uppleva att vi har det sämre än dem. Åker man till de andra ungefär 180 länderna i världen så upplever man att de har det sämre, eller till och med mycket sämre.
Sitta i ett varmt, torrt hus, med troligen minst en bil utanför dörren, vara frisk, mätt och påstå att vi är ett fattigt land är rätt magstarkt.
Sitta i ett varmt, torrt hus, med troligen minst en bil utanför dörren, vara frisk, mätt och påstå att vi är ett fattigt land är rätt magstarkt.
Även om 9 av 10 e TS erfarenhet behöver det inte vara överensstämmande med verkligheten.
Har renoverat badrum i flera bostäder sista decenniet å då har vi självklart alltid bytt golvbrunn.
Har vänner å bekanta som gjort detsamma å jag är säker på att INGEN lämnat det gamla brunnen kvar.
Har renoverat badrum i flera bostäder sista decenniet å då har vi självklart alltid bytt golvbrunn.
Har vänner å bekanta som gjort detsamma å jag är säker på att INGEN lämnat det gamla brunnen kvar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 894 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 894 inlägg
Lite oklart vad du menar?! Menar du att om man bor i villa i Stockholm så har man råd att byta brunn när man renoverar badrummet, men om man bor i en mindre ort så har man inte råd? Jag känner en hel del personer som bor i mindre städer också, och även om lönen är lite lägre många gånger så är bostadskostnaden ofta väldigt mycket lägre så jag tycker de många gånger har både större hus, större tomter och minst lika fint inne. Jag ska väl iofs inte påstå att jag kollat om de bytt golvbrunn när de säger att de totalrenoverat badrummet.Claes Sörmland skrev:
Eller du kanske tänker på att Stockholmare är lite smartare? 😉