Tittar på hus som ofta har badrum gjorda de senaste 10 åren. Skulle säga att 9 av 10 har kvar brunnar och stam som är 50-100 år gamla. VARFÖR byter alla ni som renoverar inte dessa? Det kostar kanske 10k till.

Ni får ju inte ens våtrumsintyg om ni inte gör detta.

• Gilla
MagHam och 17 till
  • Laddar…
Det är väl bara ytan som räknas för väldigt många? Väldigt få som lägger nått värde alls i det tekniska bakom.

Roligare att lägga de pengarna på något som syns och märks? En chartervecka kanske?

Detta fenomen är ju genomgående hos väldigt många överlag, en fin yta är mycket högre prioriterat än en stabil grund.

• Gilla
  • Ledsen
swagmeikster21 och 25 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Det är väl bara ytan som räknas för väldigt många? Väldigt få som lägger nått värde alls i det tekniska bakom.

Roligare att lägga de pengarna på något som syns och märks? En chartervecka kanske?

Detta fenomen är ju genomgående hos väldigt många överlag, en fin yta är mycket högre prioriterat än en stabil grund.
Precis men hade förstått om det handlade om 50k extra men det är ju ofta inga pengar? Eller är de för snåla för att flytspackla igen? Det går väl inte att bryta upp kakel och lägga nytt utan att göra om flytspacklingen?

• Gilla
swagmeikster21 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kenneth Klar skrev:
Tittar på hus som ofta har badrum gjorda de senaste 10 åren. Skulle säga att 9 av 10 har kvar brunnar och stam som är 50-100 år gamla. VARFÖR byter alla ni som renoverar inte dessa? Det kostar kanske 10k till.

Ni får ju inte ens våtrumsintyg om ni inte gör detta.
Därför att hemmapulad delrenovering är vad de flesta småhusägare har råd med. Att hosta upp 350 000 kr för en totalrenovering av ett badrum är bara för de som har det bra, den övre medelklassen m a o. Vi är ett rätt fattigt land numera, tillväxten har varit skakig i årtionden.

• Gilla
AAkermo och 50 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag ställer mig i skaran som misstänker att ekonomin inte finns där.

Man fokuserar på ytskikt...

• Gilla
mitchyyyy11 och 14 till
  • Laddar…
I kombination med Facebook.

• Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
S
Kan vara så att folk mer och mer undviker att sätta sig in i saker. Många vet inte vilka problem tex äldre avloppsrör kan orsaka för att dom aldrig varit i den situationen. En kollega till mig renoverade badrummet, det var rätt nära att han lämnade kvar "äggskalsrör" från 70-talet om inte jag nämt att dom blir spröda med tiden och kan spricka. Först då förstod han hur dumt det hade varit att lämna kvar dom.

• Gilla
mitchyyyy11 och 6 till
  • Laddar…
H
K Kasken skrev:

Det är därför man ska upp med när man ska köpa hus, vad menar man med nyrenoverat badrum? Det vara från grunden till att de bytt bytt badrumsmöbler. En blivande husköpare förstår heller inte skillnaden, speciellt om de tidigare har haft en hyresrätt.

• Gilla
Ela124 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Men talar vi verkligen om badrum som renovererats då under de senaste 10 åren? Med nytt tätskikt etc?
Nu var det några år sen jag tittade på hus, men inte var 9 av 10 med gammal brunn om nytt tätskikt lagts etc.
En bekant ville renovera badrummet i deras bostadsrättlsägenhet för ett antal år sen (10?). Där ville hantverkarna byta brunnen för att göra enligt aktuella regler, och det ville min bekant också, men föreningen sa då nej, för att det krävdes att man bilade upp golvet och det skulle störa grannarna...

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är ett rätt fattigt land numera, tillväxten har varit skakig i årtionden.
Fattigare möjligen, inte fattigt.

• Gilla
AAkermo och 10 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Fattigare möjligen, inte fattigt.
Allt är relativt. Res utomlands så märker du rätt snart åt vilket håll det barkat.

• Gilla
  • Ledsen
mitchyyyy11 och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Men talar vi verkligen om badrum som renovererats då under de senaste 10 åren? Med nytt tätskikt etc?
Nu var det några år sen jag tittade på hus, men inte var 9 av 10 med gammal brunn om nytt tätskikt lagts etc.
En bekant ville renovera badrummet i deras bostadsrättlsägenhet för ett antal år sen (10?). Där ville hantverkarna byta brunnen för att göra enligt aktuella regler, och det ville min bekant också, men föreningen sa då nej, för att det krävdes att man bilade upp golvet och det skulle störa grannarna...
Detta talar för att du troligen rör dig i den övre medelklassen, ett litet segment av Sveriges invånare:

Profilbild med användarnamnet Fairlane, medlem i Stockholms län med villa, ansluten sedan augusti 2014.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Japp, man kan åka till ungefär 15 andra länder och uppleva att vi har det sämre än dem. Åker man till de andra ungefär 180 länderna i världen så upplever man att de har det sämre, eller till och med mycket sämre.

Sitta i ett varmt, torrt hus, med troligen minst en bil utanför dörren, vara frisk, mätt och påstå att vi är ett fattigt land är rätt magstarkt.

• Gilla
  • Haha
Olov Brandt och 30 till
  • Laddar…
Även om 9 av 10 e TS erfarenhet behöver det inte vara överensstämmande med verkligheten.
Har renoverat badrum i flera bostäder sista decenniet å då har vi självklart alltid bytt golvbrunn.

Har vänner å bekanta som gjort detsamma å jag är säker på att INGEN lämnat det gamla brunnen kvar.

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta talar för att du troligen rör dig i den övre medelklassen, ett litet segment av Sveriges invånare:

[bild]
Lite oklart vad du menar?! Menar du att om man bor i villa i Stockholm så har man råd att byta brunn när man renoverar badrummet, men om man bor i en mindre ort så har man inte råd? Jag känner en hel del personer som bor i mindre städer också, och även om lönen är lite lägre många gånger så är bostadskostnaden ofta väldigt mycket lägre så jag tycker de många gånger har både större hus, större tomter och minst lika fint inne. Jag ska väl iofs inte påstå att jag kollat om de bytt golvbrunn när de säger att de totalrenoverat badrummet.

Eller du kanske tänker på att Stockholmare är lite smartare? 😉

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.