10 322 läst ·
97 svar
10k läst
97 svar
Snålheten bedrar visheten, köp kvalitet från början
I bland annat desssa trådar diskuteras Li-ion och kyla. Det verkar vara lite märkesberoende hur li-ion klarar kyla:mattiasp skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18679-ni-mh-eller-li-vad-satsa-pa.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/77830-li-jon-batterier-och-kyla.html
Centroteclådan ser svindyr ut men när man räknar på vad det går på att plocka ihop borr och bits av bra kvalitet så är det prisvärt. Ja det är fortfarande mycket pengar men inte dyrt, eller är jag hjärntvättadgeschwint skrev:Skulle iofs inte köra med Festos prylar som jag gör med Makitas, dvs inte i kyla ute eller under andra mindre behagliga förhållanden. Mina Festisar trivs i tempererade områden där snickerier trivs.
Har nu inte testat den nya T15 i kyliga grader och vet inte riktigt om jag vill heller, den kommer som sagt aldrig att utsättas för det.
Håller också med om att T serien är en dröm att köra med och med otrolig kraft redan från ultrakrypfart.
En sak som många ibland har kommentarer om är priset på Festo och andra "dyra" märken: nu skall vi räkna lite (grundinställningen är "Dyrt och bra en gång istället för billigt hela tiden" urspr. Mycke_nu). En Centrotec tillbehörslåda går loss på 2195 + Reinfelt = 2743:- oprutat. Kitet innehåller 153 delar så enkla exemplet blir 2743 = 18:-/del. Tar vi bara träborrarna så är de så bra att de är värda 50:- stycket, stålborrarna är bara de värda iallafall 50:- stycket för de större och kanske 20:- för de mindre. Försänkaren kanske en hundring, förlängaren en 50-lapp. Alla bits kan vi väl ge en tia stycket för, dom är himla bra med bra grepp i skruvarna samt bra tålighet. Den fina skruvmejseln som följer Centrotec standard är väl värd en 250:- iafa. 12st riktigt långa bits, säg 50:- stycket, billigare kan nog inte dom bli i denna kvalitet. Bitskitet att ha i byxan, 250:-, matchar säkert Bahco och kanske Wera. Borrlådan med 10 mycket bra borrar, 300:-. Borr med försänkare 100:-. Den praktiska Systainerlådan, iafa 200:-, skulle då jag betala för den. Jaha, vad är vi uppe i nu? Med tanke på att det säkert är med en 120 lösa bits (120x10:- = 1200så har vi nog sprängt paketpriset eller vad tror ni.
Jag tror helt och fullt på att betala mer eller mycket en gång
Daniel: Bebisblå = Makita![]()
F_n vad jag skulle vilja ha en T 15+3 och Centroteclådan.......:eek:
Jo, du är troligen det, liksom jag och många andra.Springare skrev:
Jag vill inte hälla bensin på elden men en justersåg från 80-talet har gjort att jag lagt undan alla tankar på handcirkelsågar, sänksåg eller ej.
Den går det att köra 105 mm i, dessutom är det halva priset i inköp.

Den går det att köra 105 mm i, dessutom är det halva priset i inköp.
Jovisst, sen är det bara att komplettera med en Systainer så att man kan ta den med sig på ett smidigt sätt...Bychen skrev:
Det må vara dyrt, men sett till hur mycket tid man sparar med det så är det nog prisvärt. Inget för hemmapul kanske, men hamnar jag på något uppdrag där det ska byggas ett par, tre, tolv skåp så slår jag till utan att tveka!phl skrev:
Jag tycker att den lådan är fin, men i mitt fall skulle jag få betala för saker som jag redan har fått vid köpet av T15+3:an, och saker som jag inte känner något större behov av (handmejseln och adaptern för att använda centrotec på andra maskiner). Dom långa guldfärgade bitsen har jag provat, men jag tycker faktiskt inte att kvalitén har varit så övertygande.Springare skrev:
Nej, jag kommer att avvakta tills dom släpper sina nya systainers med förvaring i locket och plocka ihop ett eget centrotec-kit att förvara i samma låda som dragaren.
Om vi nu är inne på Festool och priser så vet jag att en firma här i Fagersta säljer en frässats från Festool just nu för halva priset. Vete sjutton vad beteckningen är men priset var ordinarie 4.7k.
När man pratar Festool är det lika bra att använda K som valutapekare....
Jag kan kolla upp vad för slags grunkor det är och lägga ut här. Ifall någon är intresserad kan jag svänga in och köpa!
För övrigt har samma butik ett lager med Peltorlurar som normalt ligger på 13-1400 för 615 pickadoller.
Allt ink moms.
När man pratar Festool är det lika bra att använda K som valutapekare....
Jag kan kolla upp vad för slags grunkor det är och lägga ut här. Ifall någon är intresserad kan jag svänga in och köpa!
För övrigt har samma butik ett lager med Peltorlurar som normalt ligger på 13-1400 för 615 pickadoller.
Allt ink moms.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ja appropå trådens header:
Jag har nu karvat mig igenom tre st sticksågar.
Den 1a en SKIL höll i 5 år !
Men arbetet med att såga igenom lättbetong+armering tog knäcken på den tills slut !
Då blev det ett nödinköp på Biltema - den sågen höll en helg innan det var ngt lager som skar - 22mm golvspån med lite väl häftigt tryck blev lite mkt tydligen
Sen tänkte jag: ok - inte billigt, men jag har inte råd med ngt jättedyrt - vad göra ? En Glapp & Läcker på rea kanske ? (399 istf. 799 !) - det torde vara bättre än de tidigare iaf ...
Well på den blev bladet snett rel. snabbt (!"#=!"#%¤?!) och sen tappade jag den häromsistens 2m ner för loftstegen - så nu sågar den i alla vinkalr UTOM en rak - men den går fortfarande iaf
Nästa sticksåg så skall jag nog satsa på en utan "bygelhandtag" - det blir nog dock inte en festool - om man inte kan få dom för under 1000-lappen...
Hitachi har jag ju börjat med nu - iom min emininenta köp av skruvdragare - men hur dom är på sticksågar vet jag inte - dyra är dom dock
/K
Jag har nu karvat mig igenom tre st sticksågar.
Den 1a en SKIL höll i 5 år !
Men arbetet med att såga igenom lättbetong+armering tog knäcken på den tills slut !
Då blev det ett nödinköp på Biltema - den sågen höll en helg innan det var ngt lager som skar - 22mm golvspån med lite väl häftigt tryck blev lite mkt tydligen
Sen tänkte jag: ok - inte billigt, men jag har inte råd med ngt jättedyrt - vad göra ? En Glapp & Läcker på rea kanske ? (399 istf. 799 !) - det torde vara bättre än de tidigare iaf ...
Well på den blev bladet snett rel. snabbt (!"#=!"#%¤?!) och sen tappade jag den häromsistens 2m ner för loftstegen - så nu sågar den i alla vinkalr UTOM en rak - men den går fortfarande iaf
Nästa sticksåg så skall jag nog satsa på en utan "bygelhandtag" - det blir nog dock inte en festool - om man inte kan få dom för under 1000-lappen...
Hitachi har jag ju börjat med nu - iom min emininenta köp av skruvdragare - men hur dom är på sticksågar vet jag inte - dyra är dom dock
/K
Som du klaskarlsson behandlar dina stickisar
Köp ett gäng begagnade på tradera/blocket