Tjenare. Har satt 12st downlights i takfoten som är för skarpa. Köpte en plejd dim-01 som jag tänkte dimma ner dom med och även använda timer funktionen. Tänkte använda lampknappen inne i garaget som går till taklampan i garaget och befintlig utelampa som jag tänkte koppla om till downlightsen. Min fråga är, kan jag använda dim-01 på ute belysningen men fortfarande ha kvar taklampan på brytaren som sitter där idag? Eller måste jag köpa en dim-02 med två "utgångar". Den gula kabeln till höger går till utebelysning. Taklampan går alltså att tända från två olika ställen i garaget. Om någon vänlig själ kunde måla ett kopplingschema lite snabbt skulle Ni göra min helg. Mvh

• Gilla
Psand
  • Laddar…
Du behöver kontrollera några grundläggande förutsättningar först.
- Är ljusarmaturerna dimbara på primärsidan´med den gamla dimmertekniken?
- Orkar Plejd DIM-01 att dimra 12 st av dem? Den klarar bara 100-200 VA LED.

Ang inkopplingen så medföljer ett kopplingsschema Plejd som ser ut så här.
Här ser man att pucken skall kopplas mot fast fas, nolla, tändtråd till lampor och tändtråd från strömbrytare.
Du behöver alltså hitta en placering där dessa trådar finns tillgängliga, t.ex en kopplingsdosa mellan strömbrytare och utomhusbelysningen.
Det går inte att avgöra från din bil vilka slags trådar du har vid strömbrytare, men där saknas troligen nolla, kanske även fas och tändtråd.

Skematisk illustration av Plejd kopplingsschema med anslutningar för fas (L), nolla (N) och tändtrådar (L1, L2).

Arbetet är behörighetskrävande.

W Wargar skrev:
Tjenare. Har satt 12st downlights i takfoten som är för skarpa. Köpte en plejd dim-01 som jag tänkte dimma ner dom med och även använda timer funktionen. Tänkte använda lampknappen inne i garaget som går till taklampan i garaget och befintlig utelampa som jag tänkte koppla om till downlightsen. Min fråga är, kan jag använda dim-01 på ute belysningen men fortfarande ha kvar taklampan på brytaren som sitter där idag? Eller måste jag köpa en dim-02 med två "utgångar". Den gula kabeln till höger går till utebelysning. Taklampan går alltså att tända från två olika ställen i garaget. Om någon vänlig själ kunde måla ett kopplingschema lite snabbt skulle Ni göra min helg. Mvh
Till ytterbelysningen rekommenderar jag Controllern CTR-01. Den klarar laster upp till 16A, dock har den inte dimmerfunktion, men det använder man ytterst sällan till ytterbelysningen ändå. Den har alla timerfunktioner också. Belysningen i garaget kan du lägga utanför dimmern, så den tänds som vanligt. Du kan ju även byta brytaren till en trappbrytare (en vippa) och skippa att ha en knapp till ytterbelysningen och bara ha det till garagetaket. Så kan du använda astrourfunktionen i plejden så sköter den sig själv.
I förpackningen finns redan ett kopplingsschema, du måste mäta dig fram med vad som är vad av dina trådar och eventuellt dra i de som fattas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.