2 613 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Enkelt staket- hålla vilda djur ute
Nu börjar jag tröttna på att alla nyplanteringar äts upp, och det befintliga äts upp innan det ens hinner knoppa, äppelträd, jordgubbar, blomknoppar. Ja allt!
Nu ska jag bytta in mig med enkla staket. Men hur och vilket är bäst? Jag har provat att rulla ut ca 1 m högt nät och det håller dem borta men då väljer de andra vägar. så nu måste jag bygga mer ordentliga anordningar och fästa i marken.
Ska man göra vanliga träpinnar som är impregnerade? Alla tips mottages.
Det är främst rådjur, hare och räv som jag vill hålla borta från tomten.
Nu ska jag bytta in mig med enkla staket. Men hur och vilket är bäst? Jag har provat att rulla ut ca 1 m högt nät och det håller dem borta men då väljer de andra vägar. så nu måste jag bygga mer ordentliga anordningar och fästa i marken.
Ska man göra vanliga träpinnar som är impregnerade? Alla tips mottages.
Det är främst rådjur, hare och räv som jag vill hålla borta från tomten.
Rådjur hoppar lätt över en meter. Tryckta stolpar håller 10-15 år om dom slås ned i marken (iaf enligt min erfarenhet), så det är ju ett lätt och billigt sätt. Om du istället kör markspjut/skruv och du får upp trät ur jorden lär det hålla mycket längre.
Mhmm, vad är det för något? Marksjut?: Tänkte också att de i trä inte håller särskilt länge.
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Hur tätt bör de sitta (stolparna alltså)?
Är det bättre att köpa färdiga paket på lågprisvaruhusen?
Är det bättre att köpa färdiga paket på lågprisvaruhusen?
Det finns svart nät allox viltnät att köpa från tex granngården i lite olika höjder. Det är lätt att jobba med och syns inte så mycket för människor när det är uppsatt. Vi har sådant runt hela trädgården för att hålla katten inne. Går att häfta fast på träreglar. Använd klamrar för utebruk.
På landet har vi satt upp mot skogen och det funkar bra där också.
På landet har vi satt upp mot skogen och det funkar bra där också.
Hur högt bör det vara? 1,2 eller 1,5 meter?
Larsa skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden