Plockade 500 sniglar på två kvällar i trädgården härförleden vilket var mödosamt. Ville gärna avliva dem men ville även göra det på ett humant och, för mig, icke groteskt sätt. Dränka/salta/frysa dem går bort pga inhumant. Klippa dem med sax vid huvudet är lite groteskt men tog framför allt alldeles för lång tid när det var så många. Började klura på hur man kan åstadkomma detta och landade i en vag idé om att strimla dem.

Tänker mig motsvarande typ pappersstrimlare eller matberedare där strimlar-funktionen på enklast sätt sitter monterad på en hink. Sen plockar man sniglarna och bara släpper ned dem i strimlern. De dör omedelbart och man slipper se det makabra under tiden.

Någon som tänker något om hur detta skulle kunna snickras ihop eller har andra/bättre idéer?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
boboz boboz skrev:
Tänker mig motsvarande typ pappersstrimlare eller matberedare där strimlar-funktionen på enklast sätt sitter monterad på en hink. Sen plockar man sniglarna och bara släpper ned dem i strimlern.
Vilket kladd!
Varför inte bara hugga huvudet av dem med en spade? Om du inte orkar plocka upp dem låt dem ligga. De är borta inom ett dygn typ.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
Jag klipper mina där de ligger... Det tar inte många timmar så är de borta..

Har man tur ligger de över natten, då brukar det vara snigelkalas på morgonen, då kan man ta flera singlar som äter på sin döda kompis.

Edit: jag kan utan problem klippa något hundratal på en kväll.. knepet är att börja tidigt och klippa så små som möjligt, så de inte får så många barn....

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Förstår ditt dilemma.

En trädgårds- / kompostkvarn med knivar torde göra processen kort.

Jag stampar dem på plats, mycket snabbt och snigelmoset försvinner av sig sjäv på någon dag...

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Jag har alltid klippt med sekatör men har numera övergått till att hugga av dem med plattrensjärn istället för mycket bättre ergonomi.
Med pannlampa i skymningen…

Hade jag haft så stora mängder som hundratals hopsamlade kanske jag lagt en hög eller sträng och kört över med bilen.

• Gilla
  • Haha
Mikch och 2 till
  • Laddar…
En vass gångskyffel är effektivt och man slipper böja sig.

• Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
Är väl bara att trampa på dem. Snabbast och kräver bara skor.

• Gilla
Magnushka
  • Laddar…
BirgitS
Jag hade aldrig fler sniglar än att det gick att halshugga dem men om man samlar sniglarna i en hink och det inte blir ett mycket tjockt lager så tror jag att om man häller på 5 l kokande vatten och rör om så dör de omedelbart.

• Gilla
Skrolltroll och 1 till
  • Laddar…
Det med sniglar i mängder är ett otyg. Blir många hugg eller klipp. Fick tips på em metod. En gammal glassburk som fylls till hälften med vatten och 1 decilter mjöl + en 1/2 eller 1/4 av en jästtärning, fungerar utmärkt ( lite bestialiskt, men-men ) som grävs ner till kanten. Ovanpå sätts en annan glassburk upp och ner med urklipp på alla sidor. Dom står på kö för att gå i fällan. Sniglarna plockas upp med en grilltång och ner i gröna påsen för transport till biologisk förmultning. Fällan gör sig jobb igen efter det.

• Gilla
Riehuva naapuri och 1 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade aldrig fler sniglar än att det gick att halshugga dem men om man samlar sniglarna i en hink och det inte blir ett mycket tjockt lager så tror jag att om man häller på 5 l kokande vatten och rör om så dör de omedelbart.
Du äter väl inte dom till lunch😉🙈

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
Brukar ta en runda med ogräs-/maskrosjärnet. Enkelt att halshugga sniglarna med. Funkar bra för att peta ner dem från växterna också om det skulle behövas.
Sen får de bara ligga, de brukar vara försvunna till nästa dag. 🤷

• Gilla
rehn och 1 till
  • Laddar…
inget jag ids göra MEN, om du plockar i en hink så borde väl vatten och en stavmixer gå fort nog.
alt.
om det skulle funka köra dom i en avfallskvarn för matrester(som man numera inte får ha hemma om man bor kommunalt, har jag hört)

• Wow
BSOD
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Om man bor på sådant sätt att man kan ha fjäderfä och har typ hönshus - så kanske man kan prova med att skaffa några ankor - eller om det går att hyra dem för en period - de gillar skogssniglar så mycket att de slåss om dem och kan dra isär dem mitt i tur när två är på samma snigel samtidigt...

Det är annars inte så många inom fjäderfä som gillar dem och inte ens låtsas se dem, men när vi hade några ankor i fjädefä-besättningen så blev skogssniglar inte gamla så fort en anka ser den...

Såg någonstans att de kan trycka i sig upp till 10 skogsniglar per dag och fågel och kan rensa en trädgård på sniglar ganska bra om de får lite tid på sig.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.