1 978 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur snabbt måste bygglovsbeslut kungöras eller delges
Jag har fått avslag på en bygglovsansökan där jag anser att beslutet är felaktigt och alltså vill överklaga till länsstyrelsen.
På boverkets hemsida står en massa om hur lång besvärstid m.m. är och all sådan tid räknas så vitt jag förstår från det att bygglovet har delgivits. Mitt problem är att kommunen förhalar och inte delger mig beslutet. Jag kan läsa i byggnadsnämndens protokoll att de kommer avslå min lovbegäran. Jag har skickat in en begäran om överprövning hos länsstyrelsen men kommunen kommer inte skicka den vidare till länsstyrelsen förrann besvärstiden gått ut. Besvärstiden som alltså börjar räknas från att beslutet delges och kungörs. Vilket jag misstänker att kommunen inte kommer göra förrän efter sommaren.
Den här processen har pågått sedan mars 2020 och jag vill få ett slut på detta trams. Har någon en lämplig lagparagraf jag kan hetsa kommunen med. Det närmaste jag kommer är förvaltningslagen 33§ som säger "en myndighet som meddelar ett beslut i ett ärende ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet"
"Så snart som möjligt" är tillräckligt vagt för att kommunen ska kunna förhala i evigheter.
Förvaltningslagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900
Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/beslut-om-lov/
På boverkets hemsida står en massa om hur lång besvärstid m.m. är och all sådan tid räknas så vitt jag förstår från det att bygglovet har delgivits. Mitt problem är att kommunen förhalar och inte delger mig beslutet. Jag kan läsa i byggnadsnämndens protokoll att de kommer avslå min lovbegäran. Jag har skickat in en begäran om överprövning hos länsstyrelsen men kommunen kommer inte skicka den vidare till länsstyrelsen förrann besvärstiden gått ut. Besvärstiden som alltså börjar räknas från att beslutet delges och kungörs. Vilket jag misstänker att kommunen inte kommer göra förrän efter sommaren.
Den här processen har pågått sedan mars 2020 och jag vill få ett slut på detta trams. Har någon en lämplig lagparagraf jag kan hetsa kommunen med. Det närmaste jag kommer är förvaltningslagen 33§ som säger "en myndighet som meddelar ett beslut i ett ärende ska så snart som möjligt underrätta den som är part om det fullständiga innehållet i beslutet"
"Så snart som möjligt" är tillräckligt vagt för att kommunen ska kunna förhala i evigheter.
Förvaltningslagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/forvaltningslag-2017900_sfs-2017-900
Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/beslut-om-lov/
Har ditt ärende tagits upp på ett sammanträde i byggnadsnämnden och beslut om avslag tagits? Och därefter har du inte blivit delgiven beslutet? Förstår jag dig rätt? Det är inte beslutsförslag du läst i något protokoll och beslutet är inte klubbat ännu utan ska tas upp för beslut på nästa sammanträde (som kan vara efter sommaren)?
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Det låter märkligt. Om det finns ett protokollsfört beslut. Så skall det gå att överklaga så fort protokollet är skrivet.
Prova att kontakta länsstyrelsen.
Prova att kontakta länsstyrelsen.
Det låter på din formulering som att beslutet inte är fattat, utan kommer att fattas. Även när beslutet har fattats kan det ta flera veckor tills det justerats och expedieras. Det är först när beslutet är klart som du kan överklaga det. Det är ingen vits att kontakta länsstyrelsen, för det är till kommunen du överklagar. Självklart ska de skicka beslutet till dig så snart det är färdigt och skicka din överklagan vidare så fort de fått in den. Det är däremot svårt att hota kommunen med någon paragraf, mer än det du hänvisar till, eftersom det bara är upp till kommunen själv att se till att de följer lagen.
Beslutet är fattat i nämnden men det har inte delgivits mig. Jag har överklagat men kommunen kommer inte skicka överklagan till länsstyrelsen förrän besvärstiden gått ut.
Besvärstiden börjar när jag delges beslutet. Delgivningen ska ske skyndsamt enligt förvaltningslagen men det är ju inte en så skarp skrivning.
Besvärstiden börjar när jag delges beslutet. Delgivningen ska ske skyndsamt enligt förvaltningslagen men det är ju inte en så skarp skrivning.
Klicka här för att svara