Fairlane
Hej,

Jag har en liten bod utan el, där jag vill ha lite enkel belysning. Jag har tillgång till några enkla lampor som drivs av 12 V (Typiskt vanligt arbetsljus/extraljus som säljs till bilar), vilket bör räcka gott och väl till mitt behov, att kunna få lite ljusare när jag hämtar/lämnar saker i boden.

Tanken är att montera dessa högt, kanske riktade lite uppåt för att inte bli bländad, dra en kabel till en strömbrytare och sen vidare till en vanligt 12V blyackumulator (exempelvis: https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/blyackumulatorer-2000018765).

Det ska vara enkelt och billigt, dvs dra kabel från huset eller installera solceller är inte ett alternativ.

Det jag vill ha är något som fungerar bra att koppla i/ur många gånger när jag ska ta med batteriet in för laddning. (Batteriet väger <3 kg, så det fungerar för ändamålet att bära med sig då och då).

Tanken är alltså att sätta en sladd med hon-kontakt "fast" monterat på batteriet och hankontakten kommer sitta i boden och när man kommer med batteriet så ställer man det bara på avsedd hylla och kopplar ihop, istället för att behöva hålla på med kabelskor.

Finns det något lämpligt för ändamålet? 12 V DC och 36W belysning talar vi om.
 
Ctek Comfort Connect M6 är kabel som är till för att koppla laddare till batteri snabbt och enkelt. Borde kunna vara ett bra alternativ.
 
Fairlane
A Anderscurl skrev:
Ctek Comfort Connect M6 är kabel som är till för att koppla laddare till batteri snabbt och enkelt. Borde kunna vara ett bra alternativ.
Doh, en sådan har jag ju i bilen eftersom jag har en CTEK-laddare, som även är tänkt att användas till detta ändamål.
Hur jag inte kom att tänka på den begriper jag inte, men helt klart blir det ett smidigt sätt.
Jag behöver dock båda sidorna, men det går kanske att leta fram.
 
useless useless skrev:
Vanligt cigarrettändaruttag och passande stickpropp?
[länk]
Ett utmärkt förslag tycker jag, för då blir det också lätt att t.ex. ta med sig batteriet för att köra luftkompressor (12 V) när skottkärran eller snöslungan behöver lite mera luft i däcken.
 
Jag skulle sätta krokodilklämmor på sladden och koppla direkt mot batteriets poler.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle sätta krokodilklämmor på sladden och koppla direkt mot batteriets poler.
Krokodilklämmor kan vara bra, men 3A DC kan ge gnistor vid lite glapp och gnistor vill man ju inte ha i närheten av bly-accar.
 

Bästa svaret

Fairlane Fairlane skrev:
Doh, en sådan har jag ju i bilen eftersom jag har en CTEK-laddare, som även är tänkt att användas till detta ändamål.
Hur jag inte kom att tänka på den begriper jag inte, men helt klart blir det ett smidigt sätt.
Jag behöver dock båda sidorna, men det går kanske att leta fram.
https://www.jula.se/catalog/bil-och...batterianslutningar/forlangningskabel-608066/
Finns här med både hane och hona. Blir ju smidigt att köra samma kontakter som du redan använder då. Även om det inte är billigast möjliga. Köper dock argumenten ovan för 12v cigg uttag för att kunna använda 12v mini kompressor om man har en sådan för att pumpa däck och bollar mm. Men då skulle jag nog hellre ha en sådan kontakt separat för att slippa släcka lyset i förrådet när pumpen används.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Där har vi lösningen, stort tack, en sådan får det bli. Då blir det lätt att ansluta till laddaren också.
12V kompressor har jag ändå inte, har en på 230V så jag gör det smidigast möjligt för boden.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.