Vill gärna försöka mig på svåra grejer som ni kanske förstått sen tidigare. Nu är det datauttagen, köpte på mig några uttag tidigt men de är av skruvmodell s.a.s, och markeringen består av siffror 1-8 samt även 1a-b 2a-b, verkar krångligt.

Funderar istället på snabbkopplingar, där trådarna inte skalas utan läggs i spår och kontakten trycks på (finns tydligen spetsar som går in i kabeln). Var får man tag på såna, de jag sett hör till Lexcom och är för cat6. Har enbart cat5e i mina rör. Det får gärna matcha Peha Bas eftersom jag har det för övrigt i huset.

Nån bra litteratur man kan läsa in sig på? Tänker på färgkombinationer i paneler, standarder mm.

Kjell G

Kjell.com har en bra genomgång i sin kjellfakta, och har även uttag i sit sortiment.

Längst upp i teknik har jag parkerat en liten grundkurs som kanske kan vara till hjälp. Sen har som sagt kjell en bra sida om detta också.
Uttagen med skruvkontakt låter mer som tele än data och bör/ska undvikas i detta fall. Vanliga rj 45 uttag kontakteras med ett krone verktyg (finns på kjell bland annat)

Vad menar du med skruvkopplingar?

Direktronik - Datatillbehör dataskåp nätverkstillbehör ups strömförsörjning, avaya med flera säljer modularjack ("kontaktdon") som du inte behöver kroneverktyg för att installera. Bara att ta av den yttersta strumpan och lägga trådarna på plats. Därefter lägger du bara på locket och klämmer till lite med en polygrip eller liknande. Då skär kontaktytorna genom varje enskild tråds plasthöje. Kontaktdonen säljs lösa och man måste skaffa väggdosa el dyligt om man önskar ett snyggt montage.

Nu hittar jag inte grejerna du menar via länken men nån sån montering är inte dessa, det är hederliga finskruvar på jacken som ska in i väggdosan. Det finns täcklock till o de ska alltså användas till Rj45-kontakter.

Nu fick jag en liten genomgång idag, elektrikern beskrev varianten som mats_o var lite emot, att blanda tele o data i samma uttag. Som elektrikern förklarade och jag tror jag förstod, så användes fyra trådar till data, fyra blev över och kunde användas till tele. Det gick alltså att få fram i samma uttag, väl framme i rummet kunde man fördela kabeln via en förgrening och vips hade man både tele o data? Rätt uppfattat? Nackdelenär som mats_o säger att man då inte kan utnytta Giga samt kanske att det blir problem i överföring om tfn ringer och jag sitter framför datorn just då?

Vi får se hur det blir, det känns som att det finns möjligheter hur som helst. Uttag finns det ganska gott om, har summa nio uttag i huset och lär aldrig ha igång datorer i allihop (inte på tre pers) så då finns det plats för tele i några. Gäller bara att fördela det hele i centralen. Elektrikern föreslog helt enkelt en 16-portars switch så slapp jag sitta o koppla eller byta kontakter. Problemet vid en snabb koll var priset - 4-5000 för en sån blir lite väl saftigt!!!

Men som han brukar säga; det finns lösningar på allt bara man är beredd att betala.

Kjell G

Ska vi kapa det priset lite som inledning?

Nöjer du dig med 100mbit på switchen så kan vi väl minska kostnaden med ca 90%. Den här bör räcka till Komplett.se - CNet Switch 16P 10/100

Att dina skruvkontakter är rj45 är det nog ingen fråga om. Dock tror jag som sagt att det är telekontakter och därmed inte godkända för datatrafik, de kan funka men det kan också vålla väldigt "lustiga" fel

Man kan som sagt dela upp kabeln men jag hävdar med en norrlännings tjurighet att det är ett fuskjobb :). Sen går det inte bara att plugga i en förgrening utan man måste koppla det i dosan och i patchpanlen vilket jag då tycker dödar lite av smidigheten. Hävdar fortfarande att det är bättre med tele+ datakabel i röret alt trådlös tele.

Sen ska jag motsäga mig själv lite genom att säga att du inte behöver oroa dig för störningar genom att ha tele i samma kabel som datan, detta rimmar ju lite illa med klagomålet på telekontakterna ovan men det är just den snabba datasignalen som är känsligare för kontakterna än för signalen från telen

Du ska inte behöva oroa dig för några störningar om det ringer. Ethernet är riktigt störtåligt faktiskt.

Produkterna jag prateade om finns på sidorna: Direktronik AB - Väggdosor och Direktronik AB - Kontaktdon.

Du har fattat rätt beträffande att köra tele och data i samma fysiska kabel, detta gäller så länge du använder analog telefoni. Om jag var du skulle jag i så fall dra två kablar till varje "rum" och sätta dubbeluttag. Då kan du använda ett uttag för tele och ett för data. Splittar du upp kabeln så är det som Mats säger att du inte kan köra Gigabit, frågan är om du känner att du behöver det?

Rent praktiskt borde det inte vara några problem att köra telefon på och data på splittad kabel. Nuförtiden strömförsörjer man ju nätverksutrustning i samma kablar som man skickar data (Power Over Ethernet) och det finns kommande standarder med högre spänning för att kunna strömförsörja tunna klienter. I jobbets tidigare lokaler körde vi några uttag splittade utan problem och då var det mycket trafik som gick i de trådparen.

Du kör inte med trådlösa telefoner då? I så fall behöver du ju bara ett fysiskt uttag.

En billig 16 portars 10/100 Mbit switch för hemmabruk kostar inte mer än 500-600 kronor. Känner du att du absolut vill ha en Gigabit switch så blir får du plussa på 1000-1500 kronor.
WEBHALLEN Switchar

Edit: Äh, jag var för långssam :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.