T
Bäverkopplingar, är de så bra som reklamen påstår? Smidiga och vattentäta?
Tänkte använda dem när jag kopplar fordonsel.

Push-in kabelanslutningar visas med flera kontakter och instruktioner. Text: "Bäverkoppling - slipp jobbiga kabelskor", "Kabelanslutningar Push-in". Gratis frakt inom Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att avgöra på bilden är svårt, men jag tycker inte att den ser ut att ha någon tätning runt kablarna.

T Tovin skrev:
Bäverkopplingar, är de så bra som reklamen påstår? Smidiga och vattentäta?
Tänkte använda dem när jag kopplar fordonsel.

[bild]
Jag hade samma tanke men såg sedan att dem är för 0,82m2 max
Är för klent för kablarna i min bil iaf.

• Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Ok, om ni ska skarva kopplingar till ett fordon, vilka skarvar anser ni funkar bäst? Helst så diskreta som möjligt. Vattentäta är ett krav.

Karrock
T Tovin skrev:
Ok, om ni ska skarva kopplingar till ett fordon, vilka skarvar anser ni funkar bäst? Helst så diskreta som möjligt. Vattentäta är ett krav.
Krympslang med lim och lödtenn i är lätt att jobba med, men jag skulle nog inte sätta det på kablar som håller högre ström. Men till belysning och så, absolut.

A
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Ska koppla in en luftfjädring på hojen. Vill ha så bra kopplingar som möjligt men ändå kunna dela på dem vid behov.

P
vad som är "bäst" beror helt på flera saker

Hur mycket ström ska ledas över kontakten?

Ska det alltid sitta nåt i kontakten eller är den tänkt att vara tom stor del av tiden?

Ja menar tex dragkontakter på bilar är ju ingen ide att försöka göra täta som sitter ute i snö och salt och skit. då är det bättre att bara låta skit rinna ur igen

Ska man leda över mycket ström så funkar tex Anderson kontakter utmärkt finns från små till stora nog att ladda eltruckar, men dom är inte vattentätade

Vill man ha vattentätade så får man kolla på hella har nån variant men det är nog bara upp till 2.5 mm2 kabel och sen finns det lite olika varianter mer eller mindre bra men det är ju stor risk att få i skit om det inte sitter en plugg i hålet / kontakten även när den är tom , annars gör ju inte tätningen nån nytta alls

Jag gillar Deutsch DT.
Grå Deutsch DT-kontakter med oranga och gröna låsdelar samt metallstift på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Vart köper man såna? Finns de på Biltema, Bauhaus och liknande?

T Tovin skrev:
Vart köper man såna? Finns de på Biltema, Bauhaus och liknande?
Nej, knappast. Amazon.se och ebay.de är två ställen att titta på.

T
Om man ska koppla flera kablar till samma uttag men ändå vilja kunna lossa dem separat, finns det några kopplingar likt wago som är vattentäta eller funkar under tex sadeln som är mer utsätta för fukt än direkt regn?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.