16 711 läst ·
39 svar
17k läst
39 svar
Hjälp snabbt, kan man kapa rören till en kompressor på en frys utan risk/fara?
Hej!
En fråga som rubriken lyder.
Vi håller på att tömma en källare och skall bära ut en frys. Problemet är att den väger apmycket! Frysen är väldigt gammal, och kompressorn som sitter vid sidan verkar väga en hel del. Kan man slita bort kompressorn utan fara med tanke på innehållet?
En fråga som rubriken lyder.
Vi håller på att tömma en källare och skall bära ut en frys. Problemet är att den väger apmycket! Frysen är väldigt gammal, och kompressorn som sitter vid sidan verkar väga en hel del. Kan man slita bort kompressorn utan fara med tanke på innehållet?
Får man flika in en relaterad fråga? Jag har en luftvattenvärmepump med trasig värmeväxlare. Denna ska jag byta ut. I denna maskin finns inte freon utan något modernare köldmedia, R410. Kan jag utan att riskera min och andras hälsa loss anslutningarna tilll växlaren och byta denna?
Jag är nu inte riktigt säker här.
Men R410 är väl en av de "snälla" freonerna? som var ersättare för de riktiga ful-freonerna R12 och R22 m.fl.
Men även R410 har cloride i sig, vilket kanske inte är helt utrett vilken skada det utgör på ozonlagret, så då är t.ex. R134 ännu snällare.
När du lossar anslutningarna, är det snabbkoppplingar som endast släpper ut en pytteliten puff när du kopplar ifrån?
I så fall skulle jag själv koppla loss och ta det, om det är R-410 i systemet.
Men jag skulle inte tycka det kändes OK att tömma hela systemet i luften utan att åtminstone först ta ordentligt reda på att de senaste rönen verkligen har kommit fram till att den år såpass ofarlig som en del länge har påstått.
Men du ska se att det snart kommer någon kyltekniker och skriver här hur det verkligen är, så du inte behöver nöja dig med mitt dravel.
Men R410 är väl en av de "snälla" freonerna? som var ersättare för de riktiga ful-freonerna R12 och R22 m.fl.
Men även R410 har cloride i sig, vilket kanske inte är helt utrett vilken skada det utgör på ozonlagret, så då är t.ex. R134 ännu snällare.
När du lossar anslutningarna, är det snabbkoppplingar som endast släpper ut en pytteliten puff när du kopplar ifrån?
I så fall skulle jag själv koppla loss och ta det, om det är R-410 i systemet.
Men jag skulle inte tycka det kändes OK att tömma hela systemet i luften utan att åtminstone först ta ordentligt reda på att de senaste rönen verkligen har kommit fram till att den år såpass ofarlig som en del länge har påstått.
Men du ska se att det snart kommer någon kyltekniker och skriver här hur det verkligen är, så du inte behöver nöja dig med mitt dravel.
Jordens dragningskraft på något utan massa = 0. Sen tillkommer en lyftkraft som ganska enkelt kan beräknas med archimedes princip (själva gummit i ballongen är ju samma i de båda fallen). I kort går den ut på att den lyftande kraften är direkt proportionell mot volymen luft som ballongen tränger undan.raveper skrev:
I fallet med helium minskar resulterande lyftkraften med tyngden av heliumet i ballongen, den blir alltså mindre än med vakum.